Un Ford T din 1914, unul din automobilele care a revoluționat industria auto din lume, a fost înmatriculat în România.
Registrul Auto Român spun că la Iași „au spus că au fost martorii unei întoarceri în timp.”
„Ocazia de a putea vedea o mașină veche de peste 100 de ani și de a-i auzi sunetul motorului este o onoare pe care puțini o au. În imagini este un Ford T, fabricat în anul 1914, asa cum reiese și din documente. Da, ați citit bine, 1914!”, spun cei de la RAR, pe pagina lor de Facebook.
Dacă vă întrebați cum ar fi să conduceți această mașină, trebuie sa știți că este necesar un instructaj temeinic înainte: pedala din stânga este schimbător de viteze, cea din mijloc este pentru mersul inapoi, cea din dreapta este frâna de serviciu, iar accelerația este o manetă în dreapta volanului.
Farurile funcționează cu acetilenă (există un generator de acetilenă), iar felinarele (pozițiile față-spate) sunt alimentate cu gaz lampant.
Se estimează că în toată lumea ar mai putea fi aproximativ 200-250 de astfel de autovehicule produse în anul 1914.
„Performanțe și dotări? Motor de de 2.900 cmc, 4 cilindri, 20 CP, răcire cu apă, viteză de până la 64 km/h, roți cu spițe din lemn, scânteie provenită de la magnetou și… o contribuție imensă la dezvoltarea Zeului Automobil. P.S. Nu știm dacă are kilometri reali, pentru că nu era dotată cu odometru.”, au mai transmis cei de la RAR.
Istoria modelului T
Ford Model T (cunoscut și ca Tin Lizzie sau Flivver) a fost un automobil produs de Henry Ford la Ford Motor Company între 1908 și 1927. Modelul T a fost acela care a revoluționat istoria automobilului, anul 1908 fiind anul în care automobilul a devenit accesibil publicului larg. Producția lui Model T a început la 27 septembrie, 1908, la fabrica Piquette în Detroit, Michigan. Ford Motor Company a produs mai multe tipuri de automobile de la fondarea sa în 1903 și până la apariția lui Model T. S-a produs mai întâi Model A și s-au făcut încă 19 prototipuri (de la A la T). Unele s-au și produs, precum Ford Model S, care era o versiune îmbunătățită a modelului popular la acea dată, Model N. Următorul model produs după Model T a fost Ford Model A și nu Model U cum ar fi fost de așteptat. Compania a anunțat public faptul că, deoarece noua mașină este mult performantă față de seria veche, Henry Ford a dorit să înceapă din nou cu litera A. A profitat de această situație un competitor, Chrysler Corporation, care a numit prima mașină Plymouth (1928), Model U. Ford Model T a fost numit automobilul care a influențat lumea. Henry Ford a spus despre Model T:
„Voi construi o mașină pentru întreaga lume. Va fi suficient de încăpătoare pentru familie, dar suficient de mică pentru a fi condusă și întreținută de un singur om. Va fi construită din cele mai bune materiale, de cei mai buni angajați, după cel mai simplu design pe care ingineria modernă îl poate crea. Iar prețul ei va fi atât de scăzut, încât orice om care are un salariu decent își va permite să aibă una și să se bucure împreună cu familia de binecuvântate ore petrecute cutreierând lumea.”