CITY PARK MALL – 100% mall, 0% parc

city-park1

City Park Mall – 100% mall, 0% parc

Se extinde sau nu City Park Mall în parcul Tăbăcărie. Ziua de Constanța spune că da, firma care se ocupă de PR-ul investitorilor din Africa de Sud spune că nu. Dincolo de aceste dispute, România este o țară bananieră. De ce?

Păi să vedem. Credeți că este important dacă City Park Mall se extinde în parc sau nu? Este. Dar să nu uităm esențialul: City Park Mall este construit în parc. Cu parcul se laudă ei în însăși denumirea centrului comercial, ăsta este punctul lor forte. OK, să admitem că acolo exista defunctul restaurant Bulevard. Cu toate acestea, nu putem să nu observăm că actuala clădire s-a extins mult mai mult decât acela.

România este o țară bananieră (prin perfectul exemplu Constanța) mai ales pentru faptul că a permis o asemenea monstruozitate urbanistică: un mall în centrul orașului. Nu trebuie să fii arhitect ca să-ți dai seama că asemenea construcții ar trebui să fie amplasate la marginile orașului. În toate țările civilizate pe care le-am văzut, mall-urile stau la depărtare de oraș.

România este o țară de mâna a treia pentru că a permis asta. Poate nu NEPI este de vină, mall-ul a fost construit de israelieni, de Elan Schwartenberg, prietenul lui Radu Mazăre. NEPI a cumpărat însă și se extinde. Vrea să facă aici cel mai mare mall din estul României.

Domnilor de la NEPI, de ce nu vreți să faceți un mall nou, într-o margine a orașului, așa cum se face într-o țară civilizată? Cum credeți că se va circula în zonă după ce veți fi construit încă 40.000 de mp de spații comerciale, în condițiile în care de acum cozile sunt din ce în ce mai impresionante? De ce vă bateți joc de constănțeni spunând că

NEPI va investi in modernizarea infrastructurii rutiere a zonei, prin modernizarea intersectiei de la Bd. Al. Lapusneanu cu Str. Soveja, construirea unui nou sens giratoriu la intrarea din strada Sovaje si reconfigurarea celui din bdul Lapusneanu”.

Știți bine că nu asta este soluția. Faceți o intrare subterană, ca la Carrefour (și aici realizată după mulți ani de la deschiderea magazinului și cu greu). Sensurile giratorii în intersecții foarte circulate nu ajută. Uitați-vă ce se întâmplă la Cora Brătianu. Haos, nervi, pericol. Asta vreți?

Vă mai lăudați că ați reabilitat 3.000 de mp de parc, că ați instalat coșuri de gunoi și bănci. Pe bune? Constanța este un oraș cu un buget de 150 de milioane de euro. Mulțumim, dar orașul își permite aceste lucruri singur, fără să fie mutilat urbanistic.

Mai vreți un motiv pentru care Constanța este bătaia de joc a investitorilor?

În anul 2000, când consilierii locali din Constanța au decis, prin hotărârea 396 din 28 septembrie, construirea unui centru de agrement, cultură și comerț, pe o suprafață de 43.500 mp, în Parcul Tăbăcărie, constănțenilor li se spunea că pe un teren de 22.750 mp se va realiza un centrul de agrement, cultură și comerț. Rețineți ordinea: agrement, cultură și comerț, pe ultimul loc. Mai mult, în anul 2002 se vorbea și despre construirea unui Teatru de Operă și Balet, în zona de nord-est a parcului. Cert este că în anul 2003, mai multe terenuri, printre care și cel din parc, sunt trecute din domeniul public în domeniul privat al municipiului Constanța, printr-o hotărâre de consiliu local. Astfel, printr-o serie de hotărâri, retrocedări și licitații publice, terenul în suprafață de 43.000 mp din Parcul Tăbăcărie ajunge în proprietatea firmei Holand Development Group. În 2004 se emite un nou PUZ, iar pe 2 iunie 2008 Neocity Group inaugurează clădirea. De comerț, nu de agrement, nu de cultură. Apropo, mall-ul NEPI din Slovacia are un pationar, cel din Constanța avut numai promisiuni.

Să mai vorbim despre programul de lucru în mall-urile din Constanța și România, despre salariile mizerabile oferite, despre faptul că majoritatea produselor sunt importate? Toate mall-urile sunt așa, nu numai City. La un moment dat, la raionul alimentar din Metro numai prazul era românesc, dar și acela era dublat de praz olandez. Și vă mai două lucruri. Unu: chiar și presa germană s-a arătat revoltată că LIDL vinde în România în majoritate produse importate din Germania. Doi: LIDL și Kaufland au primit 900 de milioane de euro de la Banca MOndială și BERD pentru extindere în Europa de Sud Est, inclusiv în România. Cele două magazine, ambele deținute de același proprietar, grupul Schwarz, importă anual mărci proprii de un miliard de euro.

Suntem o țară bananieră. Și, din păcate, văzând bucuria unora dintre noi că se construiesc mall-uri și nesfârșitul aflux de cumpărători, mi se pare că ne merităm soarta.

One comment

  • Orice constructie ridicata de om este un atentat la natura.Ne taiem singuri craca de sub picioare.Fara sa fiu ecologist cred ca arhitectii si urbanistii nu ar trebui sa fie niste “prestatori de servicii” pentru ca responsabilitatea lor este cel putin la fel de mare ca a medicilor -Trebuie sa aiba grija, prin ce proiecteaza, de” sanatatea” generatiilor viitoare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *