Acuzații fără precedent ale purtătorului de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române la adresa lui ÎPS Teodosie: în „nebunia idolatrizării ignoranței” sale, îi ajută pe cei care iau în derâdere a creștinismul

ÎPS Teodosie și Victor Bănescu

Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a spus, fără a-i rosti numele, că ÎPS Teodosie ajută „consistent” pe cei care numesc în derâdere creștinismul drept „creștinopatie”, după ce arhiepiscopul Tomisului a spus că „femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie”, dar nici fumătorii nu au voie să bea agheasmă de Bobotează, cei din urmă fiind „mai răi decât păgânii”.

Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a spus săptămâna trecută la Radio Dobrogea că „femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie” și fumătorii nu au voie să bea agheasmă de Bobotează.

Bănescu a reacționat aseară pe Facebook spunând că e ca si cum „cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos și al nostru, ca și cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăția sau aghiasma cu Sfânta Împărtășanie”.

Purtătorul de cuvânt îl critică dur pe arhiepiscopul Tomisului.

„Cei care, afectați grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creștinismul, creștinopatie, primesc un nesperat și consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranței lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică și pe ambii cât mai departe de aghiasma mare și mică. Nespunând absolut nimic despre păcate cu adevărat strigătoare la cer”, a mai scris Bănescu pe Facebook.

Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a spus că „femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie”, dar nici fumătorii nu au voie să bea agheasmă de Bobotează. Mai mult, potrivit acestuia, cât se bea agheasmă mare, „nu s-ar cuveni” nici relaţii trupeşti între soţi după Bobotează.

Astfel, el a spus că „femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie” nu pot bea agheasma sfinţită de Bobotează, dar o pot lua şi aduce acasă. De asemenea, nici fumătorii nu trebuie să bea din aceasta.

Despre o persoană care fumează, el spune că aceasta nu poate lua agheasmă „nici mare, nici mică, nici anafură, pentru că e mai rău ca un păgân”.

Teodosie a vorbit şi despre prietenia dintre o fată şi un băiat care este fumător: „Nu este bine! Să-l convingă, dacă vrea prietenia, să se lase de fumat”.

Prelatul mai spune că „nu s-ar cuveni” relaţiile trupeşti dintre soţi după Bobotează, cât timp se ia agheasma mare.

În ceea ce priveşte creştinii care ascund unele păcate la spovedanie, Teodosie spune că „nu li se iartă, dacă e vorba să se împărtăşească se osândesc foarte mult”.

El a fost întrebat şi dacă se face parastas în lăcaşurile de cult dacă Sfântul Ioan este duminica. „Nu se fac parastase când Sfântul Ioan este duminica pentru că se cinsteşte învierea Domnului”, a răspuns Teodosie.

În ceea ce priveşte anafura, el spune că aceasta nu se aruncă, ci, „dacă a mucegăit, o ardem”. Cât despre vinul folosit pentru împărtăşanie, Teodosie afirmă: Nu se foloseşte la sfânta împărtăşanie vin din comerţ”.

Replica Arhiepiscopiei Tomisului

În replică, Arhiepiscopia Tomisului a făcut următoarele precizări:

1.               Bazându-se pe nenumăratele studii medicale, avertismente și măsuri luate atât pe plan mondial cât și național, dar și pe experiența de peste trei decenii de sprijin oferit celor grav (și nu de puține ori mortal) afectați de acest viciu, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, își menține cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat, exprimându-se în spațiul public împotriva acestui viciu, cauză principală a morții anuale a peste 7 milioane de persoane care fumează activ și a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin „fumatul pasiv”), potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco accesat: 10.01.2024). De aici deducem un procent de mortalitate cauzată direct sau indirect de fumat de 1:964 de persoane, la nivel mondial.

2.              În perfectă consonanță cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii față de creșterea alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepțiunea canonică și duhovnicească ortodoxă prevede că atât sinucigașul cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie, prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei). Prin urmare, fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu (care are loc în și prin Biserică).

3.              Desigur, există îngăduință duhovnicească (pogorământ) față de orice persoană care dorește îndreptarea și își manifestă fidelitatea față de angajmentul de a proteja viața proprie și a semenului. Acest lucru nu a fost și nu va fi niciodată pus în discuție, mai ales la Sfânta Arhiepiscopie a Tomisului, care participă cu regularitate, în colaborare cu autoritățile locale, la programe de conștientizare și de combatere efectivă a fumatului (mai nou, a „vapatului”) și a consumului de droguri.

4.              Arhiepiscopia Tomisului nu încalcă dreptul nimănui de a-și rândui cum știe el mai bine viața, dar nu își poate compromite vocația misionară prin așa-zisa „îndulcire a termenilor” atât de solicitată azi tocmai de cei ce nu doresc – de altfel – nici o comuniune cu Dumnezeu și cu Biserica Sa.

5.              Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina personală de pe o rețea de socializare, căruia îi adresăm un sincer și tolerant „La mulți ani!”, îi transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) „de budoar” este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în subsidiar, desigur, și „ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios”. Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică „femeia cu fiziologie normală” (așa cum apare în „comunicatul” talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare,  nepermis de des, a principiului: „Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui” (Matei 12, 25).

Vă recomandăm și:

ÎPS Teodosie susține că NASA a căutat microbi în potirul cu care se împărtășesc credincioșii, dar n-a găsit niciunul

IPS Teodosie: „Și eu merg cu mașini mai de lux, mai scumpe, dar nu sunt ale mele”

ÎPS Teodosie și demonul îndoielii. Dr. Diaconu: „Este, la limită, proba unui fanatism și-a unei ticăloșii latente”


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Un comentariu la “Acuzații fără precedent ale purtătorului de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române la adresa lui ÎPS Teodosie: în „nebunia idolatrizării ignoranței” sale, îi ajută pe cei care iau în derâdere a creștinismul

  1. Banescu este purtator de cuvant al BOR.Teodosie are un grad in BOR,trebuie sa-i permita lui Banescu sa vorbeasca. De cand ne intereseaza sau este importanta parerea personala a lui Banescu?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Proiectul de hotărâre privind aprobarea regimului acordării de finanțări nerambursabile din bugetul local al municipiului Constanța, în consultare publică

mie ian. 10 , 2024
În conformitate cu prevederile art.7 al Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, cu modificările și completările ulterioare, se aduce la cunoștința publică proiectul de hotărâre privind aprobarea regimului acordării de finanțări nerambursabile din bugetul local al municipiului Constanța. Proiectul de hotărâre poate fi consultat: Potrivit prevederilor art.7 alin.(4) […]
primaria constanta

V-ar putea interesa și: