Una dintre cele mai inedite afaceri de pe litoralul românesc a fost Alezzi Yacht. O ambarcațiune pe care se țineau diverse concerte, cu care puteai ieși în larg pentru o petrecere privată. N-a durat însă mult. Autoritățile din România i-au pus bețe-n roate. Proprietarul l-a mutat de anul trecut în Turcia, în portul Bodrum de la Marea Egee. Acum două zile, iahtul a fost surprins în Istanbul.
Alezzi Yacht a părăsit Portul Midia, Constanța, România, pe data de 6 aprilie. A doua zi a traversat strâmtoarea Bosfor, pentru a ajunge pe 8 aprilie aproape de Istanbul. De pe 8 până pe 10 aprilie s-a aflat în zona de ancoraj a Portului Istanbul, de unde pe 10 aprilie a pornit spre portul turcesc Bodrum de la Egee. Acum trei zile, a fost filmat de un reporter al Constanța 100% în Istanbul.
Șicanele APMC
Iahtul a plecat din România în urma șicanelor repetate ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, care i-a interzis să mai acosteze în Portul Midia. Motivul: cheul unde s-ar fi făcut acostarea nu era autorizat. APMC era condus atunci de directorul general Florin Goidea, care a fost acum numit director general al Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.
„Subliniem faptul că acostarea navei la un cheu neautorizat reprezintă un risc major pentru siguranța pasagerilor în ceea ce privește manevrele de plecare/sosire și operațiunile de îmbarcare/debarcare la bord, precum și lipsa formalităților legale de control la ambarcarea/debarcarea acestora.”, scria acesta, într-o notă oficială.
CNAPMC a transmis firmei care opera iahtul că „în temeiul prevederilor legale, poate și va emite în contul armatorului navei facturile aferente prestațiilor portuare pentru categoria respectivă de navă.” Cu alte cuvinte, armatorul era bun de plată. Nu s-a menționat și despre ce servicii de vorba (cel mai probabil, numai taxa de acostare, nu e vorba de un serviciu propriu zis prestat de CNAPMC).
Mai mult, directorul Florin Goidea a mai spus că, pentru că nava este una de pasageri, legislația prevede obligativitate utilizării serviciului de pilotaj la manevre. Evident, asta înseamnă alte costuri. Acum, pilotajul de se face de CNAPMC, deci înseamnă mai mulți bani pentru instituție.
Florin Goidea a mai spus că armatorul trebuie să dețină permis de lucru și să respecte mai multe prevederi referitoare la legarea și dezlegarea navelor, aprovizionare, reparația, întreținerea și bunkerajul lor.
Pe 16 mai 2023, CNAPMC solicita sistarea operațiunilor de acostare/plecare a navei de la cheu, „din rațiuni ce țin de necesitatea respectării siguranței navelor și a asigurării integrității fizice pasagerilor și celorlalte persoane de la bord”.
Iahtul este deținut de Stop SRL, firmă controlată de familia Zelca. Costică Zelca ne-a declarat, anul trecut, când am scris pentru prima dată despre subiect, că nava a fost inițial clasificată ca navă de pasageri. Deși corespunde acestei clasificări, acesta a cerut ca iahtul să fie clasificat ca navă bar plutitor/restaurant. Cu alte cuvinte, nu vorbim despre o navă de pasageri care navigă din port în port, ci de una care iese în larg și care oferă servicii de bar și restaurant la bord – ceea ce de fapt face.
Iahtul a plecat în Istanbul, iar povestea a fost uitată și de directorii ce i-au urmat lui Goidea, adică Florin Vizan și Mihai Teodorescu.
ANR a confirmat că totul e în regulă
Așa cum este normal, am încercat să verificăm informația din mai multe surse. Am solicitat ANR să ne pună la dispoziție o copie după certificatul de clasificare, dar am fost refuzați, pe motiv că cererea noastră nu se circumscrie prevederilor Legii 544 referitoare la informațiile de interes public. Am revenit și am solicitat să ni se spună ce clasificare are nava și dacă, ținând cont de cele menționate de CNAPMC, iahtul poate opera în siguranță. De data aceasta, ANR a răspuns, printr-un document ce poartă semnătura directorului general, Cosmin-Laurențiu Dumitrache.
Acesta a precizat că, la solicitarea armatorului, nava Alezzi a fost înmatriculată inițial ca navă de pasageri, conform clasificării șantierului constructor, „având în vedere că această navă întrunește condițiile tehnice și de siguranță pentru voiaje de pasageri”.
„Ulterior, armatorul a solicitat ANR refacerea documentației, pentru ca aceasta să fie încadrată ca „navă bar plutitor/restaurant” cu zonă de navigație la maxim 1 milă marină. Conform documentației tehnice, nava Alezzi poate opera în condiții de siguranță în zona de navigație menționată, dispunând de echipamente de salvare, mijloace de luptă împotriva incendiilor și sisteme de radio-navigație conforme cu legislația internațională din domeniul maritim”, spune directorul ANR.
Au fost verificate și condițiile de operare la cheu. Totul este în regulă și în această privință.
„Din verificările ofițerilor de căpitănie a rezultat că acostarea/plecarea navei Alezzi se face la un cheu amenajat, care corespunde din punct de vedere al siguranței navigației. Cheul este betonat și are instalație de legare corespunzătoare, astfel încât orice navă poate opera în siguranță, pe perioada staționării în port folosind această infrastructură. Legat strict de nava Alezzi, îmbarcarea/debarcarea persoanelor la bord se face prin intermediul unei rampe cu balustrade de sprijin, poziționată la pupa navei, cu acces facil și sigur de la cheu pentru toate persoanele. Pe perioada operării la cheu (îmbarcare/debarcare de persoane la bord) urcarea sau coborârea persoanelor se face asistată de membrii echipajului navei, care pot interveni în cazul unor situații neprevăzute. Conform constatărilor noastră, din perspectiva siguranței navigației, nava întrunește condițiile de siguranță pentru a opera la cheul respectiv.”
Investiție de peste 10 milioane dolari
Alezzi Yacht a fost construit în perioada 2020-2021 la un șantier naval din Turcia, în urma unei investiții de 10 milioane de dolari, sumă care nu a inclus și costurile dotărilor și îmbunătățirilor executate ulterior, conform solicitărilor autorităților române pentru “sporirea siguranței” navigației și a pasagerilor (colaci și veste de salvare, plute, mijloace de intervenție în caz de incendiu).
Adică nava a trecut de „itp” doar ca „circula” după propriile reguli, fix ca în statul asta bananier. Pt cine nu înțelege cum operează o nava, da, e subiect de ca-n-ca-n. Dar dacă se întâmplă vreo nenorocire și toate cerințele Apmc nu erau îndeplinite, nu sareati de popou în sus ca „cine le a permis”? Ușor, ușor tara asta o sa scape de toate căpușele și „milionarii” care au făcut și fac bani cu japca. Plătesc minim pe economie și restul la negru, evita taxe și impozite și după aia plâng la ziar, fac o cinste și gata articolul…
Nu au plătit suficient spaga !
Cel mai probabil !!! 2+2 Ce rămăne pentru noi ?…
Românistan=statul mafiot
Jurnalistul lui peste. Ai scris-o de s-a rupt (pixul)
Merge si la exterior?