Premierul Nicolae Ciucă a declarat, miercuri, că în şedinţa de Guvern vor fi adoptate două hotărâri care vizează continuarea lucrărilor de dezvoltare a infrastructurii în porturile Constanţa şi Galaţi.
„Avem două hotărâri de Guvern prin care ne asigurăm că vom continua lucrările de dezvoltare a infrastructurii în cele două porturi de relevanţă. Este vorba de portul Constanţa. Discutăm despre 5 miliarde de lei investiţii, care sunt în mod special destinate atât serviciilor publice, cât şi dezvoltării componentei feroviare, fiind vorba de aproximativ 250 de kilometri de cale ferată, ceea ce asigură continuării dezvoltării operaţionale a portului Constanţa”, a spus premierul Nicolae Ciucă, în debutul şedinţei de Guvern.
Totodată, el a arătat că în privinţa portului Galaţi este vorba despre investiţii care vor asigura dezvoltarea componentei de transport multimodal.
„Portul Galaţi a căpătat o relevanţă aparte în acest moment odată cu declanşarea conflictului din Ucraina şi sprijinul pe care ţara noastră l-a asigurat prin reoperaţionalizarea căii ferate de la Galaţi la Giurgiuleşti, dar în acelaşi timp trebuie să vedem proiectul mare prin care ne asigurăm de asigurarea conectivităţii între fluviile Dunărea şi Rin. Este o componentă de transport european, face parte dintr-un program de transport european şi asigurăm toate premisele ca acest obiectiv să se îndeplinească”, a mai menţionat şeful Guvernului.
COMPLETARE. Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a anunţat ulterior că Executivul a aprobat miercuri noi investiţii pentru creşterea capacităţii de operare a Porturilor Constanţa şi Galaţi, în valoare de 780,256 milioane de lei.
„Am aprobat, astăzi, în Guvern, noi investiţii pentru creşterea capacităţii de operare a Porturilor Constanţa şi Galaţi! Mai exact, indicatorii tehnico – economici necesari construcţiei unei platforme multimodale în Portul Galaţi care va asigura mult mai eficient conexiunea pe reţeaua centrală pan-europeană Rhin-Dunăre. Va fi construit un cheu vertical pe o lungime de 868 de metri, vor fi suplimentate suprafeţele portuare şi vor fi modernizate zonele de acces rutier şi feroviar”, a scris ministrul, pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, valoarea actualizată a investiţiei este de 780,256 milioane de lei, iar finanţarea este asigurată din fonduri europene (CEF şi POIM), fonduri de la bugetul de stat, sume din bugetul CN APDM SA Galaţi şi surse proprii ale unor partenerilor privaţi.
Ministrul Transporturilor a subliniat că întregul proiect trebuie finalizat în 40 de luni.
„Al doilea act normativ este necesar continuării lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa. Prin aprobarea indicatorilor tehnico-economici se asigură sumele necesare unor investiţii care duce la creşterea fluxurilor de marfă şi transferarea acestora mult mai eficient de la modul de transport maritim la modurile de transport terestre”, a punctat ministrul.
Astfel, va creşte atât capacitatea de operare a Portului Constanţa, cât şi importanţa acestuia pentru aprovizionarea altor zone.
„Pe lângă modernizarea reţelei feroviare, proiectul prevede şi lucrări de consolidare care vor mări suprafeţele şi vor optimiza activităţile de manevră. Investiţiile au o valoare de 5,355 miliarde de lei şi trebuie finalizate în 48 luni”, a adăugat Grindeanu.
El a subliniat că finanţarea este asigurată prin fonduri europene, prin sume alocate Ministerului Transporturilor din bugetul de stat şi din venituri proprii ale CFR SA.