Italienii de la ENEL fac profit de 80.000 de euro pe zi, dar lasă constănțenii în beznă cu zilele

Orice companie are trei mari obiective în existența sa, dictate de acționari: profitul, profitul și profitul.

Noi, constănțenii, am simțit pe piele noastră adevărul acestui dicton, în ultimele patru zile.
Mă refer la faptul că zeci de mii de constănțeni – mai degrabă sute de mii – au stat, de la câteva ore la câteva zile – fără energie electrică. Problemele au început vineri și s-au terminat, în mare parte, luni seară, când italienii de la ENEL, care controlează distribuția de energie electrică în mare parte a țării, au anunțat că a fost reluată în toate localitățile din zona de activitate a societăţii E-Distribuţie Dobrogea. Totuși, ”un număr de 33 de echipe ale E-Distribuție Dobrogea și ale contractorilor intervin în continuare pentru a soluționa deranjamente punctuale în județele Constanța, Tulcea, Ialomița și Călărași”, au spus aceștia.

”În ultimele zile, intervențiile echipelor E-Distribuție Dobrogea și ale contractorilor au restabilit furnizarea de electricitate în 188 de localități afectate de codul roșu de zăpadă și viscol. În pofida condiţiilor meteo severe, cu temperaturi extrem de scăzute resimțite în câmp până la -30 grade Celsius, cu rafale de vânt de peste 70 km/h şi a condiţiilor de circulaţie rutieră dificile sau drumuri închise, și a lipsei vizibilității în teren (câmp) sub 20 metri, zăpadă troienită și viscolită, echipele au lucrat neîntrerupt, pentru restabilirea în cel mai scurt timp a alimentării cu energie electrică a consumatorilor. Către unele rețele avariate a fost nevoie deplasarea în câmp, prin troiene de zăpadă, cu tot echipamentul de intervenție purtat de electricieni în spate și mâini, chiar și cu scară necesară pentru a urca pe stâlpi până la rețea. Printre cauzele care au dus la producerea incidentelor, pe fondul condiţiilor meteo deosebite, se numără izolatori sparţi şi conductori rupți, chiciură depusă pe elemente de reţea, galopaj al conductoarelor ca urmare a vântului extrem de puternic (conductoarele se apropie din cauza vântului şi se produce arc electric, ceea ce conduce la întreruperea furnizării de electricitate)”, au spus reprezentanții italienilor, într-un comunicat de presă.

În ciuda triumfalismului și dramatismul din comunicatul de presă, lucrurile nu stau chiar așa, în realitate, în opinia noastră. Să explicăm de ce.

În primul rând, problemele puteau fi ușor evitate. Nu toate, ci o bună parte. Așa cum am mai spus, reprezentanții italienilor au răspuns, la o solicitarea Constanța 100%, că în municipiul Constanța s-a întrerupt curentul electric pentru că a intrat zăpadă în punctele de transformare, care sunt, de fapt, niște cutii de tablă. Dacă oamenii au reușit să aterizeze pe lună, cred că au inventat și tehnologia cu care să facă o cutie etanșă și mai cred că nu e nici foarte scumpă.

În al doilea rând, Enel are o problemă mare de relaționare cu clienții. Au introdus un sistem impersonal de anunțare a deranjamentelor. Suni la un număr de telefon unde, dacă ai noroc, îți răspunde un robot. Au fost constănțeni care au stat cu orele cu telefonul la ureche fără să aibă nici măcar norocul acesta. Dacă îți răspundea, într-un final, cineva, fie nu știe ce să spună, fie spunea prostii, fie că te repezea, spunându-ți că ceri prea multe detalii. Este inadmisibil ca o companie atât de importantă pentru viața noastră, care deține monopolul asupra distribuției de energie electrică, să își trateze așa clienții.

În al treilea rând, ENEL a mințit. Nu cred că a făcut-o voit, dar a mințit. A spus multor oameni că se intervine, deși drumurile erau impracticabile. A spus că energia va reveni la o anumită oră, deși nimeni nu lucra la acea oră.

În al patrulea rând, ENEL are o problemă de relaționare și coordonare/subordonare față de instituțiile statului. Ar fi trebuit să ceară ajutorul Comandamentului pentru Situații de Urgență, să ceară mașini să intervină în teren. Aici e și vina prefectului, care s-a comportat în aceste zile de parcă ar fi fost în vacanță pe o insulă exotică.

În al cincilea rând, ENEL are o problemă de comunicare cu mass-media, deci cu cetățenii. Biroul de comunicare este subdimensionat, iar comunicarea în sine a fost deficitară. Ni se trimiteau comunicate seci despre localitățile în care nu este curent. Lucrul acesta era binecunoscut, oamenii doreau să știe când se remediază defecțiunile.

Enel este o companie extrem de puternică. Enel Distribuție Dobrogea anul 2015 a avut un profit de 140.808.349 de lei (adică 31.290.744 euro), potrivit Ministerului Finanțelor, fiind a doua cea mai profitabilă companie din județul Constanța. Cifra de afaceri a fost de 506.155.133, deci raportul profit/cifră de afaceri este excelent. Pentru ei.
Electrica Dobrogea a fost vândută companiei italiene Enel în iulie 2004, pentru suma de 42,7 milioane euro. Ministrul de resort de atunci, Dan Ioan Popescu, a considerat preţul ca fiind unul „foarte bun”. De atunci, numărul salariaților a scăzut constant (1.615 în 2005, 1.036 în 2010 și numai 661 în 2015), dar profiturile au explodat. Astfel, după ce a raportat pierderi în 2003, compania a reuşit un profit de 111 milioane euro în 2006, iar anul 2010 a fost încheiat cu 99 milioane lei profit (circa 23 milioane euro). Cu alte cuvinte, într-un singur an, italienii au câştigat jumătate din suma plătită pentru a cumpăra societatea. De fapt, în ultimii cinci ani, compania a realizat profituri totale de 654.027.848 de lei (adică 145.339.521 milioane euro), ceea ce înseamnă că, în fiecare zi din ultimii cinci ani, italienii au câștigat 357.823 de lei. Adică aproape 80.000 de euro pe zi sau 3.300 de euro pe oră.

Când e vorba de energie furnizată populației, nu profitul trebuie să fie steaua ta călăuzitoare, ci responsabilitatea față de clienți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *