Cei mai apreciați primari pe Facebook

primarul din cluj, primarul din constanta

Acestea sunt fotografiile de profil de pe paginile oficiale de Facebook ale primarului din Cluj, Emil Boc (stânga), și din Constanța, Decebal Făgădău

Facebook este, de bună vreme, nu numai un instrument de socializare, ci și un fin barometru al încrederii pe care oamenii o au pentru politicieni. Aceștia își fac pagini oficiale unde anunță, de multe ori în premieră, anumite evenimente.

Numărul de like-uri pe care le strânge un politician este o măsură (cu bunele și relele sale) prin care se măsoară nu numai popularitatea, ci și performanța sa.

Cel mai apreciat primar din România este Gabriela Firea, București: 488.551 like-uri, 481.710 urmăritori. Nimic anormal, ținând cont că numărul de locuitori din București este de circa șapte ori mai mare decât al următorului oraș.

Pentru că ne place să comparăm orașele Constanța și Cluj, unul dintre motive fiind că numai dacă te uiți la cei mai buni decât tine ai de unde învăța și poți progresa, am avut curiozitatea să vedem cu stau cei doi primarul în ceea ce privește aprecierile pe Facebook. Atât Emil Boc, primarul din Cluj, cât și cel din Constanța, Decebal Făgădău, au pagini oficiale.

Diferențele între cei doi sunt imense. Emil Boc se poate lăuda cu un număr de 75.979 like-uri și 76.632 de urmăritori, pe când Decebal Făgădău nu bifează decât 9.528 de like-uri și 9.667 de urmăritori.

Există diferențe importante și în modul cum sunt administrate cele două pagini. Pagina lui Emil Boc este împrospătată mai des cu informații, dar și mesaje scrise la persoana întâi, singular, pe când cea a lui Decebal Făgădău este mai săracă în știri și mult mai seacă, mai impersonală. De fapt, diferența de abordare se vede încă de la fotografiile de profil: primarul Constanței are o mimă serioasă, gravă, aproape supărată, foarte oficială (cu steagul României în spate), în timp ce edilul din Cluj este puțin mai relaxat și are un microfon în față, care te duce cu gândul la comunicare.

Dacă ducem analiza puțin mai departe, vom observa că, la poza de profil, Emil Boc are trecut site-ul clujulcrește.ro, semn al importanței pe care o dă dezvoltării orașului. Decebal Făgădău are două haștaguri: #decebalfagadau și #impreuna, ultimul fiind și cel folosit în campanie. Se remarcă un focus nu pe creștere și dezvoltare, ci pe o încercare de validare a primarul în mediul online și în comunitate, lucru important din perspectivă personală și politică, dar mai puțin important din punct de vedere al locuitorilor orașului, care vor și trebuie să vadă dezvoltarea în bine a acestuia.

De ce nu are Decebal Făgădău mai multe like-uri? Motivele sunt mai multe: lipsa de oameni de specialitate care să îi administreze pagina oficială, lipsa evenimentelor pe care să le promoveze, o rigiditate în comunicare, dar și cenzura comentariilor critice. Pe pagina sa apar numai comentariile laudative sau în cel mai rău caz neutre, cele critice, chiar dacă sunt de bun simț, sunt șterse. De altfel, Făgădău a recunoscut public faptul că instituțiile din Constanța, inclusiv primăria sunt „praf” la comunicare. Mai e ceva: poate pur și simplu nu îi pasă, pentru că bazinul său electoral nu este un frecvent utilizator de Facebook. În alegerile din 2016, D. Făgădău a obținut 47.975 de voturi, cu mult peste numărul actual de like-uri.

De curiozitate, ne-am uitat și pe paginile altor primari din România.

  • Mihai Chirica, Iași: 68.577 like-uri, 71.380 urmăritori
  • Nicolae Robu, Timișoara: 34.839 like-uri, 35.345 urmăritori
  • Ilie Bolojan, Oradea: 28.462 like-uri, 28.492 urmăritori
  • Ionuț Pucheanu, Galați: 20.217 like-uri, 21.175 urmăritori
  • Mihail Genoiu, Craiova: 5.669 like-uri, 5.786 urmăritori.

Există și primari la care nu am identificat conturi de Facebook (Astrid Popa, Sibiu) sau la care conturile nu par a fi reale sau folosite (George Scriparu, Brașov).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *