Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat definitiv cauza prin care se constatau practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, respectiv a confirmat Ordinul nr.837/20.10.2017, emis de către președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
„S-a făcut dreptate! O victorie importantă a Autorității! Munca colegilor mei și a mea este încă o dată răsplătită!
Da, am câștigat o luptă importantă pentru consumatorul român! Mii de consumatori au șansa la un tratament corect! Milioane de euro se vor întoarce în bugetul familiilor acestora!
Mulțumesc echipei și vouă tuturor pentru încredere! Suntem aici să nu dezamăgim!”
Paul Anghel, director general ANPC
Mai exact, operatorul economic nu a informat, în perioada 2006-2008, în prealabil consumatorii despre viitoarele costuri ale produsului financiar, credite în RON, EUR și CHF (franc elvețian), și drept urmare i-a determinat pe aceștia să ia o decizie – contractarea creditelor respective – pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut nivelul la care dobânda avea să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza.
Acest lucru se întâmpla în contextul în care operatorul financiar-bancar cunoștea nivelul dobânzii pe care urma să-l aplice. Raiffeisen Bank a setat în sistem mărirea automată a dobânzilor, atunci când creditele împlineau un an de la acordare, justificând această practică printr-o clauză introdusă în contract, prin care să-şi justifice majorarea unilaterală a dobânzii.
În acest moment, după pronunțarea sentinței definitive și rămânerea în vigoare a Ordinului Președintelui ANPC, Raiffeisen Bank trebuie să modifice contractele afectate, emise în perioada menționată, și să le aducă la nivelul momentului anterior practicii, inclusiv prin emiterea unui nou grafic de rambursare, cu condițiile contractuale de la momentul semnării acestora.
Ordinul mai sus menţionat al Preşedintelui ANPC a fost emis ca urmare a unui control realizat în 2017, cauzat de reclamații sosite din partea Grupului clienţilor cu credite în CHF, moment în care s-a constatat existența acestor practici comerciale incorecte din partea băncii.
Grupul austriac Raiffeisen Bank International a raportat pentru operaţiunile din România un profit net de 173 mil. euro în anul 2021, în creştere cu 31,8% faţă de câştigul din 2020, potrivit cifrelor preliminare care vor fi supuse evaluării finale a boardului de supraveghere al Raiffeisen Bank International, datele finale urmând să fie anunţate în luna martie.
După primele nouă luni din 2021, Raiffeisen Bank România deja raportase un profit apropiat de câştigul din întregul an 2020.
Raiffeisen Bank România, un jucător de top 5, se numără printre băncile de pe piaţa locală care au fost pe profit chiar şi în criza financiară anterioară, care începea în urmă cu peste un deceniu.
Portofoliul de credite al Raiffeisen Bank în România a ajuns în 2021 la 6,7 mld. euro, cu 12,1% mai mult faţă de 2020.