Compania Națională de Investiții a scos recent la licitație lucrările de reabilitare a drumurilor din localitatea Sinoe, comuna Mihai Viteazu, județul Constanța. Au depus oferte șase companii. În primă instanță, câștigătoare a fost desemnată firma austriacă Strabag, care are în România lucrări de infrastructură mare, dar care, iată, vrea să construiască drumuri și în comune.
Decizia CNI a fost contestată de S.C. Asfalt Dobrogea SRL la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
Cazul este interesant, reprezintă, în opinia noastră, modul în care sunt tratate firmele românești în comparație cu cele străine, mai ales cele austriece, care au o pondere mare în economia locală.
Diferențe de preț
Primul lucru care frapează la acest caz este prețul. Strabag SRL a fost aleasă pentru că a oferit prețul cel mai mic, adică numai 65,78% din valoarea estimată a contractului. Asta în condițiile în care următorul clasat, Asfalt Dobrogea, a oferit 79,99% din preț, iar celelalte firme peste 80%, ajungând chiar la 94%.
Din acești 65,78% trebuie să scădeți însă valoarea ofertată valoarea profitului (5 %) și a cheltuielilor indirecte (10 %). Veți ajunge așadar la 56,95 % din suma inițială.
Ați putea spune că nu e nicio problemă dacă prețul e prea mic. Ei bine, lucrurile nu stau așa. Ba dimpotrivă. Chiar statul român a legiferat că nu poți oferi un preț prea mic. Asta va duce aproape inevitabil la lucrări de proastă calitate sau care nu se vor face deloc. Vedeți ce se întâmplă lunile acestea în municipiul Constanța, șantiere care nu se știe dacă se vor termina vreodată, lucrări câștigate cu prețuri mici. Legea 98/2016 prevede clar că oferta nu poate avea un preț nejustificat de scăzut. La CNAIR, de pildă, toate prețurile sub 80% nu sunt luate în calcul.
Austriecii afirmă că niciun alt ofertant participant la procedură nu ar fi realizat o estimare corectă a volumelor de cantităţi si optimizarea tehnologiilor de execuţie astfel încât sa fie eliminata risipa, cu menţinerea şi respectarea standardelor de calitate europene si romaneşti in vigoare.
E greu de crezut acest lucru, în condițiile în care ei au în Constanța nu mai o stație de asfalt, fiind nevoiți să cumpere toate celelalte materiale necesare, în timp compania care a oferit 79,99% are cea mai mare carieră de piatră din zona de sud est a României, stații de asfalt, stații de betone, adică tot ce e nevoie, de la A la Z, pentru a realiza lucrări de infrastructură rutieră.
Nu mai luăm în calcul că între data elaborării proiectului, adică 2019, până în prezent, prețurile la materiale și combustibil a explodat. În contextul creșterii exorbitante a prețurilor la materialele de construcții și utilități, ofertarea în anul 2022 a unui preț cu 34,22 % mai mic decât cel estimat de autoritatea contractantă în anul 2019 nu poate fi justificat în mod rezonabil de eventualele reduceri oferite de partenerii contractuali. La unele materialele de construcții prețurile au crescut și de peste 70%, iar la utilități de peste 200%. Dar asta știți probabil și dumneavoastră, simțim cu toții creșterile.
Exemple concrete
În reclamația depusă la CNSC există și acuzații concrete. Strabag, de pildă, a înlocuit amestecul optimal cu piatră spartă, care este mult mai ieftină și care mai are un bai: nu e acceptat de CNI. Deci din start oferta este neconformă, potrivit unei logici simple, care spune că a nu este egal cu b. De asemenea, Strabag calculează mixtura asfaltică la 281 sau 306 lei tone, în funcție de tip, în timp ce pe bursa de mărfuri prețul este de 384,97 lei/tonă, fără transport. În plus, în ofertă nu este bugetat și transportul pietrei. La un calcul sumar este nevoie de 50.000 de tone, iar transportul acesteia este de circa 1,2 milioane lei. Strabag mai susține că prețul la bitum a scăzut din august 2022 până în decembrie 2022, de la 541 euro/tonă la 465 euro/tonă. Oferte concrete ale producătorilor arată însă că au crescut la 560-565 euro/tonă.
Dincolo de cifre, se ridică o întrebare: dacă proiectantul propune un preț, toți ofertanții se apropie de el, cu excepția unui, unde este adevărul?
Apropo, românii au o vorbă înțeleaptă: dacă mai multe persoane îți spun că ești beat, ar fi bine să te duci să te culci.
O scurtă comparație
Grupul de firme cu capital integral românesc Asfalt Dobrogea SRL, Comprest Util SRL și Somaco Construct SRL, deține în proprietate două stații de producție a mixturilor asfaltice, noi, de ultimă generație produse de Benninghoven, cu o capacitate de 400 tone/oră și o instalație de producere emulsie bituminoasă proprie, 5 stații de betoane cu o capacitate de peste 2000mc beton/zi, 1 stație de sortare și spălare agregate naturale de balastieră, 4 cariere de extragere piatră de diferite sorturi – granite, brecie, sisturi verzi, calcare – cu o producție de peste 10.000 tone/zi, sedii administrative și laboratoare de analize și încercări.
În schimb, Strabag SRL, societate ce deține pe raza județului Constanța doar un punct de lucru unde desfășoară lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor (în sat Cogealac), deși achiziționează de la terți principalele materiale ce vor fi puse în operă, a fost în măsură să oferteze un preț reprezentând 65,78 % din valoarea estimată a contractului, practicând pentru piatră, balast, mixtură asfaltică și beton prețuri ce nu pot fi justificate nici cel puțin în raport prețurile ofertate de terții indicați de Strabag.
Acuzații grave
Prețul neobișnuit de mic este numai o intenția a ofertantului de a denatura concurenţa în cadrul procedurii de atribuire, prin utilizarea unor preţuri mult inferioare preturilor pieţei.
„În județul Constanța este de notorietate faptul că societatea cu capital integral austriac și rusesc Strabag SRL și-a bugetat un „fond de pierderi” pentru a acapara piața de profil în regiune, fapt confirmat, în procedura de față, de împrejurarea că, în contextul creșterii exorbitante a prețurilor la materialele de construcții și utilități, ofertarea în anul 2022 a unui preț cu 34,22 % mai mic decât cel estimat de autoritatea contractantă în anul 2019 nu poate fi justificat în mod rezonabil de eventualele discounturi oferite de partenerii contractuali, fiind evidentă lipsa de sustenabilitate a ofertei declarată câștigătoare.”, ne-au declarat reprezentanții Asfalt Dobrogea.
Decizia CNSC
CNSC a hotărât să respingă contestația depusă de compania românească. Decizia CNSC a fost atacată în instanță de Asfalt Dobrogea.
Cine sunt acționarii Strabag
Grupul de construcții Strabag are trei acționari principali: fundația privată Haselsteiner (cu o cotă de 28,3%), Rasperia Trading Limited, societate înregistrată în Cipru și controlată de oligarhul rus Oleg Vladimirovici Deripaska (cu 27,8%), compania de asigurări UNIQA (15,3%) și grupul financiar Raiffeisen (14,2%).
Cea mai mare prostie este ca principalul indicator să fie valoarea de execuție. Caietul de sarcini TREBUIE sa propună și elemente de capabilitate!!
Firmele austriece sa plece in spatiul Schengen . Nu au ce cauta intr-o tara nesigura ca Romania !
Cei care spun ca pierde Romania vorbesc prostii !