2017, un an plin de probleme pentru marinari

marinari geo star
Marinari pe nava abandonată Geo Star

In decembrie acest an 2017, Sindicatul Liber al Navigatorilor implineste 28 de ani de la infiintarea sa. Pe 24 decembrie 1989 navigatorii si portuarii s-au intalnit pentru a crea propriile lor organizatii libere si democratice care sa actionize pentru ei si nevoile lor.

In acest an 2017, Sindicatul Liber al Navigatorilor a avut parte de foarte multe provocari, situatii critice, probleme reale cu care s-au confruntat putinii navigatori membri de sindicat, foarte multi nemembri, probleme care au vizat intreaga categorie socio-profesionala si in care sindicatul s-a implicat activ cu rezultate concrete.

Datorita contractelor de munca negociate de SLN si ITF , problemele membrilor de sindicat au putut fi usor rezolvate in favoarea lor. Foarte multe probleme grave vizand accidente de munca, salarii neplatite cu lunile, abandonarea navigatorilor, imbolnaviri si altele au abundat in mesaje pe toate caile catre SLN, numarul de cazuri inregistrate au stabilit un record nedorit in anul 2017. Nu ne propunem sa dezbatem sau sa detaliem cazurile si nici sa incercam sa gasim cauzele acestor situatii in acest moment de sarbatoare, ci mai degraba sa aratam ce a fost important ca activitate generala a sindicatului in anul care acum se incheie.

– Anul 2017 a debutat cu demersurile facute pentru navigatorii romani abandonati in Malaezia pe nava “Newlead Victoria” si numeroasele cazuri de neplata si repatriere inregistrate de navigatorii romani de pe navele platformelor Promar , cazuri aduse la cunostiinta tuturor forurilor internationale. In total erau neplati peste 600.000 Euro, zeci de navigatori aflati la bordul navelor, asteptand plata si repatrierea. Intr-un efort comun international bazat pe actiunile SLN, s-au initiat masuri specifice care au dus – acum cand apare acest articol – la rezolvarea acestor cazuri.

– Abandonarea navei Geo Star in portul Agigea, cu 10 ucrainieni si unul din Rusia la bord , a pus la incercare – pe de o parte, reactia autoritatilor din Romania, a celor din statul de pavilion dar si a celor autoritati in care isi are resedinta clubul de asigurare al navei. Presiunea facuta de Sindicatul Liber al Navigatorilor, ITF Romania precum si ajutorul dat de Sindicatul Navigatorilor din Rusia si Ukraina, impreuna cu ITF Londra, a facut posibil ca navigatorii sa isi primeasca asigurarea de abanon in cuantum de 4 salarii si repatrierea, conform MLC 2006. Punerea in aplicare a amendamentelor MLC 2006 privind asigurarea financiara in caz de abandon intrata in vigoare pe 18 ianuarie 2017 a fost o incercare reusita . Aplicarea acestei prevederi in Romania a fost printre primele inregistrate la nivel mondial , astfel Romania asigurandu-si si de data aceasta pionieratul in materie de Securitate Financiara in Caz de Abandon a Navigatorilor. Reamintim ca aceasta prevedere care isi produce efectele la nivel mondial a fost pusa in aplicare in Romania, inca din anul 1997 – prin HG 10/97(astazi HG 83/2003) si HG 71/97, dupa inregistrarea abandonului masiv al navelor romanesti in acel an , propunere legislativa intiata de Sindicatul Liber al Navigatorilor si legiferata de Guvern prin Ministerul Transporturilor. Nava Geo Star va fi scoasa la licitatie public ape data de 12 Ianuarie 2018.

– Prin ratificarea MLC 2006 cu amendamentele din 2014, ratificata prin legea 214 din 21 iulie 2015, la initiativa si sustinuta puternic de SLN, a trebuit sa se adopte si actul de implementare a conventiei in legislatia nationala prin negocierea Normelor de Aplicare MLC 2006 – negociere care a fost printre cele mai importante actiuni legislative din acest an . Negocierile purtate de SLN cu ANR , MTsi ANACR au durat mai bine de 6 luni si vor inlocui HG 83/2003 , odata cu publicarea in monitorul oficial. Speram, ca pana la finele acestui an, o parte din acest act normativ sa intre in vigoare si astfel navigatorii romani sa fie mai bine protejati atunci cand se afla in activitate sub un contract de munca . Reamintim ca aceste negocieri nu sunt inca terminate, procesul de implementare va continua si in anul 2018.

– Decizia de a infiinta revista “CAP COMPAS” nu a fost una simpla . Discutii cu membri de sindicat, alcatuirea grupului redactional, stabilirea bugetului revistei , modalitatea de apartie grafica, alegerea numelui si multe altele au facut din aparitia acestei reviste o incercare – speram noi reusita – care acopera necesitatile de comunicare cu membrii SLN.

– SLN este reprezentat in Comisia de Experti SSDC – MT in cadrul Comisiei Europene de la Brussels, unde se dezbat actele normative privind navigatorii europeni. Pe parcursul anului 2017 au fost atinse mai multe teme, printre care si implementarea conventiei MLC 2006, diminuarea birocratiei si a documentelor redactate la bordul navelor prin crearea programului “Single Window” , un Transport European Echitabil, protectia sociala a navigatorilor europeni, incurajarea angajarii navigatorilor europeni pe nave europene, utilizarea navigatorilor europeni pe navele ce naviga in Zona Economica a Spatiului European, implementarea agreement-ului social la nivelul tuturor statelor membre, pregatirea navigatorilor europeni si locuri de munca pentru cadeti, protejarea femeilor care lucreaza in sector impotriva abuzurilor, etc. Reprezentantii SLN au participat activ in cadrul ETF la toate temele abordate sustinand alaturi de ceilalti parteneri sociali actiuni importante pentru viata navigatorilor desfasurate pe parcursul anului 2017 care au fost sau sunt implementate si in Romania.

– Congresul 5 – ETF , Barcelona 24-26 mai, 2017 – Delegatia SLN a participat la adunarile generale si la sectiunea Woman Committee, sustinand tema congresului “Europa Transportului Echitabil” si avand propria viziune de sustinere a viitoarei conduceri ETF, votata, Frank Moreels- Presedinte si Eduardo Chagas – Secretar General .

– La European Shipping Week Bruxelles 27 – 29.02.2017 a participat si reprezentantul SLN alaturi de reprezentantul Ministerului Transporturilor – ANR . La aceasta manifestare a shipping-ului mondial, nu numai european, s-au adus in discutie revolutia tehnologica din shipping , transportul maritim de maine, rolul navigatorilor la bordul viitoarelor nave complet tehnologizate si locul transportului maritim in lume. Manifestarea, deosebit de importanta, a adus alaturi reprezentanti ai guvernelor, organizatiilor mondiale, a armatorilor, a navigatorilor si a industrie din transport maritim, in general.

– In fiecare an are loc intrunirea comitetului tehnic “SCOCEEN”. Anul acesta s-au intalnit la Bergen(Norvegia) toti reprezenatii sindicatelor navigatorilor care negociaza contracte colective de munca cu armatorii norvegieni sub coordonarea Sindicatului Navigatorilor din Norvegia. S-au evaluat contractele de munca in vigoare si modificarile aduse acestui contract pentru negocierile viitoare.

– Campaniile ITF au fost sustinute de SLN in porturile romanesti. Printre cele mai importante au fost Campania privind sprijinirea infiintarii Sindicatului Navigatorilor din Myanmar, a constentizarii navigatorior ucrainieni de a face parte din Sindicatul Navigatilor din Ucraina (MTWTU), afiliat ITF, precum si o campanie impotriva navelor cu conditii sub standard. In cadrul acestei campanii s-a inregistrat si cazul navigatorilor romani de pe nava Gian 1 – ramasi in deriva in nordul coastelor Tunisiei, pe o mare gradul 10 , din cauza conditiilor tehnice sub standard ale navei. Amintim ca printr-o minune si cu experienta comandantului si a echipajului roman, nava a fost salvata in extremis la cateva cabluri de stancile din largul coastelor Tunisiei. Dupa trecerea furtunii , nava a fost reparata cat sa ajunga intr-un port din Italia, unde echipajul, in totalitate roman , a fost platit si debarcat la interventia SLN.

– Marcarea datelor calendarului maritim national, europena si international a fost facuta printr-o serie de actiuni la sediul SLN, Seamen’s Club si in port – la bordul navelor. Astfel, a fost marcata

Ziua International a Navigatorului – 25 iunie, Ziua Marinei Romane – 15 august, Ziua Internationala a Marinei Comerciale – 28 septembrie. La aceste actiuni au participat, pe langa reprezentanti ai SLN si navigatori , reprezentanti ai ANR , Comandamentului Flotei Navale, reprezenatanti ai indutriei din shipping, voluntari si presa.

– S-a semnat un nou contract cu o societate off-shore si au inceput negocierile cu o companie belgiana, aceste doua noi perspective vor crea cu siguranta noi locuri de munca pe langa cele deja existente in conditiile standardelor internationale . SLN respecta intru totul politica ITF privind standardul inalt al conditiilor de munca si viata ale navigatorilor la bordul navelor asa cum este prevazut si in politica ITF MCP (Mexico City Policy).

– Contractele de munca existente au fost revizuite si urmeaza a fi renegociate incepand cu anul 2018, astfel compensatiile asigurate salariatilor vor creste si se incearca si o reasezare a salariilor din contractul colectiv de munca in conformitate cu normele internationale.

– SLN a lansat in mai 2017 cartea “Cu pretul vietii navigatorilor romani” , ultimul volum al experientelor intalnite de navigatori la bordul navelor apartinand flotei romanesti.

– Lansarea proiectului Cadetul Roman de la finalul acestui an de catre SLN , impreuna cu UMC , este cu siguranta, o incercare de a arata cum se poate rezolva situatua dezastruoasa in care se afla cadetii institutiior de invatamant romanesc in domeniu. In prezent SLN are un buget aprobat care asteapta sa initieze acest proiect care este inca in faza de cautare si incheiere de contracte cu cateva companii de navigatie. Penteu definitivarea acestor contracte studiem atent si conditiile de munca si viata de la bordul navelor unde vor lucra cadetii romani calificati pentru acest proiect, asa ca procesul nu este unul simplu, dar este in derulare.

– In anul 2017 s-a reinnoit programul evidenta cotizatii si contact membri de sindicat, s-a definitivat amenajarea sediului SLN , s-a modernizat programul de eliberare carduri de membru SLN , s-a revizuit nivelul cotizatiei 2017 / 2018 in sensul in care s-a renuntat la marirea cotizatiei, iar pentru aceia care se aplica pentru a fi membri fara sa beneficieze de contractele negociate de SLN, cotizatiile au scazut pe fondul inscrierii mai multor navigatori in sindicat, s-au eficientizat procedurile de comunicare cu navigatorii “on-line” pe facebook si site- ul SLN.

– Anul acesta s-a reinnoit procesul legislativ de reprezentativitate . SIndicatul Liber al Navigatorilor are reprezentativitate recunoscuta prin justitie si nu obtinuta prin afiliere la alte organizatii de tip federativ sau confederativ. ( SLN este afiliat doar in plan international la ITF si ETF din anul 1991)

– S-a infiintat un department de lucru cu navigatorii care intampina probleme.

– Reprezentantii ai SLN si Seamen’s Club au participat la lucrarile intalnirii anule ISWAN (Protectia Navigatorilor la nivel international) ai caror membri sunt.

Initiative legislative generale care privesc toti navigatorii:

– SLN a intervenit alaturi de ANACR ( Asociatia Agentiilor de Crewing) pentru aplicarea prevederilor Conventiei de la Manila (STCW) in sensul de a li se recunoaste certificatele profesionale navigatorilor si a li se preschimba din oficiu, daca au avut 12 luni de ambarcare in perioada 2008-2012. Interventiile noastre au fost facute inclusive la EMSA (European Maritime Safety Agency) Cateva mii de navigatori au obtinut astfel certificatul de recunoastere a competentelor fara cursuri suplimentare.

– Din punct de vedere fiscal, in luna august, SLN s-a implicat si a reusit mentinerea articolelor din Codul Fiscal cu privire la navigator, asa cum au fost ele in anul 2016.

– Negocierile implemetarii Conventiei MLC 2006 in legislatia nationala. Unele din propunerile SLN au fost aprobate si vor parea in Monitorul Oficial cat mai curand. In ciuda sustinerilor facute de noi, propunerea privind obligativitatea Contractului Colectiv de Munca nu a fost aprobata. Totusi, la susutinerea SLN in cadrul Comisiei de Dialog Social la nivel MT , au fost introduse mai multe prevederi din CCM dar si obligativitatea salariului minim ILO.

– SLN a initiat renegocierea contractului social intre Romania si Norvegia la nivelul Ministerului Muncii si al Sanatatii, prevedere legislativa care ar putea produce un numar important de locuri de munca la bordul navelor cu pavilion norvegian. In prezent suntem in discutii cu Ministerul Sanatatii .

– SLN a intervenit in propunerea de modificare a Ordinului Ministrului Transporturilor privind vizita medicala si certificatul medical standard pentru navigatori, astfel certificatul medical standard IMO sa ramana in forma actuala si sa nu se modifice. Actul normativ propus de specialistii din MT prevedea modificari care ar fi insemnat initierea unor mecanisme de recunoastere a acetei forme la nivel international, ceea ce ar fi complicat foarte mult angajarea navigatorilor romani. La acest punct am lucrat sustinuti si de ANR.

– SLN a inaintat o propunere completa de infiintare a unui Registru Maritim International Roman dupa modelul tarilor europene cu deschidere la mare , luȃnd in considerare avantajul tuturor partilor implicate si anume navigatori / cadeti, statul roman si armatori .

– Initiativa legislativa a SLN privind modificarea OM 1252/2014 si includerea fiterilor in grupa A – III/5 a codului STCW. Acest lucru asigura sute de noi locuri de munca.

– Initiativa legislativa a SLN privind modificarea OM 1252/2014 in ceea ce priveste reconfirmarea brevetului / cerificatului de capacitate in sensul in care sa se acorde de catre ANR o derogare de la stagiul minim de ambarcare in ultimii 5 ani in limita a 7%.

– Reluarea discutiei privind valabilitatea carnetului de marinar si initiative SLN catre MT de modificare a Hotararii 245/2003 in sensul in care carnetul de marinar sa fie valabil 5 ani conditionat la data prelungirii de un aviz medical valabil. Vizita medicala ramane in continuare obligatorie la 2 ani in conformitate cu STCW , amendamentele de la Manilla care nu pot fi modificate.

In prezent sunt inregistrate aproximativ 33.000 de brevete si certificate de recunoastere profesionale privind navigatori din siguranta navigatiei si personal auxiliari de la bordul navelor din care :

-aproximativ 22.500 sunt navigatori in siguranta navigatiei din care aproximativ 16.000 sunt activi (contracte de munca semnate anual)

-10.500 – personal auxiliar la bordul navei

-estimam un numar de 12.000 de navigatori pe mare de sarbatori

SLN le urează tuturor SARBATORI FERICITE SI LA MULTI ANI!


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

VIDEO. Se lucrează la un nou parc în Constanța, la Delfinariu

sâm dec. 23 , 2017
Consiliul Județean Constanța și Complexul Muzeal de Științe ale Naturii investesc într-un parc nou. Acesta va fi amplasat în incinta CMSN, adică la Delfinariu, cum știe toată lumea. Aici veți putea vedea avea mufloni, rațe, dar și o zonă care să amintească de munții Dobrogei. „Este o nouă investiție a […]
muflon

V-ar putea interesa și: