Dacă la Brașov traficul era infernal încă din 2000, acum acesta este orașul din România în care se circulă cel mai bine la orele de vârf, în special în zonele centrale. Titi Aur a explicat de ce. În Constanța, dimpotrivă, se circulă din ce în ce mai rău. Există explicații și pentru acest lucru.
În cele mai multe orașe mari din România, la plecarea sau întoarcerea de la școală sau muncă traficul este imposibil, scrie Adevărul.
Nu la fel stau lucrurile la Brașov, cel puțin nu la nivelul la care s-a ajuns în celelalte orașe mari din România. Multiplul campion național de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, a explicat la emisiunea DC Conducem de la DC News cum este posibil ca Brașovul să nu fie blocat, deși este foarte aglomerat.
Mai mult decât în alte orașe din țară, la Brașov sunt foarte multe dealuri mari și chiar și un munte situat în centrul orașului, Muntele Tâmpa. Pentru a ajunge, de exemplu, din Centrul Istoric în cartierul Răcădău este nevoie ca acest munte să fie ocolit. Cu toate acestea, nu e la fel de aglomerat ca la Cluj sau București.
„Dacă ne uităm la știri dimineața sau la cum arată hărțile la orele de vârf, cu multe artere de circulație înroșite – în București, Constanța, Iași, Timișoara – în cazul Brașovului acestea nu sunt cu roșu. De ce nu sunt cu roșu? Acum niște ani buni, prin 2003–2004, s-a făcut o investiție. Consiliul Județean a plătit o echipă care a realizat un proiect de sistematizare a Brașovului. Anterior, Brașovul era un oraș imposibil – pe Strada Lungă, prin Centru, pe Calea București efectiv nu puteai să circuli. Când ajungeai în Brașov, mai ales dacă era într-un weekend sau de sărbători, era nebunie, nu puteai să circuli”, a spus expertul în conducere defensivă.
De fapt, Primăria a făcut studiul, iar șeful Direcției Tehnice de atunci, Attila Radnoti, a realizat că este nevoie de sensuri giratorii în loc de intersecții cu semafor. Timp de mai mulți ani intersecțiile s-au transformat, chiar dacă mulți erau nemulțumiți, dar rezultatul final se vede și acum.
„S-a făcut o sistematizare adevărată a orașului – practic s-a făcut, impropriu spus, un sens giratoriu mare – dar gândită foarte bine, aplicată pe mai multe mandate – nu a fost o ambiție politică – iar în Brașov se circulă extraordinar de bine raportat la cât este de aglomerat, pentru că este în centrul țării, este un oraș turistic și industrial”, explicat Titi Aur.
De fapt, întreg Centrul Civic s-a transformat într-un uriaș giratoriu, iar foarte multe străzi din oraș au devenit cu sens unic, în special în cartiere. Este adevărat că aglomerația din centru s-a translatat spre cartierele mărginașe și, în special, către ieșirile din oraș, însă în zona centrală se circulă mult mai bune decât în alte orașe.
În plus, văzând că nu este băgat în seamă de Guvern, Brașovul a început cu bani proprii șoseaua de centură. În cele din urmă au venit bani și de la Guvern și orașul a scăpat de ani buni de traficul greu și de cei care doar îl tranzitează.
„Din păcate, eu nu am mai auzit de alt oraș – poate mai sunt orășele mici de care eu nu știu – care să fi făcut asta cu adevărat. Ajungem din nou la acea poveste pe care eu o spun: trebuie să vină unul care să bată cu pumnul în masă și să spună: «Îmi asum, așa trebuie să facem! Indiferent cine se supără, eu știu că ăsta e drumul pe care trebuie să merg și îmi asum politic, juridic. Eu știu că fac o treabă bună». De multe ori există frica asta: Să nu cumva…, mai bine să…, ce zice șeful…, ce zice partidul…, ce zic sindicatele… . Câteodată vine câte unul și spune: «Mă duc pe direcția asta»! S-a demonstrat la Brașov, dar din păcate în alte orașe ne încurcăm precum curca în lemne, ca fraierii, unul pe altul. La fiecare intersecție fiecare vrea să mai facă un metru în față, fiecare parchează pe unde îi trece prin cap, dar nici logica străzilor și a sensurilor nu e adevărată. Ca să nu mai zic de acele semafoare care nu sunt sincronizate și se fac cozi. Sunt lucruri care sunt aproape incredibile în București, un oraș în care chiar avem probleme. Așa apare stresul și ne încurcăm unii pe alții. Cu siguranță se pot face lucruri, dar trebuie să se discute și să se ia o decizie“, a încheiat Titi Aur.
Constanța nu are un studiu de trafic
Principala diferență dintre Constanța și Brașov este că orașul nostru nu are un studiu de trafic. Nu l-a făcut nimeni. Este elementul principal care îți poate spune atât cum se circulă în oraș, dar mai ales ce măsuri trebuie luate. Viceprimarul Ionuț Rusu a recunoscut la Tomis TV că nu există un astfel de studiu. A declarat însă că s-au făcut studii de trafic punctuale. De exemplu, când cineva cere un PUZ, este obligat să facă un studiu de trafic. Este însă evident că o astfel de modalitate poate rezolva – dacă rezolvă – o problemă punctuală. După cum ați putut citi mai sus în cazul Brașovului, chestiunea traficului trebuie să fie analizată la nivelul întregii localități. Ba chiar mai mult, la nivelul zonei metropolitane, dacă ținem cont că mii de persoane vin zilnic în municipiul Constanța din Năvodari, Ovidiu, Cumpăna, Valu lui Traian.
Există apoi și diferențe punctuale. De pildă, Brașov are semafoare inteligente, lucru care în Constanța este numai un vis, deși investiția nu este imensă. La câți bani a cheltuit Primăria Constanța pe diverse prostii, puteau fi făcute și studii de trafic, și un sistem de semaforizare inteligent.
O sa aflam vreodata cati bani s au cheltuit in ultimii aproape 4 ani pe borduri, pavele, indicatoare rutiere, tevi pentru indicatoare(montate chiar langa stalpii de iluminat, stalpi pe care s at fi putut monta indicatoarele)? Cat a costat fiecare stalpisor in parte, de la fagabou la wc si, mai ales numarul acestora? Cu suma totala cate s ar fi putut face? Dar…… Incercati un exercitiu de calcul si de imaginatie pt a vedea cat inseamna 10-20% din suma totala.
Si, nu cred, poate aflam cui apartin firmele care produc/importa/distribuie toate cele de mai sus.
Pai marele proiect de dezvoltare a mobilitatii urbane s a facut fara studiu de trafic? Deci marcajele ca p…..l boului au fost trasate dupa un proiect avizat de Politie? Chiar nu sesizeaza nimeni din Primarie ca mergi in zig zag pe un bulevard drept! De la Dobrogea si pana la Gara, bdul Lapusneanu este un exemplu de incompetenta si prostie: intersectii cu colturi nealiniate, benzi de circulatie fara corespondenta (nealiniate) inainte si dupa intersectie, insule de colt fara nici o logica etc
Constanta nu are nevoie de studii, Constanta are un VC.
Din curiozitate, am verificat la o ora de varf, traficul din Brasov, pe Maps Google Traffic.
Viteza de tranzit a centrului, pe diferite directii era 24-25 km/h. De asemenea, erau destul de multe
„zone rosii”. Fata de Constanta, circulatia nu s-a dovedit spectaculos de fluenta (cel putin in simularea aceea).
La orele de varf, nu este oportun sa faci comparatii, fiindca fluxurile de autovehicule depind
de factori locali (zone de locuit, zone industriale…).
Constanta a dovedit ca are cei mai buni soferi, aratati-mi alt oras unde ani de zile se circula pe 2 benzi din 6 tot timpul , se circula prudent cu 15km/h sa nu stricam gropile si canalizarile , de asemenea viteza redusa pentru evitarea poluarii prin ridicarea prafului , acum in plin sezon avem puncte de admirat cum ar fi utilajele din mijlocul drumului care stau si cate si mai cate , ce mai suntem de invidiat ! Plus surprize la intersectii nu stii ce culoare are semaforul decat dupa cel din fata sau cand ajungi in intersectie, ca semnele de circulatie, pomii si stalpii obtureaza cu onor semaforul. Nici waze-ul nu mai are spatiu sa pui toate atentionarile , dupa 10 min dispar de pe harta cred aia ca facem misto de ei !
Cum sa ai trafic fluent,in Constanța, cand pleci ,de la ICIL spre Palas,pe culoarea verde,iar peste 300 m,la Burada ,prinzi rosu,la fel si la brotacei,pleci pe verde,apoi la Tomis 3 prinzi rosu,si asa e tot orasul.