Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 12.02.2024 – 10.05.2024, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare a modului de respectare a prevederilor legale la vânzarea autovehiculelor noi cu motoare termice/hibrid/electrice prin intermediul reprezentanțelor, rețelelor de dealeri auto, parcurilor auto, site-urilor de profil, precum și a vânzării autoturismelor second-hand prin aceleași rețele.
Controlul a vizat 414 operatori economici la 321 dintre aceștia înregistrându-se abateri de la prevederile legale în vigoare.
Neregulile constatate au fost sancționate astfel:
– 293 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 1,5 milioane lei
– 202 avertismente
– oprirea temporară de la comercializare, pentru remedierea deficiențelor de etichetare a 117 autovehicule.
Cele mai importante abateri de la legislație întâlnite în timpul acțiunilor de control, la companiile care comercializau autovehicule noiau fost:
– lipsa principalelor caracteristici înscrise pe eticheta de produs: denumire produs, caracteristici tehnice, consum
– lipsa meniului autoturismelor scris în limba română
– lipsa posibilității selectării, respectiv configurării, în limba română, a volumului
– lipsa afișării prețului exprimat în lei al autovehiculelorsau afișarea acestuia în euro, fără a fi menționat cursul valutar
– lipsa mențiunilor diferențelor de preț în funcție de culoarea autovehiculului
– punerea la dispoziție a unor certificate de garanție fără a avea menționate elemente obligatorii conform legii (perioada de remediere a deficiențelor, declarația clară prin care se indică faptul că consumatorul are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor, redactateneinteligibil, existând neconcordanțe în informaţiileoferite, extinderea perioadei de garanţie cu durarăremedierii neconformităţilor care fac obiectul acesteiaetc.)
– neconformități în redactarea contractelor de vânzare-cumpărare
– lipsa afișării consumului mediu de carburanti sau atipului acestuia
– lipsa informării cu privire la durata acumulatorului sau la autonomie pentru autoturismele electrice
– nerespectarea regimului promoțiilor.
În cazul comercializării autovehiculelor second hand, deficiențele constatate au fost:
– lipsa avizelor sau autorizațiilor de funcționare
– lipsa etichetelor privind informațiile obligatorii, a țării de proveniență, a listei proprietarilor, lipsa înmatriculării și lipsa istoric daune
– lipsa afișării prețului exprimat în lei al autovehiculelorsau afișarea acestuia în euro, fără a fi menționat cursul valutar
– punerea la dispoziție a unor certificate de garanție neconforme.