Un lanţ de şase pasaje subterane a fost predat circulaţiei, duminică, 31 decembrie 2023, în centrul municipiului Oradea, cu 8 luni înainte de termenul contractual de finalizare a lucrării, scrie Adevărul. Pe 30 decembrie, prima parcare subterană de tip „park and ride“ din oraș a fost dată în folosinţă. Investiţia a fost realizată în întregime din fondurile oraşului.
A fost nevoie de această devansare, care bucură toată populația, pentru ca municipalitatea orădeană să poată deconta investiția care se apropie de 200 milioane lei, din fonduri europene. Şantierul va continua, însă, din primăvară, pentru terminarea finisajelor şi a amenajărilor peisagistice.
„Ce înseamnă aceste pasaje? Înseamnă că parcurgerea oraşului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă, va fi mult mai scurtă, nu va mai fi poluare în această zonă – gândiţi-vă când erau cozi de maşini care stăteau la turbogiraţie, la trecerea de pietoni de la Poliţia Rutieră, plus timpul petrecut în trafic care va fi redus„, spune primarul Florin Birta.
Lucrarea ar fi trebuit predată în august 2024, însă termenul a fost devansat pentru că toate lucrările finalizate în acest an se pot deconta din fonduri europene, ca parte eligibilă. Pentru a face posibil acest lucru, peste 100 constructori au lucrat, zi-lumină, în ultima perioadă, profitând şi de vremea caldă.
„Am avut noroc. În ultima perioadă am avut temperaturi de 13 grade Celsius pe timp de zi, în condiţiile în care sub 5 grade Celsius nu se poate turna asfalt. Dacă prindeam în timpul lunii decembrie temperaturi de 0 grade Celsius, făceam darea în folosinţă a pasajelor abia în august„, explică primarul.
Recomandare: Doi cetățeni din Marea Britanie au mers la cerșit în Oradea
Ieri s-a inaugurat o parcare
Prima parcare subterană de tip „park and ride“ din Oradea, cu 225 de locuri pentru autoturisme, 31 de locuri pentru motociclete și 9 pentru mașinile persoanelor cu handicap, a fost dată în folosinţă ieri. Investiţia a fost realizată în întregime din fondurile oraşului.
Parcarea subterană situată lângă catedrala ortodoxă şi Cetatea oraşului Oradea a fost dată în folosinţă, sâmbătă, 30 decembrie 2023, la prânz, iar şoferii o vor putea folosi fără plată în următoarele trei luni.
Recomandare: Constanța promite, Oradea face. Zero locuri de parcare subterane sau supraterane în centru versus 2.000
Aflat la faţa locului, sâmbătă, primarul Municipiului Oradea, Florin Birta, a precizat că parcarea va funcţiona în regim de plată începând din primăvară, cu un tarif de 3 lei/oră respectiv 30 lei/zi.
„Cu darea în folosinţă a acestei parcări, Oradea are peste 2.200 de locuri amenajate în parcări supraterane sau subterane„, a precizat primarul Florin Birta.
Noua parcare cu acces din şanţul cetăţii oraşului a fost gândit pentru reducerea aglomeraţiei, diminuarea poluării şi scurtarea timpilor de aşteptare în trafic.
„Construcţia va fi integrată în transportul public din momentul în care va fi cu plată. Cu tichetul de parcare, şoferii care îşi vor lăsa maşinile aici, vor putea circula gratuit cu mijloacele de transport în comun, după un sistem care urmează să fie stabilit„, a explicat primarul.
Parcarea „Cetate“ a costat 35,5 milioane lei şi a fost construită de firma Construcţii Erbaşu, cu fonduri alocate strict din bugetul oraşului deoarece municipalitatea orădeană a încercat de-a lungul timpului să obţină finanţare europeană, însă demersurile au fost respinse.
„Nu se acordă finanţare europeană pentru parcări“, a explicat Birta, adăugând că, la costurile iniţiale de 24 milioane lei, s-au adăugat circa 8,5 milioane lei, reprezentând actualizările de preţuri cu inflaţia, şi încă 3 milioane lei, lucrările suplimentare cu punerea în valoare a vestigiilor descoperite cu ocazia săpăturilor.
Recomandare: Jurnal de călătorie în cheie feminină. Partea întâi: Sibiu, Țebea, Oradea
„S-a săpat cu linguriţa şi cu cuţitaşul pentru a se descoperi zidurile de ravelin, contraescarpa Cetăţii (n.r. – alături de fundaţiile unor biserici din secolele XII – XIV) şi alte vestigii care au fost puse în valoare şi au fost marcate în pardoseală„, a spus primarul.
Prin amenajările făcute pentru a pune în valoare descoperirile din subteran, construcţia a pierdut 43 de locuri de parcare, iar şantierul s-a prelungit.
Acolo unde nu se fura banul public si nici nu se dau contracte de lucrari publice prin abuz in serviciu sunt posibile si asemenea realizari.De ce nu se intampla cele de mai sus are o singura explicatie : DNA ,Curtea de conturi si justitia isi fac pe deplin datoria !