Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a declarat că perioada 2020-2023 a fost una istorică pentru absorbția fondurilor europene destinate sectorului transporturilor din România. Anunțul a fost făcut în cadrul celei de-a doua reuniuni a Comitetului de Monitorizare pentru Programul Transport 2021-2027 (PT), desfășurată zilele acestea la Timișoara.
În cadrul reuniunii, s-a discutat despre stadiul principalelor proiecte de infrastructură finanțate din PT și s-a realizat o analiză a ciclului financiar 2014-2020, încheiat în decembrie 2023.
„La sfârșitul anului 2019, în momentul în care am preluat guvernarea, rata de absorbție era de 35% pe POIM – secțiunea transport, iar din 2020 până în 2023 𝗮𝗺 𝗰𝗿𝗲𝘀𝗰𝘂𝘁 𝗿𝗮𝘁𝗮 𝗱𝗲 𝗮𝗯𝘀𝗼𝗿𝗯𝘁𝗶𝗲 𝗹𝗮 𝟭𝟭𝟭% 𝗽𝗲 𝘁𝗼𝘁𝗮𝗹 𝗽𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺. În ceea ce privește sectorul rutier, pe care îl coordonez, succesul a fost și mai mare, 𝗱𝘂𝗰𝗮𝗻𝗱 𝗿𝗮𝘁𝗮 𝗱𝗲 𝗮𝗯𝘀𝗼𝗿𝗯𝘁𝗶𝗲 𝗽𝗲 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁 𝘀𝗲𝗰𝘁𝗼𝗿 𝗹𝗮 𝗽𝗲𝘀𝘁𝗲 𝟭𝟮𝟬%. În cadrul discuțiilor avute la acest eveniment, am reiterat faptul că, având în vedere succesul atragerii fondurilor europene nerambursabile din ultimii ani, 𝗮𝘃𝗲𝗺 𝗮𝘀𝘁𝗮𝘇𝗶 𝗰𝗮𝗽𝗮𝗰𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮 𝘀𝗮 𝗮𝘁𝗶𝗻𝗴𝗲𝗺 𝗽𝗿𝗮𝗴𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝟭𝟬𝟬% 𝗮 𝗳𝗼𝗻𝗱𝘂𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗮𝗹𝗼𝗰𝗮𝘁𝗲 𝗶𝗻 𝗣𝗧, 𝗺𝗮𝘅𝗶𝗺𝘂𝗺 𝗶𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟳, cu 3 ani mai devreme decât ar fi termenul limită.”, a declarat acesta.
Scrioșteanu a subliniat că succesul atragerii fondurilor europene nerambursabile din ultimii ani le permite acum să atingă pragul de 100% al fondurilor alocate în PT până în 2027, cu trei ani înainte de termenul limită.
La eveniment au participat constructori importanți, atât români, cât și străini, printre care Dorinel Umbrărescu (grupul de firme UMB), Gabriel Stanciu (Alstom) și Ilker Gülen (Nurol). În discuțiile cu aceștia, s-a reafirmat angajamentul că România nu va pierde niciun euro din fondurile alocate pentru infrastructura rutieră prin PNRR. S-a insistat pe importanța unui parteneriat deschis și transparent între beneficiari și constructori, pentru a asigura proiecte de calitate implementate la timp.
Printre temele discutate s-au numărat aprovizionarea cu materii prime și materiale, necesitatea unui studiu de piață pentru stimularea producției interne de materiale de construcții și problemele legate de forța de muncă necesară pe șantiere. S-a discutat și despre deficitul de personal în consultanță proiectare și despre predictibilitatea financiară pentru perioada 2027-2030.
Programul Transport 2021-2027, aprobat în decembrie 2022, beneficiază de o alocare de 9,6 miliarde de euro, dintre care 4,65 miliarde sunt fonduri europene nerambursabile destinate dezvoltării infrastructurii mari de transport rutier, feroviar (inclusiv metrou) și naval din România.
La reuniune au participat reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ai Direcției Generale de Politică Regională și Urbană (DG REGIO) și ai Guvernului României, alături de membri cu drept de vot, observatori, beneficiari, proiectanți, constructori și organizații neguvernamentale.
Comitetul de Monitorizare pentru Programul Transport 2021-2027 este o structură partenerială cu rol decizional strategic în implementarea programului, formată din 64 de membri cu drept de vot și observatori, care se reunesc anual pentru a evalua progresul programului.
Recomandare: