Grinzile construite de Anghel Saligny vor sta și acum la baza structurii planșeelor de peste subsol ale Cazinoului din Constanța. Mărturie a istoriei de mai bine un secol a simbolului orașului, aceste grinzi arată și acum ca noi, chiar dacă au o vechime de peste 113 ani.
Au fost sablate și vopsite cu substanțe de ultimă generație, iar publicul le va putea admira, odată cu finalizarea lucrărilor, în cadrul spațiilor muzeale ce vor fi create special în locurile în care măiestria inginerului Anghel Saligny se vede și acum.
Arhitectul Radu Cornescu, desemnat de primarul municipiului Constanța, Decebal Făgădău să reprezinte din partea municipalității comisia care colaborează cu proiectanții si constructorii pe toată perioada lucrărilor de restaurare, ne-a explicat într-un interviu istoria acestor uimitoare elemente de susținere.
„Grinzile principale, cele construite de Anghel Saligny sunt singurele care au rămas intacte. O parte din grinzile secundare, care sprijineau pe acestea, erau foarte corodate și nu mai puteau fi folosite așa că au fost înlăturate. Grinzile lui Saligny fost sablate și vopsite. Sablarea presupune împroșcarea cu un jet de nisip cu aer comprimat pentru curățarea lor. Urmează etapa vopsirii cu substanțe anticorozive de ultimă generație.
Aceste grinzi au mai bine de 113 ani, ele au fost puse în anul 1907, cu 3 ani înainte de inaugurarea Cazinoului. Dacă facem apel la istorie, Daniel Renard a început lucrările în anul 1903 însă în anul 1905 a fost schimbat cu Petre Antonescu, schimbat din nou în anul 1907 cu Daniel Renard. Atunci s-a decis exact cu va fi construit Cazinoul pentru că între timp se schimbaseră mai multe lucruri, unele fundații și elevații, iar în momentul în care Daniel Renard a revenit, a înlăturat ceea ce se construise pentru Petre Antonescu (care gândise Cazinoul ca un teatru, într-un stil neo-românesc). Atunci s-au ridicat zidurile și s-au pus aceste grinzi de către Anghel Saligny. Aceste grinzi care au peste 113 ani vor susține si acum grinzile secundare, cele care le înlocuiesc pe cele corodate.
Grinzile construite de Anghel Saligny arată ca noi după procedeul de sablare și vopsire, este extraordinar. Niturile, toate elementele sunt originale. Spațiile în care există aceste grinzi vor fi transformate în săli muzeale, tocmai pentru ca publicul larg să poată admira aceste grinzi magnifice ale lui Anghel Saligny. Și pereții vor fi aranjați, rămânând aparenți, pentru ca toți cei care vor vizita Cazinoul să poată vedea aceste mărturii ale istoriei”.
Arhitect Radu Cornescu
Lucrările la Cazinoul din Constanța sunt acum în prima etapă de execuție ceea ce înseamnă decopertarea plafoanelor, pardoselilor, zidurilor și stâlpilor, expertizarea și înlăturarea tuturor elementelor care nu mai corespund normelor actuale.
Academician, inginer constructor, ministru și pedagog român, Anghel Saligny este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii ingineriei românești.
Anghel Saligny a proiectat Portul Constanța. Lucrările de construcţie ale portului au început în anul 1896 şi au durat 13 ani. Inginerul Anghel Saligny a fost timp de 10 ani directorul general şi şeful proiectului. Din pământul excavat a făurit faleza Cazinoului. A construit silozurile din port care îi poartă numele, devenite monument istoric, dar și podul peste Dunăre între Fetești și Cernavodă. La acea vreme era considerat a fi cel mai lung pod din Europa și al treilea pod din lume având 4.088 de metri, cu tot cu rampele de acces.