Am avut, de-a lungul timpului, mai multe mașini de serviciu, pe care le puteam folosi 24 de ore din 24. Am preferat însă aproape întotdeauna să am și propria mașină. Sunt sigur că majoritatea dintre voi înțelegeți asta.
Cu toate acestea, îmi vine mereu în minte că majoritatea studiilor arată că folosim mașinile personale cam 5% din timp, în restul de 95% stau parcate. Eu nu fac excepție de la regulă. De ce, atunci, să plătesc pentru o mașină pe care nu o folosesc decât foarte puțin timp?
Când BCR a lansat în Constanța programul de car sharing, m-am întrebat cum ar fi dacă aș renunța la propria mașină pentru a conduce automobilele puse la dispoziție de bancă. M-am lovit de un impediment: nu sunt client al BCR, iar prețul ar fi fost cam mare.
Recent, însă, am avut posibilitatea să folosesc, timp de 24 de ore, sistemul BCR eGO. Iată cum mi s-a părut.
Ca să închiriezi o mașină, trebuie să ai cont pe aplicația BCR eGo. E simplu, durează câteva minute. Trebuie să scanezi cartea de identitate și permisul de conducere. Odată creat contul, găsești în aplicația mașinile disponibile. Dacă dai click pe ele, vezi și cât de încărcată de bateria. Poți să pornești navigația pe mobil, ca să fii sigur că ajungi fix lângă mașină.
Am ales un autoturism care avea 92% baterie. L-am găsit parcat pe strada Mircea cel Bătrân, în apropiere de hotelului Ibis. BCR eGO folosește numai BMW i3, 100% electrice. Se deschide cu cardul bancar. Intri în mașină, ești întrebat dacă e totul ok, apoi primești un cod PIN pe telefon, îl tastezi pe un ecran și ești gata de plecare. Primești toate instrucțiunile pe WhatsApp.
Prima impresia despre mașină: e mai încăpătoare decât pare. În interior poziție e comodă și relativ înaltă. E un BMW și asta se cunoaște în calitatea detaliilor, chiar dacă nu se compară, evident, cu un seria 7. După ce am apăsat butonul de start, am așteptat să aud sunetul motorului, obișnuit cu diesel-ul pe care îl conduc zi de zi. „The sound of silence…” Liniștea din habitaclu este primul lucru care te impresionează cu adevărat.
La volan te simți ca în viitor. Toți specialiștii spun că viitorul aparține mașinilor electrice, că asta vom conduce toți, pentru mai mult sau mai puțin timp. Mașina este surprinzător de agilă. Ba chiar pot spune că, în ceea ce privește startul de pe loc, are valențe sportive, pentru că atinge suta de kilometri în puțin peste 7 secunde. N-am testat asta, pentru că dacă depășești 100 de km/oră riști să plătești amendă. Se conduce la fel ca o mașină automată, cu precizarea că vei folosi frâna mult mai puțin, pentru că decelerează singură, ca să mai strângă niște energie în baterii.
Fie numai pentru experiența de a conduce un BMW electric și tot merită să apelați la BCR eGO.
Mașina are mai multe opțiuni, cea mai interesantă pentru oraș fiind sistemul automat de parcare. Apeși pe un buton, mergi pe stradă, iar când găsește un loc pentru a parca, te anunță. Nu ai altceva de făcut decât să ții apăsat pe un buton.
Nu mașina este însă principalul atu al sistemului, ci partea de car sharing. O iei de unde o găsești și o lași unde vrei, în interiorul orașului. Oriunde în locuri de parcare legale Am făcut mai multe drumuri, iar seara am lăsat-o în apropierea locuinței. E o problemă dacă locuiești într-un cartier care nu are niciun loc de parcare, ca al meu, dar e legal să o lași pe o stradă mai lată de șase metri, ceea ce am făcut.
Întrebarea cheie: este viabil un astfel de sistem?
Da și nu. Să încep cu părțile negative. Dacă nu ai card BCR, e cam scump. 55 de lei pentru primele 30 de minute, apoi 1,3 lei pe minut. Dacă faci două drumuri pe zi, ai nevoie așadar de cel puțin 110 lei. Asta înseamnă peste 3.000 de lei pe lună. Dacă ai card BCR, primele 30 de minute sunt 35 de lei. Prețul este mai mult decât rezonabil, ținând cont că un taxi cu care mergi jumătate de oră te va costa cu siguranță mai mult. Costul unui card bancar, din câte am înțeles, e de 6 lei pe lună. Tot la părți negative notez și faptul că mașina poate fi departe de tine. Dacă stai la marginea orașului, poți merge destul până la cea mai apropiată.
Cei de la BCR spun însă că mașinile sunt lăsate și în funcție de modul în care sunt folosite. Dacă, să spunem, se închiriază des dintr-un anume cartier, vor fi lăsate acolo mai des. Acum sunt 5 mașini, în Constanța. Desigur, dacă ar fi 40, problema s-ar diminua mult. Dacă există cerere, înțeleg că pot fi aduse mult mai multe. Programul e însă abia la început.
Părțile pozitive sunt destule. Mașinile au o calitate foarte bună, sunt confortabile, nu poluează. Scapi de grija tuturor cheltuielilor, dacă ai card BCR, nu sunt nici foarte scumpe. N-am făcut un calcul exact ca să aflu cât mă costă mașina pe care o conduc. Impozitul este însă cam 900 de lei, RCA-ul sare de 1.000, CASCO e mai mult de 3.000 de lei pe an, anvelopele de vară m-au costat 2.400. Cam 7.300 de lei. Și nu am pus la socoteală motorina, eventualele reparații, etc. S-ar putea să ajung să cred că e mai ieftin că închiriez o mașină, decât să am dețin una. Din câte am observat în aplicație, există oameni care le folosesc regulat pentru anumite rute.
În plus, nu veți plăti parcarea prin SMS, pentru că este gratuit. Am parcat în centru, lângă primărie, ca să cumpăr o pungă de cafea. Deși stăteam trei minute, primul gest a fost să scot telefonul pentru a achita tariful pentru o oră. N-a fost nevoie, conduceam un autoturism care era scutit.
Autonomia este impresionantă. După 24 de ore, bateria mai avea 65%.
Un sistem de car sharing extins, combinat cu un sistem eficient de transport în comun și cu trotuare fără mașini, pentru pietoni, e o modalitate de mai scăpa de traficul acesta infernal din Constanța.
Dacă pentru locuitorii orașului sunt și părți negative, așa cum spuneam, există însă o categorie pentru care BCR eGO vine mănușă: turiștii. Imaginați-vă că veniți la mare din București. Puteți alege trenul, care face 2 ore. Sediul BCR e la câteva minute. Sunt sigur că vara vor fi des mașini acolo sau chiar în parcarea de la gară. Cu card BCR, luați mașina cu 35 de lei pentru jumătate de oră. În mod normal, în acest timp puteți ajunge la orice hotel din Mamaia. Taxiul vă costă mai mult, ca să nu mai vorbesc de taximetriștii-pirat, care cer prețuri astronomice. Puteți apela la acest sistem chiar dacă mergeți la cluburile de fițe, de exemplu. Doar e un BMW.
Detalii despre BCR eGo puteți afla AICI.