City-managerul Constanței, Felicia Ovanesian, a explicat recent de ce nu construiește primăria parcări supraetajate.
Primul impediment, spune ea, sunt terenurile libere. Mai există însă unul, ce puțin bizar, la prima vedere: nu vor constănțenii.
Felicia Ovanesian a declarat că așa se întâmplă în zona Casa de Cultură. Locuitorii de acolo nu vor o parcare supraetajată.
„Primul proiect pe care l-am demarat pentru a suplini lipsa locurilor de parcare: am identificat 4.500 de metri pătrați pe lângă Casa de Cultură și am zis că facem acolo o parcare supra etajată. A durat infinit până am scăpat de o notificare pe Legea 10 pe unul din loturi, până am cadastrat cele două suprafețe de teren pentru că nu aveam nici cadastrarea suprafețelor de teren, nu erau inventariate. Ne-am apucat să lucrăm la PUZ, între timp cetățenii din zonă care se plâng de lipsa locurilor de parcare și doresc înmulțirea numărului parcărilor nu doresc ca parcarea supraetajată să fie executată în respectiva locație.
Noi o să mergem cu proiectul înainte, o să respectăm cu siguranță legea din toate perspectivele.
Deci cetățenii își doresc locuri de parcare dar, pe de altă parte, nu acceptă ca o parcare supraetajată, care respecta toate condițiile legale impuse de Agenția pentru Mediu, să funcționeze în zona în care domniile lor domiciliază. De pe bulevardul Lăpușneanu dispar 1.700 de locuri de parcare legale.
Ne dorim din tot sufletul să facem locuri de parcare. Pentru asta trebuie să identific suprafețe de teren pe care să fac acest lucru. Am identificat 10 asemenea locații în zonele care vor suferi de lipsa locurilor de parcare mai acut decât în restul zonelor, pentru că se desființează ca efect al lucrărilor de mobilitate urbană”, a declarat Ovanesian.
De ce au constănțenii dreptate
În ciuda mirării city manegerului, constănțenii au dreptate. Și nu o spun din punct de vedere ideologic, ci practic.
Parcarea supraterană de la Casa de Cultură nu va rezolva mai nimic din problemele zonei. Primăria Constanța are în calcul trei variante de lucru, care au fost prezentate în Comisia de Urbanism. Niciuna – rețineți, niciuna din ele – nu va rezolva probleme locuitorilor din zonă. Adică, necesarul locurilor de parcare pentru cei care locuiesc acolo, dar și pentru cei care vin la instituțiile aflate împrejur este mai mare decât ce își propune primăria să construiască în cel mai ambițios și mai scump dintre proiecte.
Dar nu asta este cea mai mare problemă, ci alta, și anume alterarea spațiului urban. Dacă îi întrebi pe oameni unde ar vrea să locuiască, lângă o parcare sau lângă un parc/spațiu verde, cu siguranță că majoritatea vor alege a doua variantă. Mai ales dacă vorbim despre o parcare supraterană, care îți obturează vederea și care îți împiedică soarele să intre în casă.
Două soluții
Din această dilemă există însă două soluții care pot și trebuie să fie aplicate de către primării, nu numai de cea din Constanța. Din păcate, nu sunt nici ușor de implementat, nici ieftine.
Prima este transformarea spațiului urban într-unul în care mașina să fie din ce în ce mai puțin folositoare. Nu prim măsuri punitive, ci prin crearea unor alternative corecte. În orașele dezvoltate, poți ajunge din punctul A în punctul B mai rapid și mai ieftin cu transportul în comun decât cu mașina. Dacă și la noi va fi așa, vor exista oameni care vor renunța de bună voie la mașini. Vă recomand acest articol pentru detalii: Constanța NU are nevoie de PARCĂRI.
A doua măsură, complementară, este construirea de parcări, dar nu supraterane, ci după modelul celor din cam toată Europa: subterane. Și comune din Italia, de exemplu, au parcări cu cinci sau șase etaje în pământ. Sunt mai scumpe, desigur, necesită mai multă muncă, dar au marele avantaj de a nu distruge spațiul urban. O spun și specialiștii. În comisia de care aminteam, un celebru arhitect din Constanța a propus primăriei să ia în calcul realizarea a cel puțin un etaj în subteran.
În Cluj, ca să vă dau numai un exemplu, primarul lucrează în prezent la o parcare de mari dimensiuni, subterană, urmând ca spațiul de deasupra să fie verde (detalii AICI). Rămâne de văzut cât costă o astfel de investiție și cu cât trebuie închiriate locurile astfel încât ea să se amortizeze și să poată fi întreținută. Și, cel mai important, dacă locuitorii orașului sunt dispuși să plătească acest preț.
Ce a promis în campania electorală Vergil Chițac
Primarul Vergil Chițac a promis în campania electorală că va construi parcări. Ne-a asigurat că va exista câte o parcare la cel mult 500 de metri de locul de casă sau locul în care te afli, că va construi parcări subterane și supraterane, dar și unele de tip „park and ride”. Nu peste noapte, ci în cei 4 ani de mandat.
țăranul treb,e sa o aiba sub geam sa=si bucure ochiul ce daca in toata lumea civilizata se folosesc parcari etajate
Parcarile subterane sunt binevenite dar din cauza complexitatii, constructia unei astfel de parcari dureaza mult mai mult fata de o parcare supraterana pe structura metalica . Este soluția rapida pentru Bulevardul Lapusneanu.Intr-un fel sau altul nr de masini trebuie limitat.
lasa ca sa inventat ce-a mai simpla si EFTINA solutie… SENSUL UNIC… tragi dungi.. pui semn.. si INCASEZI… pt asha zisa „FLUIDIZARE” .. .care FLUIDIZARE bre… ca OCOLESTI JUMA de ORAS ca sa ajungi din punctul A in punctul B … e o coada pe MAMAIA la CAPITOL dinspre GARA de schimbi CNP-ul … :)) .. HALAL FLUIDIZARE…. dar.. e ALTFEL….
Fac baetii deshtepti BLOCURI intr-o luna din BETOANE cate 4 etaje… ia vedeti CHINEZII aia au facut pe METAL in 3 zile 12 ETAJE… https://www.youtube.com/watch?v=Ps0DSihggio
Why Amsterdam is Removing 10,000 Parking Spaces
De acord cu Dragos, asa zisa fluidizare e un cadou pentru baietii destepti . Sensuri unice fara rost, trotuare cu dale mici,deloc economice,dar acum pot scoate masinile de pe trotuare chiar daca ar fi ramas spatiu pentru pietoni , 1m intre gard si masina. Trotuarele au fost asfaltate in trecut ca sa sustina si greutatea masinii, acum sunt facute cu dale mici care s-au stricat deja, dar doar ca sa fie parcata masina intre dungi sa incaseze ei banii pe asa zisa parcare. Asa ca nimic din toate astea nu sunt facute pentru cetateni, grupurile de interese prin spagi, nepotisme, coruptie isi impart lucrarile la preturi astronomice.Nu ii intereseaza parerile noastre. Bine ca au scos tramvaiele si troleibuzele sa aiba bani de lumanari din banii de cablu si din fierul scos de acolo.