Într-o interpelare adresată ministrului Educației, senatorul social-democrat Ștefan Mihu cere măsuri urgente pentru remedierea disfuncționalităților unui început de an școlar aflat sub semnul improvizației, confuziei și dezorganizării. Acesta spune că este „greu de înțeles și justificat, printre altele, întârzierea impardonabilă în furnizarea către școli a manualelor”, mai ales a acelora esențiale pentru clasa VIII-a.
„Celebrăm astăzi, 14 septembrie 2020, o zi cu o semnificație deosebită pentru milioanele de tineri aflați la vârsta școlară, precum și pentru părinții și familiile lor. Este vorba de debutul noului an școlar ! Din păcate, acest debut se face, în acest an, sub semnul unor nedorite improvizații și confuzii, precum și al unei stări inadmisibile de dezorganizare!”, a precizat acesta, în interpelare.
În opinia sa, problemele nerezolvate sunt mult prea multe și mult prea diverse, acoperind aproape întreg panelul de obiective ce ar fi trebuit să fie de mult rezolvate, până la această dată!
„Vorbim aici atât de starea jalnică a multor edificii școlare, aflate în condiții sanitare precare, inclusiv din perspectiva asigurării cu materiale sanitare elementare de protecție, în pofida pandemiei de coronavirus și a stării de alertă, în primul rând, măști de protecție și dezinfectanți, lăsate exclusiv în sarcina școlilor și a autorităților locale, cât și de stadiul deplorabil al pregătirii școlare, propriu-zise, a unităților de învățământ!”, spune Ștefan Mihu.
Iată cum exemplifică:
„În acest sens, este greu de înțeles și justificat, printre altele, întârzierea impardonabilă în furnizarea către școli a manualele de studiu strict necesare și ne referim aici, în primul rând, la o serie de manuale școlare esențiale pentru clasa VIII-a, an decisiv pentru finalizarea cursurilor gimnaziale și prag cheie pentru admiterea la cursurile liceale.
Situația nu este mai puțin critică atunci când vine vorba de faimoasele tablete, indispensabile pentru învățământul online ! Tabletele, despre care guvernul a făcut atât caz și s-a «bătut cu cărămida în piept » că vor reprezenta o alternativă viabilă la perspectiva suspendării cursurilor din considerente de criză sanitară, sunt departe de a fi furnizate școlilor și de a se afla la dispoziția elevilor, deși situația, ca atare, era cunoscută de multă vreme! Și toate acestea în condițiile în care, de exemplu, doar la nivelul Capitalei, toate școlile se află sub incidența codului galben din punct de vedere epidemiologic, fiind posibil, deci, teoretic vorbind, ca, în orice moment, aceste școli să fie obligate să treacă la cursuri online.
Problemele sunt complicate și atunci când vine vorba de personalul didactic, propriu-zis, prefigurându-se o acută lipsa de cadre didactice! Astfel, doar la nivelul Capitalei, vorbim de circa 500 de cadre școlare indisponibile, aflate fie în carantină, fie în concediu medical, alături de alte circa 200, reprezentând personal didactic care și-a cerut pensionarea.
De parcă toate acestea nu ar fi fost de ajuns, începutul noului an școlar ridică probleme critice legate de reunirea unor mase considerabile de persoane – este vorba de milioane de elevi și zeci de mii de cadre didactice – și, mai ales, de riscurile subsecvente ale propagării accelerate și proliferării în masă a pandemiei de coronavirus !
Ne întrebăm, în acest context, doamnă ministru, de ce refuză cu obstinație ministerul pe care îl conduceți mâna întinsă de Primaria Generala a Capitalei, care a asigurat condițiile logistice și medicale necesare privind testarea zilnica a circa 5000 de persoane, dintr-un total, de circa 25 de mii de cadre didactice și 250.000 de elevi și studenți, la nivelul Municipiului București? De ce contestă și desconsideră eforturile uriașe făcute de primăriile din țară care au gasit mijloacele și fondurile necesare de a asigura desfășurarea cursurilor în condiții de siguranță?Și amintesc aici de Primăria Constanța care a alocat 5 milioane de lei pentru testarea cadrelor didactice și achiziționarea materialele igienico-sanitare. Un înțelept spunea că „daca nu poți face bine, măcar nu face rău”. Să primeze oare, în viziunea PNL-ului, a cărei membră de frunte sunteți, considerente pur politicianiste, hâde și strâmbe, rezultat al unei concepții profund viciate și al unei abordări deformate, străine de interesul public, străine de interesele tineretului nostru școlar și ale familiilor lor și, în mod evident, străine, din păcate, de interesele fundamentale ale țării ?
Față de cele de mai sus, vă rugăm să ne precizați, doamna ministru, ce măsuri iși propune să adopte Ministerul Învățământului pentru remedierea cu maximă urgență a gravelor disfuncționalități semnalate?”