Duminică, 27 august, a fost o zi frumoasă pentru condus. Nu a plouat, asfaltul a fost uscat. Cu toate acestea, pe autostrada Constanța – București au avut loc, până la ora 15.30, nu mai puțin de cinci accidente, în care au fost implicate 13 autovehicule.
Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Române a informat că pe sensul către București al autostrăzii A2 București-Constanța s-au produs cinci evenimente rutiere soldate doar cu pagube materiale, care nu impun restricții pe benzile 1 și 2. Cu toate acestea, traficul s-a desfășurat cu dificultate.
Iată detalii despre accidente:
- km. 37, localitatea Fundulea, județul Călărași – tamponare cu 3 autovehicule.
- km. 57, localitatea Nicolae Bălcescu, județul Călărași – au avut loc 2 tamponări în care au fost implicate 2 autovehicule și o tamponare între 3 autoturisme.
- km.174, localitatea Peștera, județul Constanța – tamponare între 3 autovehicule.
V-ar putea interesa și: În județul Constanța mor mai mulți oameni în accidente rutiere decât în toată Norvegia
Patru reguli pe care trebuie să le respectăm
1. Regula celor două secunde
„Regula celor două secunde înseamnă să păstrezi, față de mașina din față, o distanță de minimum două secunde, care se calculează în mers. Îți iei un punct fix de pe drum și numeri în gând: 1.001, 1.002. De ce două secunde? S-au realizat teste care spun că o persoană de vârstă medie, odihnită 100% și aptă de condus are nevoie de 0,75 secunde să conștientizeze că mașinii din față i s-au aprins stopurile. Mai durează 0,75 secunde până când creierul trimite comanda piciorului să calce frâna. Noi rotunjim la două secunde, pentru că nu întotdeauna vorbim de șoferi odihniți 100%”, spune Robert Otoman, instructor de condus defensiv și pilot de raliuri.
Cele două secunde pot crește în funcție de starea drumului, de aderența pneurilor pe șosea. De asemenea, cu cât crește gabaritul mașinii, distanța trebuie să crească. Dacă vorbim despre o familie care vine la mare cu doi copii, cu mașina plină de bagaje, trebuie să luăm în considerare că autoturismul va frâna mai greu și ar trebui să păstrăm o distanță de 3-4 secunde față de mașina din față.
2. Nu folosiți mobilul
Un alt lucru grav pe care-l fac șoferii este neatenția la volan. „Neatenția la volan este foarte crescută. Văd foarte mulți oameni care stau pe rețelele de socializare. Scriu mesaje, vorbesc la telefon. Statistic vorbind, când vorbești la telefon riscul de accident crește de nouă ori, iar când scrii un SMS riscul de accident crește de 22 de ori”, spune Robert Otoman. La 36 de kilometri pe oră, o mașină parcurge 10 metri pe secundă, iar la 130 km/oră, viteza maximă legală pe autostradă, aceasta parcurge 36,11 metri pe secundă. Orice secundă contează.
- V-ar putea interesa și: De ce respectă germanii regulile de circulație (și românii nu)
3. Nu călcați ambreiajul când frânați
„În școala de șoferi nu se învață lucruri așa cum se face într-o școală de condus defensiv. De exemplu, majoritatea instructorilor recomandă celor care frânează să calce și ambreiajul, pentru a și-l proteja. E greșit, însă, pentru că distanța de frânare crește cu 40%”, spune Robert Otoman.
4. Atenție la anvelope și amortizoare
Distanța de frânare este influențată de mai mulți factori, inclusiv de starea mașinii. Anvelopele sunt esențiale: anvelope de vară – vara și anvelope de iarnă – iarna. Cele all-season sunt un fel de struțo-cămilă, nu oferă performanță optimă nici vara, nici iarna (dar te scapă de amendă). Amortizoarele contează foarte mult și sunt piese care se strică des în România, din cauza gropilor. Amortizoarele stricate sau suspensia care nu funcționează așa cum trebuie pot crește distanța de frânare cu până la 300%.