Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a întreprins, pe 20 iunie 2022, o amplă acțiune de verificare a modului în care sunt respectate drepturile consumatorilor și, implicit drepturile acestora, de către operatorii economici din centrul commercial Promenada, situat în sectorul 1 al Capitalei.
Sub coordonarea vicepreședintelui ANPC, Mihai Culeafă, echipele de control ale Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) București-Ilfov au verificat comercianți de produse alimentare, nealimentare și prestatori de servicii care activează în mall-ul bucureștean.
„Din punct de vedere professional, sunt poate unul dintre cei mai tineri comisari. Astăzi stăpânesc multe dintre abilitățile colegilor mei cu atribuții de control. Le sunt alături pentru a mă asigura că sunt toți la adăpost de ceea ce ar putea reprezenta tentativa unora de a-i face ”să închidă ochii”.
Noile stații de emisie-recepție arată operatorilor economici că degeaba ”sună un prieten”.
Este momentul să se înțeleagă că, mai bine pui mâna pe burete, pe mop, pe lege, decât să pui mâna pe telefon.
Mă recalific profesional în comisar, pentru că îmi place ceea ce fac și îmi place ce pot face pentru alții”, a declarat Mihai Culeafă, vicepreședinte ANPC.
Au fost controlați 46 de operatori economici și, în urma neregulilor constatate de comisarii CRPC București-Ilfov, aceștia au aplicat, până în acest moment, amenzi contravenționale în valoare de peste 200.000 lei, 4 avertismente și au dispus măsura complementară a opririi temporare a prestării de servicii pentru 11 comercianți.
Dintre abaterile de la legislația specifică protecției consumatorilor, menționăm:
- Comercializarea unor produse alimentare cu data limita de consum depașită
- Utilizarea unor agregate frigorifice neigienizate corespunzător (cu lichide scurse și resturi alimentare, cu urme de rugină, vopsea exfoliată și chederele depreciate, rupte)
- Utilizarea unor materii prime fără etichete cu elemente de identificare și caracterizare, astfel încât sa se poată stabili conformitatea acestora, precum și fără data limita de consum
- Depozitarea produselor alimentare direct pe pavement
- Utilizarea în bucătărie a unor ustensile deteriorare, veselă cu grad ridicat de uzură
- Lipsa informării, în lista meniu, asupra riscurilor previzibile reprezentate de ingredientele cu potențial alergen
- Lipsa informării consumatorilor cu privire la produsele ce provin din produse congelate
- Nerespectarea regimului de temperatură reglementat în lege pentru păstrarea produselor alimentare
- Comercializarea unor produse nealimentare cu deficiențe de etichetare (fără traducerea etichetelor în limba română și fără a avea înscrisă denumirea și adresa importatorului/producătorului) și fără a avea certificate de garanție, acolo unde este cazul
- Echipamente de joacă rupte/deteriorate, cee ace prezintă pericol de accidentare
- Inadvertențe între prețul de la raft al produselor/serviciilor și cel de la casa de marcat
- Utilizarea, la un salon spa a unui mobilier deteriorat/exfoliat, paturi neigienizat/urme de uzura, prosoape rupte
- UItilizarea unor tuburi de vopsea de păr desigilate, fără a avea menționată pe ambalaj data deschiderii si a unora expirate
- Comercializarea unor produse posibil contrafacute care poartă numele unor branduri cunoscute
- Utilizarea echipamentului incomplete, pentru angajați, în spațiul de lucru.
Verificările operatorilor comerciali din mall-ul Promenada sunt în curs. Vom reveni cu datele finale, atunci când se vor fi încheiat.