În Sibiu, drumul de acces către cartierul Maurer a fost construit înainte de a pune prima cărămidă. În Constanța nimeni nu știe să dea detalii

Maurer Constanța

Maurer lucrează de zor la blocurile din Constanța, dar nu spune concret nimic despre drumul de acces (foto: skycrapercity.com)

Construirea de către Maurer Residence a 3.500 de apartamente în zona Carrefour, spre Ovidiu, va crea un trafic infernal în zonă. Am mai spus-o. Și acum, vara, se circulă bară la bară acolo.
„Eu stau în Palazu Mare. Și acum, vara, uneori e coadă de la Registrul Comerțului până la intrarea în Constanța”, ne-a spus un locuitor.

Deși au anunțat public realizarea unui drum de acces nou, prin câmp, reprezentanții omului de afaceri româno-germanul Simon Maurer au spus că nu ne pot da niciun detaliu și că trebuie să vorbim cu primăria. L-am întrebat așadar pe primarul Decebal Făgădău, care a spus, practic, faptul că nu există niciun proiect concret, la acest moment.

Detalii aici:

Vinde Maurer Residence pielea ursului din pădure? Ce spune primarul Constanței despre drumul nou pe care îl promite investitorul româno-german

Am fost curioși să vedem cum stau lucrurile, din punctul de vedere al infrastructurii, în alte orașe în care a construit Maurer. Haideți să ne uităm la Sibiu. Mai exact, la Șelimbăr, localitate lipită practic de Sibiu, unde Maurer a construit un proiect similar cu cel din Constanța. Terenul de aici a fost cumpărat de omul de afaceri în septembrie 2013. Cu câteva luni înainte însă, Primăria Șelimbăr începuse amenajarea unui drum de acces pe patru benzi. În iulie 2013, ziarul local Turnul Sfatului anunța că primul kilometru din cei doi pe care îi măsoară prelungirea bulevardului Mihai Viteazu era gata. Primăria Șelimbăr demarase proiectul în urmă cu doi ani. Astfel, cei care locuiesc în Maurer sau în locuințele construite de alți investitori în zonă au acum o ieșire în drumul național, dar și o alta, în parte opusă drumul național, pentru a evita aglomerația. Noua stradă are, cum spuneam, două benzi pe sens, separate de o bandă mediană lată de trei metri, destinată iluminatului public și amenajării de spații verzi. Prelungirea bulevardului asigură și o alternativă de ieșire din orașul Sibiu spre DN1 cu direcția Veștem. Valoarea lucrării a fost prevăzută în contract la 3,52 de milioane de lei fără TVA.

maurer sibiu

Maurer Șelimbăr – drumul de acces a fost construit de primărie înainte de a începe construcția cartierului (foto: skycrapercity.com)

Povestea din Șelimbăr este însă puțin mai complicată. Acolo, procurorii au intrat pe fir și îl acuză pe Maurer că ar fi dat șpagă un BMW X6 fiului primarului.

Să ne mutăm în Brașov. În mai 2017, Primăria Brașov anunța o dezbatere publică pentru un PUZ de 10.000 mp, pe Drumul Poienii, unde Maurer Imobiliare vrea să construiască un complex hotelier care să conțină imobile chiar și cu 14 etaje, după cum scrie Turnul Sfatului.

„Dezvoltarea unor ansambluri rezidențiale ar însemna implicit și creșterea numărului de autoturisme care vor tranzita singurul drum de legătura între Poiană și stațiune. De asemenea, în toamana anului trecut. în cadrul ședinței de dezbatere publică a Planului de Mobilitate Urbană al Brașovului, s-a tras un semnal de alarmă cu privire la această problemă. Unul dintre brașovenii prezenți la dezbatere a ținut să sublinieze faptul că prin continuarea dezvoltării de ansambluri imobiliare în această zonă, s-ar omorî pur și simplu turismul din stațiune, ținând cont că nu există infrastructura rutieră propice care să preia traficul dinspre zonele vizate pentru noi construcții rezidențiale, ceea ce va duce la ambuteiaje pe drumul de Poiană. Un astfel de „model” avem deja în zona Tractorul, unde dezvoltarea infrastructurii rutiere nu a ținut pasul cu dezvoltarea imobiliară, astfel că traficul din și dinspre acest cartier este unul de coșmar în anumite intervale orare.”, scrie sursa citată.

Proiectul a fost criticat dur și de Ordinul Arhitecților, filiala Constanța. Detalii AICI.

Cum a răspuns Maurer? Foarte sec și fără termene de realizare:

„Circulatia in zona se desfășoară pe Calea Poienii și strada Stejerisului. Se va realiza un drum de incintă din care se va face accesul către subsolurile clădirii. De asemenea, există un acces și din strada Stejerisului, care se va păstra.”

Așadar, vor construi un drum și vor păstra unul actual.

Observăm însă, la Primăria Brașov, o abordare fundamental diferită față de cea din Constanța. Viceprimarul Brașovului, Barabas Laszlo, a ținut spă sublinieze faptul că proiectul este deocamdată în stadiu incipient și poate suferi unele modificări, în urma propunerilor care vor veni.

„Suntem în etapa de avizare a studiului de oportunitate pentru acest PUZ. Este prima etapă de informare și consultare a publicului din zona studiată. Am trimis adrese către toți cei care locuiesc în această zonă, iar o parte au transmis observații pe care le-am transmis proiectantului lucrării pentru analiză și punct de vedere. Urmează să prezinte acest studiu de oportunitate și în fața Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritorilului și Urbanism, după care e va trece la procedura de avizare a PUZ-ului în această comisie, care va conține din nou o etapă de informare și consultare a celor din zona pentru care se realizează PUZ-ul”, a explicat viceprimarul Brașovului.

Rețineți, vă rog: Primăria Brașov a trimis adrese către toți cei care locuiesc în zonă. La noi, dezbateri de ochii lumii or fi fost anunțate, dar un interes real, ca la Brașov, față de locuitorii de aici și de eventualele probleme nu a fost manifestat.

La final, nu pot să nu mă gândesc la modul în care arată unele cartiere din Constanța, cum ar fi Palazu Mare sau Compozitorilor. Deși în unele dintre ele se construiesc case și blocuri de mai bine de 10 ani, multe din arterele principale sunt pur și simplu ulițe de pământ. Este greu de crezut că Primăria Constanța va reuși să construiască, pe banii contribuabililor, un drum prin câmp spre Maurer Imobiliare, în condițiile în care nu reușește nici să asfalteze în locurile unde deja a dat autorizații de construire. Nu ar fi corect față de constănțenii din aceste zone. Mă gândesc la un exemplu concret: strada Paul Constantinescu din cartierul Compozitorilor are câteva zeci de metri lungime, este locuită de 10 ani și, în tot acest timp, Primăria Constanța nu a putut să pună nici măcar piatră pe ea.

Deși am semnalat de mai bine de o lună problemele referitoare la drumul de acces către Maurer Constanța și am cerut în mai multe rânduri un punct de vedere, reprezentanții companiei nu au mai dorit să ofere niciun fel de informație. Ce știm sigur este că cei de la Maurer așteaptă ca Primăria Constanța să construiască acest drum, din banii tuturor constănțenilor.

Primele două blocuri din Maurer Constanța vor fi gata în martie, respectiv mai 2018. Desigur, drumul nou promis de constructor nu va fi gata până atunci. Nu știm când sau dacă va începe construcția, pe unde va trece exact, cât va costa. Știm numai că cei de la Maurer așteaptă să fie construit de Primăria Constanța și să fie plătit din banii noștri, ai tuturor.

Cristian Hagi

4 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *