Operațiune complexă de salvare pe mare. Un remorcher al Grup Servicii Petroliere a salvat o navă și echipajul său

GSP King, navă de tip AHTS/Rescue din flota Grup Servicii Petroliere (GSP), a participat cu succes la salvarea navei Basel Express, sub pavilion Panama, în condiții meteorologice extreme.

În cursul zilei de joi 29 decembrie, în jurul orei 17.00, Grup Servicii Petroliere a primit din partea Centrului Maritim de Coordonare (MRCC) Constanța, solicitarea de a interveni pentru asistența navei Basel Express, care plutea în derivă, fară propulsie, fără energie electrică și fără combustibil, la 3 mile de intrarea în Portul Constanța.

La ora 18.00, GSP King, sub conducerea comandantului Troian Eduard, a plecat din Portul Constanța, având la bord 14 persoane. Coordonarea navei s-a facut din centrul ERCC (Emergency Response Coordination Centre) al Grup Servicii Petroliere, iar coordonatorul activitații de salvare a fost Laurențiu Zanfir, directorul general al Căpitaniei Zonale Constanța.

La ora 21.00 – MRCC Constanța, a acceptat propunerea comandantului GSP King de a reveni în port pentru a prelua un dispozitiv de agățare lanțuri de ancoră (grapnel), pentru a remorca Basel Express. Această manevră a fost necesară datorită faptului că parâmele de remorcaj ale Basel Express s-au rupt în momentul întinderii lor pentru remorcaj.

La ora  23.55, nava GSP King a revenit lângă nava Basel Expres și a început pregătirea pentru manevra de agățare a lanțului de ancoraj cu grapnelul, pentru a reuși preluarea lanțului ca linie de remorcare.

La ora  02.45, după 2 ore de manevre dificile, GSP King a reușit agățarea lanțului de ancora al Basel Express și a plecat în remorcaj către Portul Constanța, lungimea remorcii depășind 200 de metri.

Convoiul a ajuns în Portul Constanța in cursul dimineții de unde a fost preluată de remorchere portuare și trasă la cheu în dana de pasageri a Portului Constanța.

Basel Expres, cu un tonaj de aproximativ 8000 tdw și o lungime de 126 metri, încărcată cu produse agricole, a suferit o avarie a motorului principal în rada Constanța. Nava plutea in derivă către litoralul românesc, traiectoria arătând pericol de eșuare în zona Mangalia. La momentul finalizarii operațiunii de salvare, Basel Expres era derivată cu 11 mile marine.

Operațiunea de salvare s-a desfășurat in condiții meteorologice extreme, cu vânt în rafale ce depășea 55 de noduri marine pe oră (100 km/oră) și valuri de peste 6 metri. Operațiunea s-a finalizat vineri, ora 11.38, după aprope 18 ore de intervenție.

Modalitatea de ancorare a Basel Expres de către GSP King reprezintă o premieră în România în situații de salvare pe mare.

Grup Servicii Petroliere (GSP) operează o flotă extinsă și diversificată, care cuprinde instalații mobile de foraj marin (platforme de foraj), nave de asistență, nave de construcții, macarale plutitoare de mare tonaj, o flotă ROV și un sistem de scufundare în saturație. GSP este membru al GSP Holding, un furnizor de servicii integrate pentru industria de petrol și gaze care oferă servicii în domenii precum: foraj, construcții marine, shipping, aviație, șantiere navale, proiectare, logistică, catering, instruire, cu operațiuni în întreaga lume. Sistemul de Management al Calității a fost auditat și certificat ca fiind în conformitate cu standardele ISO 9001, ISO 14001, BS OHSAS 18001, ISO/TS 29001 și cu cerințele Codului ISM de către Bureau Veritas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *