România se confruntă cu un fenomen extrem de nociv: abandonul școlar. Zeci de mii de elevi care se înscriu în clasa zero sau la gimnaziu nu mai termină școala. Sunt copii fără speranță, fără viitor, iar autoritățile statului ar trebui să facă tot ce le stă în putință să combată fenomenul. „Cum arată astăzi școala, va arăta mâine țara.”, spunea Spiru Haret. Școli abandonate înseamnă, în viitor, o țară abandonată. De fapt, asta se întâmplă deja, România fiind țara cu cel mai mare exod al populației din lume, cu excepția Siriei, decimată de război.
Ce fac autoritățile în acest context? În loc să ajute elevii, pun piedici. Pare incredibil, dar este adevărat. Avem un exemplu chiar în județul Constanța, în comuna Independența. În perioada 2016 – 2020, primarul de atunci, Marius Ștefan, PNL, a depus mari eforturi pentru a construi un after-school. E una dintre cele mai eficiente unele atât pentru a combate abandonul școlar, cât și pentru a le oferi tinerilor un viitor, dar și părinților o mână de ajutor.
A fost o muncă intensă.
„Am depus dosarul la Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale. Toate documentele erau în regulă. Aveam chiar și autorizație de construire în termen. Tot ce trebuia să se întâmple era ca documentele să fie încărcate în SICAP și să se facă licitația pentru desemnarea constructorului.”, spune acesta.
Așadar, nu proiect la cheie.
Surpriză însă. Actualul primar, Cristea Gâscan, PSD, dă cu piciorul proiectului. A propus consilierilor renunțarea la proiect – pur și simplu, dar și rezilierea contractului de finanțare.
„Proiectul a pornit dintr-o necesitate. Mi-au spus cei din școală că este nevoie, mi-au pus părinții, mi-au spus copiii care se pregăteau pentru Bacalaureat. Era vorba de două săli, fără masă inclusă.”, spune fostul primar liberal.
Acum totul se duce pe apa Sâmbetei.
De ce? Actualul primar a declarat, în presă, că partea de bani pe care trebuie să o pună primăria e prea mare și că a scăzut numărul de elevi de la 600 la momentul obținerii finanțării la 400 în prezent. Așadar, primarul nu vede că primește bani gratuit, ci că trebuie să pună ceva și comunitatea locală. Și mai lasă să se înțeleagă că cei 400 de elevi nu merită un after-school. Dacă ar fi fost 600, mai treacă meargă. Afirmații, trebuie să recunoașteți, cel puțin ciudate. Repetăm, e vorba despre două clase, nu despre 20. Și, chiar dacă ar fi fost vorba despre un singur elev salvat, ar fi meritat. Suntem siguri că și cei din PSD prețuiesc educația și că nu fac din ea un calcul politic.
Să notăm că primarul nu renunță la construirea unui centru musulman pentru comunitate. O idee în concordanță cu multiculturalismul din Dobrogea, care ne indică însă că bani pentru investiții există. Nu pentru școală.
Nu-i mai bine să condamnăm elevii la sărăcie, să facem din ei votanți care nu știu să-și ceară drepturile și nu pot visa mai mult?