Robert Boroianu: PNL a inițiat și susținut noile reglementări privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile

robert boroianuSăptămâna trecută s-a dat în Camera Deputaților votul final de adoptare a Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căi navigabile interioare. Această lege liberală, deși a fost inițiată și aprobată în legislatura parlamentară trecută, a trebuit să fie acum din nou reexaminată ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr.89 din 28 februarie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.260 din 13 aprilie 2017.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căi navigabile. Necesitatea modificării acestui act normativ constă în faptul că situaţia administrării terenurilor portuare care fac parte din domeniul public a devenit din ce în ce mai dificilă, în condiţiile în care gradul de utilizare a infrastructurii portuare şi a capacităţilor de încărcare a scăzut constant, în acest moment media traficului realizat în porturile din România fiind de 30%.

Această inițiativă legislativă reprezintă rezultatul unui efort consistent din partea unui grup de parlamentari din fosta legislatură, cei mai mulți fiind colegi liberali, inclusiv foștii deputați PNL de Constanța, care nu numai că au avut inițiativa de a îmbunătăți legislația în privința administrării porturilor și căilor navigabile prin elaborarea acestei legi, ci au constituit în prealabil o comisie parlamentară de anchetă menită să investigheze neregulile din Portul Constanța.

Raportul acestei comisii a scos în evidență deficiențe grave în managementul celui mai important port din România, ceea ce a impus, implicit, o serie de corecții asupra cadrului legislativ din domeniul porturilor și a căilor navigabile care se regăsesc în prezentul act normativ.Bineînțeles că acesta a generat nenumărate reacții în spațiul public din partea celor direct interesați de acest subiect, dar ceea ce este de necontestat sunt performanțele slabe înregistrate de această companie care a manageriat activitatea Portului Constanța, care ar fi trebuit să fie un adevărat etalon în zona Mării Negre. Mai trebuie remarcat și faptul că, deși investițiile în porturile românești au scăzut considerabil în ultimii ani, administrațiile portuare au făcut în schimb profituri semnificative.

În viziunea PNL, nu este normal ca administrațiile să mai gândească strict în termeni de profit și atât, iar singura lor grijă să fie valoarea dividendelor distribuite acționarilor în timp ce infrastructura portuară se degradează și afectează în mod negativ atractivitatea portului pentru investiții, precum și dezvoltarea durabilă a acestuia!

Considerăm că această mentalitate de tip protecționist, prin care portul Constanța în particular a fost ținut captiv unor interese care nu au nimic comun cu economia de piață și practicile concurențiale corecte, trebuie schimbată și orientată spre o abordare pro-business, prin care potențialul porturilor românești să fie fructificat la maxim, dar în avantajul României. Grupul PNL a votat din nou favorabil această inițiativă legislativă, având în vedere faptul că prin aplicarea sa corectă se vor crea premisele relansării Portului Constanța, precum și a celorlalte porturi românești.

Robert Boroianu, deputat PNL Constanța

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *