În a doua decadă a lunii octombrie, un grup de elevi de la Școala ”Gheorghe Țițeica” din Constanța s-a deplasat în Italia, în orașul Faenza, pentru a derula o serie de activități de învățare pe termen scurt în cadrul unei mobilități din cadrul proiectului european Erasmus+ “Invaders – How they shaped the Europe of today” / ”Invadatorii – Cum au influențat Europa de astăzi”. Școala parteneră italiană, Istituto Comprensivo Statale Europa, a organizat un program foarte variat, cu ajutorul căruia tinerii din țările implicate – Anglia, Irlanda, Spania, Polonia, Finlanda , respectiv România – au avut acces la tradițiile locale.
Acest schimb intercultural a fost o ocazie perfectă pentru delegația constănțeană de a prezenta în formă înregistrată dansurile zonei în care locuiesc: geamparale, un dans grecesc și unul armânesc. Apoi, elevii care au făcut deplasarea, alături de profesorii însoțitori, Dorina Șacu, coordonatoarea proiectului pentru România, și Gabriela Pisică, au dansat brașoveanca, invitându-i pe participanții din alte țări să se prindă în joc. La rândul lor, românii au exersat două dansuri din regiunea vizitată, convingându-se încă o dată că influențele popoarelor cândva numite intransigent drept ”invadatoare” ale spațiului european au modelat de fapt imaginea continentului nostru de-a lungul timpului, făcându-l un spațiu al multiculturalității.
Atelierele de lucru în care au fost implicați elevii români au avut ca scop cunoașterea tradițiilor locale, Faenza fiind un oraș emblematic pentru regiunea Emilia Romagna. Atelierul de ceramică le-a dat elevilor ocazia de a confecționa câte o medalie și de a afla despre înfrățirea orașului Faenza cu Horezu, tocmai pe baza acestui meșteșug comun care a făcut cunoscute în lume cele două localități. În timpul atelierului de brutărie, tinerii au învățat să facă piadine tradiționale, sandvișuri delicioase pe care nimeni nu le poate refuza. Învățarea unui joc tradițional italian și vizitele de studiu de la Ravenna și Rimini, în care au explorat muzee, au cercetat urme ale caselor romane și au aflat cum se face un mozaic, confecționând ei înșiși unul, au completat activitățile de proiect din perioada 10-14 februarie.
Delegațiile din țările participante la proiect au fost primite de către primarul orașului Faenza, Giovanni Malpezzi, care a punctat relațiile de afaceri pe care urbea italiană le întreține cu localitatea Horezu, evidențiind nevoia de a păstra tradițiile și de a transmite mai departe meșteșugurile antice în scopul păstrării identității culturale. Dorina Șacu, coordonatoarea proiectului, a declarat:
”Activitățile derulate de elevi în Italia i-au făcut să înțeleagă încă o dată cât de important este să experimenteze tradițiile altor popoare. Aceasta contribuie atât la îmbogățirea culturii generale și la multiplicarea experiențelor de viață, cât și la consolidarea propriei identități prin conștientizarea alterității, a diferențelor.”