De ce murim pe șosele. Cum ne poate salva viețile Teoria Ferestrelor Sparte

11798361_10204996689578222_1420513700_n

Cinci oameni au murit, duminică, pe drumul dinspre Constanța spre Agigea, după ce două autoturisme s-au lovit frontal. Am fi putut fi, într-una din ele, oricare din noi sau din cei dragi nouă.

Desigur, accidente auto se întâmplă oriunde există mașini. În România însă, deși nu am statisticile în față, știu sigur că numărul accidentelor mortale este mai mare decât în alte țări din Europa. De ce?

Primul și cel mai evident răspuns este cel al infrastructurii. Dacă între Constanța și 2 Mai ar exista o autostradă, promisă de CNADNR din 2011, cu siguranță că o bună parte din accidente ar fi fost evitată.

Cred însă că adevărata cauză a accidentelor este faptul că nu respectăm o teorie simplă, despre care am mai scris aici: teoria ferestrelor sparte.

Aceasta a fost inventată de doi criminaliști, James Q. Wilson și George Kelling. Cei doi au spus că delincvența este urmarea inevitabilă a dezordinii. Dacă se sparge o fereastră și nu o repară nimeni, oamenii care trec pe acolo vor trage concluzia că nimănui nu-i pasă și că nimeni nu este răspunzător. În curând, alte ferestre vor fi sparte, iar sentimentul de anarhie se va răspândi din clădirea aceea pe stradă, transmițând semnalul că orice este acceptabil. Într-un oraș, probleme relativ minore precum graffiti, dezordinea publică și cerșitul agresiv, scriu ei, sunt toate echivalente unor ferestre sparte, invitații la infracțiuni mai grave.

Iată ce scriu cei doi criminaliști: ”Dacă într-un cartier nu i se interzice unui cerșetor sâcâitor să-i mai agreseze pe trecători, gândește probabil hoțul, este și mai puțin probabil ca locuitorii să sune la poliție pentru a identifica un potențial tâlhar sau pentru a interveni când se produce tâlhăria”. Aceasta este, spune autorul, o teorie epidemică a criminalității. Ea spune că delincvența este contagioasă – așa cum este contagioasă o tendință în modă -, că poate începe cu o fereastră spartă și se poate răspândi în întreaga comunitate.

”Ceea ce contează sunt de fapt lucrurile mărunte” – aceasta este ideea pe care o putem extrage din Teoria Ferestrelor Sparte.

TEORIA FERESTRELOR SPARTE SAU CUM POATE FI SALVAT UN ORAȘ

Teoria aceasta ne spune și de ce murim pe șosele, dar și ce putem face pentru a preveni aceste morți.

Murim pentru că în România nu se mai respectă regulile de bază la volan și pentru că acest lucru este trecut cu vederea de către autorități. Un șef din poliție îmi spunea că dacă ar sancționa toate abaterile pe care le vede în trafic, în drumul său de acasă la birou, nu ar mai ajunge niciodată la muncă, pentru că ar scrie amenzi toată ziua. EXACT ASTA AR TREBUI SĂ FACĂ: să scrie amenzi. În schimb, omul închide ochii și merge mai departe. Ce importanță are că cineva nu a semnalizat sau că a parcat pe trotuar, fără să lase acel metru cerut de lege pentru ca și pietonii să îl poată folosi?

Mai grav este că noi, șoferii, vedem zilnic în trafic încălcări ale legii pe care nu le pedepsește nimeni. Linii continue călcate, semafoare forțate, chiar treceri pe roșu, prieteni sau colegi care se urcă la volan după ce au băut o bere (”eu n-am nimic după o bere, sunt ca nou”), viteza maximă legală depășită constant (cu toții știm că radarul tolerează10 km pe oră și mergem cu 59 de km în oraș). Nu mai vorbesc de parcări. Evident că nu sunt destule locuri, așa că ne lăsăm mașina oriunde avem chef. Nu mai contează că sunt locuri la 10 metri sau la 100 de metri mai departe. Nu. ȘI ALȚII FAC AȘA, de ce aș fi eu diferit? Într-un oraș în care nu respect aproape nimeni regulile de circulație, de ce le-aș respecta eu?

Șoferul din accidentul despre care vorbeam la început ar fi numărat bani și ar fi vorbit la telefon în timp ce conducea, în timp ce femeia de la volanul celeilalte mașini ar fi condus cu viteză peste limita legală. De câte ori nu am vorbit și noi la telefon în timp ce conduceam? De câte ori nu am depășit cu 10 sau 20 de kilometri viteza legală? De câte ori nu am fost distrași la volan?

Încălcăm toate aceste reguli pentru că și ceilalți o fac. Dacă am respecta în totalitate Codul Rutier, fiecare literă a sa, am fi priviți probabil ca extratereștri.

Toate aceste se întâmplă pentru că Poliția Rutieră TOLEREAZĂ încălcările legii, considerând, GREȘIT, că aceste nu sunt importante. În cazul de mai sus, dacă șoferul nu ar fi vorbit la telefon, poate că cei cinci ar fi fost astăzi în viață.

Nu numai Poliția este de vină, ci și administrația locală, care nu reușește să implementeze un sistem de camera de luat vederi în toate intersecțiile din oraș, astfel încât să amendeze FIECARE încălcare a legii, oricât de mica. Și mai este de vină și sistemul juridic, sistem care permite unui șofer care, de exemplu, este prins băut la volan de șapte ori să conducă în continuare până omoară pe cineva. S-a întâmplat în Constanța. Vinovați suntem și noi, care încălcăm puțin regulile sau care îi vedem pe alții că o fac și nu spunem nimic.

Polițiștii, primarii și magistrați ne pot salva viețile. Trebuie numai să dorească să o facă. Dacă nu vor schimba nimic, vom continua să murim pe șosele nevinovați și ei vor avea sângele nostru pe mâinile lor.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News sau canalul de WhatsApp.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

22 comentarii la “De ce murim pe șosele. Cum ne poate salva viețile Teoria Ferestrelor Sparte

  1. Eu am inteles ideea articolului dar cine a scris acest articol (Dnul Hagi) nu are nici o treaba cu criminologia daca a comparat un accident rutier cu the broken window theory. Broken window theory este o teorie facuta sa ajute la scaderea „crime rates” in cartiere rau famate. Criminologia nu se ocupa cu ACCIDENTE RUTIERE. Daca vroia sa para „citit” putea sa faca o comparatie ceva mai inteligenta, luata dintr-o carte de trafic rutier sau ceva similar, de exemplu „The relationship between crime and road safety” by C Brace, M Whelan, B Clark and J Oxley sau „How Methods si Levels of Policing Affect Road Casualty Rates” de M Elliott si J Broughton si putea sa para si el ca are habar ce vorbeste.

    Cu drag,
    O absolventa de Criminologie BA(Hons)

    1. A facut o analogie.Chiar daca teoria nu se refera la accidentele rutiere,ea poate fi aplicata si in cazul lor.

        1. De ce sintem pe primul loc in Europa?
          Pemtru ca de cite ori romanii dezbat o lege, o situatie, o initiativa, etc. dezbat și dezbat și dezbat pînă uita despre ce dezbat, făra a mai ajunge la o decizie.

    2. Stimata doamna Alexandra, va rugam, in masura in care aveti disponibilitatea, sa scrieti dv. un text despre acest subiect, cu experienta pe care o aveti, si va promitem ca il vom publica pe site-ul nostru. Va multumim. Echipa Constanta 100%.

  2. Bravo Domnișoară… Ești mult mai buna decât cel care a scris articolul…se vede de la șapte poște…

  3. Pacat de comentariile astea paralele. Tipic romanesc, in loc sa ne concentram pe esenta problemei, ne grabim sa ne dam cu parerea. Daca nu era legat de un eveniment tragic petrecut, si prin extensie despre o stare tragica pe care o traim in Romania, as fi zis ca articolul e superb. Asa voi spune doar ca e civic, logic, de bun simt. Din pacate, in demersul lui de a semnala si indrepta anomalii ce se petrec in Romania Europeana, nu este sustinut de concetatenii lui, ci comentat si rastalmacit.

    1. Ma dispera cum oamenii fara studii in domeniu (la politehnica nu se preda criminologie din cate stiu) care vin sa isi dea cu parerea. Eu una nu m-as baga peste un medic cand opereaza (criminologii -astia care cica au studii in domeniu- asta fac, scriu carti cica, in care isi explima parerea, justificata de research sau studii anterioare). In primul rand, ceea ce tu nu ai habar e ca si romania are criminologii ei (vreo 3 la numar erau acum cativa ani-mult prea putini) care se ocupa mai mult sau mai putin de diverse probleme (nu rutiere, evident). Unul dintre fostii mei profesori universitari, Dr Columbo (poti sa ii citesti cartile daca te intereseaza criminologia sau vrei macar sa ai habar ce zici) a venit in Bucuresti ca sa ajute la schimbarea criminalitatii intr-un anume cartier (prin detectarea hot spoturilor). Esti o creatura prea mica sa stie ce se intampla in lumea asta. Ce schimbare sa faca acest articol? 1. Schimbarea care o propune e NULA- citeste mai intai broken windows theory si dupa comenteaza. 2. Daca vroia sa se concentreze pe „tragedie” scria un articol descriptiv nu isi dadea cu parerea. Suntem inconjurati de accidente rutiere la tot pasul. ASTA E, get over it. Nu era nici urma de frana, omul a facut probabil stop cardiac sau a lesinat. Stii de ce? Pentru ca in romania se trec examenele medicale pe pile (asta daca se cere examen medical dupa 40 de ani macar- nu am habar, nu locuiesc acolo). Vrei o schimbare? Vrei o tara ca „afara” du-te si impusca-i pe toti care ofera si iau spaga pentru inceput. Daca faci asta vei fi surprins sa ramai cu 10% din populatie, din care 9% nu dau ca nu isi permit.

      1. se pare ca nu ati priceput ideea .nu este vorba despre teoria criminalistica e doar un articol care atrage atentia asupra unor situatii cu impact social ,un semnal de alarma,desi abaterile grave de la codul rutier sunt considerate infractiuni de legea romaneasca.

    2. P.s. Noi doi nu suntem concetateni. Daca vorbesc romana, nu presupune ca sunt romanca sau locuiesc in Romania. Cum ziceam, eu i-am inteles comparatia incercata in acest articol. DAR, broken window theory spune ca daca un geam e spart si lasat asa (nu e schimbat sau reparat) sau graffiti-ul de pe pereti e lasat, nu e sters sau nu se vopseste peste el, asta va da impresia ca politia nu da doi bani pe acel cartier si oamenii vor fi tentati sa faca diverse crime (nu omoruri, crime) in acel cartier. Daca aplicam asta pe o strada unde a avut loc un accident avem: urme de frana ramase, cioburi, lunii netrasate (sa zicem). Asta inseamna ca or sa vina soferi sa zica „ia uite, au mai intrat unii pe contrasens aici/au mai fost accidente aici, hai si noi”. Despre ce vorbim oameni buni???

      1. Impresionat fiind de efervescenta cu care va exprimati studiile, as vrea sa subblinies si ca noi astia nescoliti pe specialitatea domniei voastre putem sa abstractizam un principiu is sa ii gasim aplicabilitate is in alte domenii. Ne invatau prin Poli (o institutie ce scoate niste indivizi nedemni sa-si esprime o opinie) sa gandim abstract, sa intoarcem idei pe mai multe parti, sa judecam si sa ne adaptam.

        Din nou, felicitati pentru educatia tocita.

      2. Da, am priceput, ai un batchelor in criminologie la vreo universitate din strainatate si asta iti da dreptul sa scuipi coji de seminte in capul tuturor. Stii, in orice domeniu, si probabil si in criminologie e la fel, gasesti de obicei 2 tipuri de oameni: unii care stiu ce au invatat ei, si nu accepta nici o interferenta in ceea ce le-a intrat in cap ca fiind adevarul absolut, iar daca incerci sa-i scoti din ce le e familiar devin agresivi, in loc sa combata idei ataca persoane, etc…, si mai sunt si unii care se mai uita in jur, „think outside the box”, nu le e frica sa se inspire din alte domenii si discipline, si in general ei sunt cei care aduc contributii domeniului respectiv, il fac sa se miste inainte (poti sa te uiti la lista premiilor Nobel, au fost destule care s-au luat pentru idei inspirate din alte domenii decat cele pentru care s-a acordat premiul). Tu vad ca mai degraba inclini catre prima categorie. Daca citeai articolul lui Wilson si Kelling despre ferestrele sparte in 1982 cand a fost publicat prima data, si inainte sa fie acceptat de toata lumea probabil ca ai fi spus ca uite ce prostii scriu si astia, ca habar nu au de criminologie…
        Comparatia din articol este cat se poate de pertinenta. Vorbim aici tot de o incalcare a legii (legea rutiera), iar ferestrele sparte poti sa le traduci ca indicii ca legea nu este aplicata ( nu trebuie sa iei totul „ad literam”, ca aici nu vorbim de citate din biblie, poate sa vorba fie gunoi aruncat pe jos, sau fetite care fac trotuarul. Si apropo, chiar ferestrele sparte in sine, pot sa fie sparte de vant, ideea e ca proprietarul cladirii e obligat sa le repare, dupa regulile municipale, deci numai existenta unor ferestre sparte e o incalcare a legilor locale – nu una grava, dar suficient cat sa le dea si altora idei). Care sunt indiciile ca legea rutiera nu e aplicata? Ei bine, ce zice si in articol: masini parcate unde nu ar avea dreptul, soferi care stiu ca daca depasesc cu 10 km pe ora viteza nu sunt amendati…
        Iar la intrebarea daca s-ar rezolva din probleme daca politia rutiera ar fi mai stricta, pot sa spun ce vad in jur in tara in care locuiesc acum… Am luat o amenda pentru ca mergeam cu 75 intr-o zona in care limita de viteza era 70. Nu mi-a convenit, dar uitandu-ma in jur pot sa zic ca oamenii respecta regulile si sunt cu mult mai putine accidente decat vezi prin Romania. Iar ce ziceai cu spagile, e tot simptom al nerespectarii legilor.

  4. Da. Legile trebuie respectate. De toata lumea. Strazile ar trebui sa fie sigure. Sa nu mai ia toti prostii carnet (stim noi cum). In legatura cu accidentul: daca in masina era o suma de bani nu inseamna ca respectivul a numarat banii si de aceea a provocat accidentul. Cum si-au dat seama „martorii” ca numara banii? Nici la 50km/h nu prea apuci sa vezi ce face altu in masina. Daca ati fi trecut pe acolo ati fi vazut ca nu era nici o urma de frana. V-ati gandit ca poate soferul acela a suferit ceva inainte de impact si acest lucru a cauzat accidentul? Si cel mai neexperimentat sofer reactioneaza cumva cand vede ca o ia pe contrasens…Pacat pt ce s-a intamplat. Dumnezeu sa ii odihneasca pe toti! Politia sa ia masuri neaparat! Fac naveta pe ruta aceea si ce mi-a fost dat sa vad…nu de putine ori era sa fiu implicata in accidente. Iar in perioada verii cand vin „regii soselelor” pe litoral e cumplit.

  5. Nu are nici o legatura viteza cu accidentele ..in Germania cu no speed limit pe autostrada au fost mai putine accidente fatale decat in USA unde au 5-6 benzi de autostrada si restrictii peste restrictii . Revenind la RO ..nu avem drumuri ..drumurile nationale sunt denivelate si pline de gropi ..masinile care trec pe ele majoritatea au itp luat pe spaga ..si cauciucuri din 2007 care mai merg inca 1 an dupa logica prostilor de la volan …iar cat despre urcatu baut la volan ..puscarie direct si s-a rezolvat problema

  6. Ce va mai place sa va balacariti in public, dupa mine : abia sunteti in clasa a-4a(ce politehnici si universitati visati voi acolo, cu bani acum faci nu una ci 10 politehnici, dar prostii tot prosti or sa moara) si va lipiti afise unul pe spatele celuilalt, sa aibe lumea de ce ride!

  7. Mi se pare ca a da vina pe nerespectarea legii fara a lua in considerare cazurile in care nu se poate respecta legea, asta pentru cei care conduc mai departe de birou/supermarket si vor sa ajunga in viata asta undeva. Infrastuctura existenta nu prea da posibilitatea respectarii legilor 100% pentru ca nu avem 1. sosele adevarate unde sa putem merge cu viteza adecvata (a se citi: mai mult de 50); 2. drumuri cu mai mult de o banda pe sens (sunt preferatele noastre) si unde trebuie sa stam dupa omul care merge pe 30 unde limita e 90; 3. Marcaje/limite de viteza corespunzatoare: de cate ori nu am vazut oricare dintre noi ca exista linie discontinua in zone cu vizibilitate extrem de redusa sau vice versa; 4. treceri de pietoni care sa fie luminare, puse intr-un loc unde sa ai vizibilitate (nu in curba de ex), etc. Sunt de acord ca sunt multi care au ‘permis de smecher’ si nu tin cont de nimic, oameni care reprezinta un pericol public adevarat si ar trebui sanctionati foarte aspuru. Doar ca trebuie sa se tina cont ca nu numai viteza contribuie, daca intra unul in tine mergand pe contrasens iar tu mergeai cu 10/20 de km peste dar pe banda ta, nu vad cum s-ar fi alterat accidentul fara acest „exces de viteza”. Daca ne limitam la cateva clisee nu putem intelege intregul fenomen care duce la aceasta indisciplina si la atatea evenimente tragice in trafic.

  8. Trist chiar sinistru…. daca analizam putin datele in contextul ultimelor evenimente putem face lesne o comparatie cu evenimentul, trist Colectiv. Cati oameni mor anual in accidente rutiere in Romania? Acolo de ce nu sunt trasi la raspundere?
    Mai demult, citeam o statistica precum accidentele rutiere fac mai multe victime anual decat suma tuturor armelor de razboi.. in fine ideea este alta: stam foarte mult timp pe teran, la volan si dupa ani de zile de „tara”…conduci cu frica permanenta pe drumurile noastre.
    Multam

  9. Eu cred ca autorul are foarta mare dreptate, cu sau fara studii de „criminologie” pe la nu stiu ce universitati (da, am inteles, ai facut facultatea de criminologie! In strainatate! Nu locuiesti in Romania, wow, ce tare! Respect! Fantastic! Mult succes in viata, daca esti tot atat de aroganta in realitate cum esti in comentariile de la acest articol, o sa ai nevoie…).
    Dar sa revin la articol. Romanii au o mare problema de educatie, dar suntem atat de obisnuiti in rutina noastra incat nici nu ne mai dam seama. Lucruri mici, dar care adunate devin lucruri mari. Ne place foarte mult sa dam vina pe guvern, si pe coruptie, si pe toti ceilalti, toti sunt vinovati, inafara de mine. Eu nu trebuie sa ma schimb, pentru ca nu fac nimic rau!
    Dar, sunt lucruri mici, aparent fara importanta, pe care le vezi doar cand pleci din Romania, si iti dai seama ca:
    Esti singurul care claxoneaza daca s-a facut verde la semafor si masina din fata ta nu a pornit inca.
    Esti singurul care in caz de ambuteiaj sta lipit de masina din fata, nu cumva sa se bage altul in fata ta!
    Comentezi de cate ori vezi o femeie la volan, stim cu totii ca ele sunt mai proaste ca barbatii si ar trebui sa ia autobuzul daca nu e niciun barbat prin zona care sa o duca unde are nevoie, in loc sa incurce traficul.
    Daca nu gasesti loc de parcare, lasi masina pe avarii pana te duci repede sa-ti iei tigari.
    Daca ai ceva de aruncat, deschizi geamul la masina, n-a vazut nimeni…
    Nu ti-a trecut niciodata prin cap sa aduni un gunoi de pe jos pe care nu l-ai aruncat tu, ca doar de-aia dai bani la primarie, sa stranga ei, si daca nu strang, asta e, ghinion!
    Mergi mereu cu 100 km/h pe drumuri limitate la 50, ca tu esti sofer bun, nu-i problema, controlezi masina!
    Nu ti-a trecut niciodata prin cap sa-ti pui centura de siguranta in masina pe locurile din spate, ca politia ii vede doar pe aia din fata!
    Te enervezi cand ti se pare ca pietonii nu merg destul de repede pe trecere, uite-l si pe ala, se misca ca mortu! Hai in … matii, misca-te odata!
    Esti foarte grabit, desi mergi acasa, sa te asezi in fata televizorului.
    Fumezi oriunde ai chef, in casa, in masina, in bar… Ce daca nu sunt ferestre, aerul nu circula, si sunt nefumatori, copii si femei gravide la 2 metri de mine, daca nu le convine sa plece acasa! Ca doar n-o sa ies eu afara de cate ori am chef sa fumez!
    Cate din lucrurile astea nu le-ati facut? Astea si multe altele. La cate nu ati fost martori? Si cum ne-am schimba, noi si cei din jur, daca nu le-am mai face? Poate am fi mai putin nervosi, mai putin stresati, ne-am enerva mai rar, am fi mai buni unii cu altii, mai toleranti. Ar fi un prim pas spre ceva mai bun, poate.
    Scuze pentru comentariul lung 🙂

  10. Suntem prea saraci ca sa fim civilizati. Cine a impus limita de 50 km/h si de ce ? De ce pe o sosea cu 4 benzi si trotuare pe ambele sensuri se circula cu aceeasi viteza ca pe o sosea cu 2 benzi fara trotuare ? De ce pe Valea Prahovei si in Brasov se poate circula cu 70 km/h, respectiv 60 km/h si in Bucuresti, Iasi, Constanta nu ? Cine decide unde este dunga continua sau intrerupta ? Infrastructura ( cu exceptia catorva sute de km de autostrada ) este aceeasi. Masinile sunt mult mai multe corect, dar si mai bine echipate, dotate cu o gramada de sisteme de siguranta / stabilitate. De ce mi se pune restrictie de viteza 50 km/h ( intr-o curba pe un drum european cu 4 benzi ) cand masina mea poate sa o ia lejer cu 130 km/h ? Pentru ca asa a decis un porc gras din Politie, pentru ca in locul acela au murit X persoane, din diverse motive, unele imputabile tot lor, sau colegilor lor.
    Treaba este cat se poate de simpla:
    1. Scoala de soferi sa fie ca pe vremuri: condus pe timp de zi, condus pe timp de noapte + poligon;
    2. Ai picat orasul dai din nou tot ( sala + 10 ore de conducere suplimentare);
    3. Dotarea tuturor masinilor de scoala cu camere video ( 30 de ore de conducere ai, 30 faci );
    4. Conducere pe timp de zi minim 30 de minute ( la sange )… lista cu ce ai de facut, nu sti ceva, nu recunosti ceva … OUT ( Romania e plina de conducatori auto, dar are prea putini soferi );
    5. Soferii care au permis de mai putin de 3 ani ( masini limitate la 65 CP si viteza maxima 100 km/h ). Ca incepator ( minim 3 ani ) daca esti prins „ca te dai in spectacol” sa ti se anuleze permisul, fara drept de a mai detine permis minim 2 ani ( sa te inveti minte );
    6. Educarea tuturor politistilor rutieri ( daca ii dai putere, da-o unui om scolit: acel om va opri doctori, ingineri, profesori, dar si oameni de rand );
    7. Gandirea la nivel regional a unei strategii – drum de importanta strategica, educa pietonii, lasa masinile sa circule mai repede, retrasarea tuturor marcajelor rutiere ( avand minim un politist de la circulatie alaturi ). Ai facut un calcul cat ti-ar lua sa ajungi de la Satu Mare la Constanta ? Iti spun eu … MULT ! Si tu omul care respecta legea te vei satura la un moment dat si tot vei incalca regulile de circulatie, cand te-a ajuns oboseala, foamea sau esti in intarziere;
    8. Minim 5 echipaje ARR in fiecare judet ( nu avem nevoie de cotigi pe strazi care sa incurce traficul, sa polueze sau sa ne puna viata in pericol ) care sa actioneze 24/24, 7/7, 365 / 365. Trasarea unor noi standarde ( masini noi de 1,2 ani care nu respecta standardele ARR – poate ar trebui sa lasam stacheta putin mai jos, daca benzina, motorina si componentele sunt slabe )
    9. Amenda procent din salariu ( nu mi se pare corect ca eu si cu un miliardar sa platim aceeasi amenda ) 😉 daca nu se poate constata venitul, procent din valoarea estimata a masinii – sunt destui care au mercedes si oficial sunt someri 😉
    Sunt cateva din punctele care imi vin acum in minte si care ar trebui aplicate !

  11. Mie imi pare o alta plangere la adresa statului. Tot ce nu merge bine dam vina pe autoritatile locale pe politie pe guvern si mai stiu eu ce gardieni… si niciodata noi cei care murim si ne facem de cap, cei care ne credem ori buricul pamantului ori cei care ne stim atat de anonimi incat nu avem rusine de loc

  12. Problema e simpla… asigurarile sunt prea ieftine. In alte tari „civilizate” un sofer tanar asa pe la 23 ani plateste o asigurare usturatoare daca isi permite o masina cu herghelii intregi de cai putere. Daca are un accident cat de mic anul urmator asigurarea e si mai mare chiar daca accidentul nu e vina lui. Daca ia puncte pe permis asigurarea creste din nou. Daca face 2 sau 3 accidente din vina lui are toate sansele sa ii fie refuzata asigurarea pur si simplu. Sofatul nu este un drept ci este un privilegiu!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Ziua Marinei Române 2015 - programul detaliat al activităților

mar aug. 4 , 2015
Anul acesta, sărbătorirea Zilei Marinei Române are loc în contextul împlinirii a 155 de ani de la crearea Marinei Militare Române moderne de către domnitorul Alexandru Ioan CUZA, în anul 1860. Programul detaliat al activităţilor din perioada 4-15 august este următorul: CONSTANŢA ŞI STAŢIUNEA MAMAIA: – perioada 1-15 august, la […]

V-ar putea interesa și: