Structura anului școlar va fi schimbată radical – în loc de semestre vor exista 5 module de învățare, care vor alterna cu cinci vacanțe, a anunțat miercuri ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Tezele ar urma să dispară și să existe două evaluări standardizate, la începutul și la finalul anului școlar, însă în acest sens nu a fost luată o decizie finală, urmând să fie modificat Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).
Structura anului școlar va suferi modificări drastice, care vor fi făcute începând cu anul școlar 2022-2023.
Noul an şcolar va începe în prima zi de luni din septembrie (4 septembrie 2023) şi se va încheia în 16 iunie.
O altă noutate este şi introducerea, pe lângă programul Şcoala Altfel, şi a programului Săptămâna Verde. Acesta va fi inclusă în modulele 4 și 5, la alegerea școlilor.
De asemenea, Ministerul Educaţiei vrea să modifice şi regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitare, astfel încât să fie eliminate tezele semestriale, care să fie înlocuite cu evaluări standardizate, la începutul şi la sfârşitul anului şcolar.
Cum va arăta noua structură a anului școlar:
- Modulul 1 de învățare : 5 septembrie – 21 octombrie
- Vacanța de toamnă pentru toți elevii: 24-30 octombrie
- Modulul 2: 31 octombrie – 22 decembrie
- A doua vacanță, cea de iarnă: 23 decembrie – 8 ianuarie 2023
- Modulul 3: Va începe în 9 ianuarie și se va derula până în luna februarie
- A treia vacanță – de o săptămână – poate fi acordată în a doua săptămână, în a treia săptămână sau în a patra săptămână din februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar
- Modul 4: Începe după vacanța din februarie și se va desfășura până în preajma sărbătorilor de Paște
- A patra vacanță : 8 aprilie –23 aprilie
- Modulul 5, ultimul: 24 aprilie – 16 iunie
- Vacanța de vară – 17 iunie – 4 septembrie
Declarațiile lui Sorin Cîmpeanu despre structura anului școlar:
- Apreciez implicarea specialiștilor în științele educației. Am ajuns la un consens care poate fi confirmat de către orice expert cu minimum de noțiune în pedagogie modernă
- Este vorba despre nevoia de a alterna module de învăţare, de 6,7,8 săptămâni, cu module de repaus. În acest fel, putem să ne adaptăm pe specificul anului şcolar din România.
- Propunerea agreată este ca şcoala să înceapă în 5 septembrie, cu un prim modul de învăţare. După o perioadă de câteva săptămâni, elevii ar urma să intre în vacanţă la finele lunii octombrie, astfel ca în perioada 24-30 octombrie să fie prima vacanţă, acordată tuturor elevilor şi preşcolarilor
- Urmează modulul 2 de învățare, până în preajma sărbătorilor de iarnă
- A doua vacanță va fi în perioada 23 decembrie – 8 ianuarie
- Modul 3 va fi din 9 ianuarie și până în februarie, când va fi a treia vacanță de o săptămână, care poate fi acordată în a doua, a treia sau a patra săptămâna din lună în care va decide inspectoratul școlar
- Urmează un al patrulea modul, apoi vacanța de Paște, în perioada 8-23 aprilie
- După această vacanță va fi ultimul modul de învățare – 5. Apoi, va începe vacanța de vară până în prima zi de luni din septembrie.
- Avem o altă noutate – pe lângă Şcoala Altfel, avem şi Săptămâna Verde. Această săptămână va putea fi introdusă în structura anului şcolar 2022-2023, în modulele 4 şi 5 de învăţare, când şcolile vor avea libertatea să îşi aleagă, în funcţie şi de condiţiile climatice. Vom introduce în şcoli prezentări făcute de personalul care este abilitat să prezinte aceste elemente de mediu într-o manieră foarte atractivă
- Avem în plan şi alte astfel de acţiuni pentru introducerea specialiştilor în şcoli, precum Educaţia Financiară
Vor fi eliminate tezele semestriale
- Având în vedere relevanţa tezelor semestriale, având în vedere această structură a anului şcolar cu cele cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus, intenţionăm să revizuim regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitar(ROFUIP), în sensul renunţării la obligativitatea tezelor semestriale
- Sunt convins că fiecare profesor ştie bine, uneori ştie foarte bine când să îşi planifice aceste evaluări, pe parcurs, de-a lungul anului şcolar, coroborat şi cu această structură pe cinci module
- De asemenea, am luat act şi de solicitarea elevilor, pe care o susţin, aceea a unei evaluări standardizate, sumative la final de an şcolar şi solicită elevii şi o evaluare standardizată, predictivă, la început de an şcolar
- Este un model pedagogic pe care îl avem în atenţie şi împreună cu specialişti în ştiinţele educaţiei îl vom analiza şi îl vom implementa încă din anul şcolar 2022 – 2023, prin modificarea ROFUIP
- Mediile semestriale vor dispărea. Mediile vor fi încheiate la finalul anului școlar
- Vor fi evaluări standardizate la început și final de an școlar. Vor conta la medie? Vor face parte din modificarea Regulamentului, care urmează să fie făcută
- Acum a fost validată structura anului școlar, se analizează și modificarea Regulamentului. Sunt două lucruri separate
- Aceste evaluări standardizate vor fi digitalizate – corectarea va fi făcută de alți profesori, nu de cei de la clasă, în alte județe. Va exista un proiect pilot. Elevii nu vor fi afectați.
Sursa: hotnews.ro