42 la sută dintre elevi sunt analfabeți funcțional, adică nu pot interpreta o informație și nu pot avea propriile idei. Cifra apare într-un raport național publicat zilele trecute de Brio, platformă de teste standardizate pentru elevi, alături de alte 7 organizații non-profit specializate în domeniul educației,
„Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România” a fost realizat în baza rezultatelor pe care peste 47.000 de elevi din toată țara, din clasele I-VIII, le-au obținut la teste de literație, care arată capacitatea unei persoane de a relaționa cu un text și de a-l înțelege pe deplin.
Rezultatele astfel colectate arată că 42% dintre elevi au obținut scorul „nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism, în timp ce aproximativ 20% dintre elevii care s-au testat (8% din populația școlară) sunt la limita de a trece în categoria de „minim funcțional”. Din totalul de teste colectate, doar 11% din elevi se plasează în categoria „funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.
„Testele au fost lansate în urmă cu mai mult de un an și ce vedem aici sunt rezultatele după 15 luni de aplicare a acestor teste. Un eșantion foarte mare, aproape 50 de mii de elevi, au trecut deja prin aceste aplicări. Scorul total obținut pe eșantion este de 26,9 puncte. De la zero la o sută, 26,9 este foarte puțin peste limita în care spui mai degarabă nu suntem funcționali decât funcționali. Ne uităm la procentul de populație care este în analfabetism funcțional – 42%. Doar 11% – înalt funcționali. Ne îngrijorează că avem foarte mulți în categoria de jos și foarte puțini în categoria de sus”, a declarat Dragoș Iliescu, expert în educație, co-autorul Raportului național de literație.
Testele de evaluare realizate prin platforma gratuită Alfabetar sunt aplicate pe copiii la școală între 6 -14 ani.
Raportul mai arată că pe fiecare categorie de vârstă media scorurilor obținute de băieți este mai mică decât media scorurilor obținute de fete, cu toate că frecvența de testare în rândul băieților este mai mare comparativ cu frecvența de testare în rândul fetelor (52% de băieți au fost testați față de 48% fete).