În Constanța nu se face deszăpezire, ci relocare a zăpezii. O sugestie pentru Primăria Constanța și Polaris

Mașină de gunoi transformată peste noapte în utilaj de deszăpezire

Autoritățile din Constanța spun că fac deszăpezire. Polaris ne-a anunțat astăzi că acționează non-stop cu 25 de utilaje de deszăpezire, adică 18 pluguri și 8 sărărițe. Plugurile sunt de fapt mașinile de gunoi obișnuite, cărora li s-a montat în față o lamă cu care să împingă zăpada. Sărărițele nu sunt mașini propriu-zis de deszăpezire, au rolul de a arunca substanța pe șosea pentru ca mașinile să aibă o oarecare aderență.

La noi nu se face deszăpezire, ci relocare a zăpezii. Plugurile o mută de pe șosea pe marginea șoselei. Nu ar fi rău, dacă mașinile ar putea să zboare ca un elicopter peste valurile de omăt pe care le lasă în urmă mașinile de gunoi transformate peste noapte în pluguri. Evident, n-am mai fi avut nevoie de firmă de deszăpezire, în acest caz.

Vorbind serios, eficiența metodei practicate în Constanța și nu numai este cel puțin discutabilă. O simt șoferii care își găsesc mașinile îngropate sub mormane albe, o simt și cei care și-au scos autoturismele și observă că o bandă din șosea este dedicată zăpezii. Dacă ar caracteriza ei metoda, sunt sigur că nu ar fi la fel de academici ca mine.

Mașini adevărate de deszăpezire nu am văzut în Constanța, ci numai pe internet, în orașe civilizate. Sunt mașini care mută zăpada de pe stradă direct în camioane, care apoi o transportă în afara orașului. Am căutat câteva secunde pe internet și am găsit un exemplu.

Și la noi zăpada este transportată cu camioanele în afara orașului, dar numai după ce e împinsă toată în intersecții. De acolo este încărcată în camioane. Ne scărpinăm invers.

Știu, mi se va reproșa că nu merită investiția, că nu merită să plătim pentru o astfel de mașină în condițiile în care la noi ninge puternic o dată la cinci ani. Nici nu trebuie să cumpărăm, însă. Primăriile mari pot scoate la licitație acest serviciu, iar în caietul de sarcini să se stipuleze clar că una dintre cerințe este prezența unui astfel de utilaj. Nu știu cât costă o mașinărie de acel gen, dar știu că locuitorii orașului trebuie întrebați dacă își doresc acest lucri. Și mai știu sigur că sunt firme interesate, în Constanța sau în altă parte, de un astfel de contract. Și mai știu că un astfel de echipament ar prinde extrem de bine și  primăriei, și firmei de deszăpezire. În loc de critici că nu a acționat bine nici la deszăpezire și că nici nu a strâns gunoiul, acestea ar fi primit numai laude. Dacă tot are Polaris M Holding un contract cu Primăria Constanța pe 25 de ani și dacă tot a reușit un profit brut din exploatare de peste 28 de milioane de lei în 2015, poate că este cazul ca reprezentanții societății să se gândească la o astfel de achiziție. Ar fi și spre binele lor, și spre al nostru. Și am putea apoi spune că avem o companie românească – din ce în ce mai puține, din păcate – care este performantă și care nu urmărește numai profitul, ci și satisfacția clientului. Avem, din păcate, în Constanța, un caz invers, al unei companii străine pentru care clientul este numai o vacă de muls, o bătaie de joc. Enel.

Citiți și: Italienii de la ENEL fac profit de 80.000 de euro pe zi, dar lasă constănțenii în beznă cu zilele

P.S. Un cititor al Constanța 100%, Iulian Niță, a lăsat pe Facebook un comentariu care merită citit, de aceea îl copiez și mai jos:

In 1970 pe străzile din Braşov acţiona un utilaj complex care aduna zăpada, o ridica cu un elevator şi o arunca într-un cilindru uriaş supraîncălzit în care se topea instantaneu. Apoi apa fierbinte se scurgea pe asfalt, îl spăla si se scurgea în canalizare. În urmă rămânea negru. Nu avea viteză prea mare dar rezultatul era impresionant. Ceea ce se face la noi, mai bine nu s-ar mai face deloc. Se consumă fără rost nişte resurse fără rezultate notabile. Un fel de doi încarcă,doi descarcă”.

3 comments

  • Mda si sa nu mai spunem ca trotuarele sunt pline de mormane de zapada…ca pieton e o intreaga aventura sa mergi in oras nu numai cu masina

  • Jalnică prestația “adminitratorilor orașului”. Depașite ca de fiecare dată. Nu se poate înțelege că nu pt. toti locuitorii Constanței folosirea mașinilor e un moft. Pt. unii e chiar o necesitate! Iar pt. absolut toți folosirea trotuarelor în condiții de siguranță e vitală. E chiar atât de greu ca să se poata rezolva problema dezapezirii onorabil şi in oraşul nostru? Mai trist este că, dacă mâine ar fi alegeri locale şi ar candida aceeași echipă Făgădau, ar câștiga cu siguranță.

  • Din moment ce blocurile nu au parcari iar cei care stau la case tot parcheaza pe trotuar este imposibil de ridicat zapada. Degeaba va uitati la exemple pe net. Nu se vor putea aplica niciodata nu numai in Constanta dar in toata tara. Un alt lucru, zapada se poate impinge cu orice, o fadroma sa un ATVeu dar se ridica numai fiind pusa in bena camionului si dusa dracului. Dar asta inseamna cheltuieli uriase pentru primarie. De exemplu, in Ottawa, ditamai capitala unei tari model, in fiecare sfarsit de iarna primarul plange in hohote ca a depasit bugetul alocat dezapezirii. Sincer sa fiu astia ce se ocupa cu treaba asta sunt niste puturosi. Iarna asta a nins enorm de mult aici la Ottawa, si cu dezapezire cu tot raman autobuzele blocate si foarte multi care ies cu masinile din strazi mici laterale ca plugul trece pe alea mari si nu mai exista trotuare, etc. In concluzie, dezapezirea costa mult iar astia de o fac, nu o fac cum trebuie. Mai bine fara. Da voi in Romania nu puteti stau pe cur acasa, nu puteti face provizii pentru cateva zile, mai ales iarna, ca de, la piata toate is proaspete de la import.

Leave a Reply to Daniel Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *