Statul Major al Forțelor Aeriene (SMFA) a anunțat că luni, 19 iunie, aeronavele militare Eurofighter 2000 Typhoon din dotarea Forțelor Aeriene Italiene, care sunt dislocate la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu pentru misiuni de Poliție Aeriană întărită, sub comandă NATO, au executat, în jurul orei 21, zboruri de antrenament în regim de viteză supersonică, în zona de centru și sud-est a României.
Antrenamentele au fost executate cu respectarea strictă a reglementărilor naționale și internaționale în vigoare pentru zborul supersonic, fiind desfășurate în spațiu aerian special rezervat – deasupra nivelului de zbor 330 (33 000 FT / 10 000 m), sub control radar.
„Menționăm că executarea zborurilor în regim de viteză supersonică reprezintă o etapă esențială în pregătirea piloților militari. Misiunile de acest tip sunt executate în acord cu prevederile manualelor de instruire în zbor specifice aeronavelor supersonice, respectarea plafonului de zbor de minimum 10 000 m asigurând desfășurarea zborurilor în condiții de siguranță atât pentru echipaje, cât și pentru comunitățile locale și pentru mediul înconjurător.
Statul Major al Forțelor Aeriene se preocupă constant pentru diminuarea impactului activităților aeronautice asupra comunităților locale, urmărind, în același timp, îndeplinirea obiectivelor de pregătire a piloților, în conformitate cu cerințele specifice, obiective care includ şi executarea unor antrenamente adecvate condițiilor actuale.”, au precizat reprezentanții SMFA.
Atunci când un avion depășește viteza sunetului, adică de 331 metri pe secunda măsurată la 0 grade celsius, el produce boom-ul sonic. Daca avionul merge cu o viteză mai mică decât cea a sunetului, undele se pot propaga si înaintea avionului. Lucru care nu se întâmplă atunci când depășește bariera sunetului, unde toate undele ce în mod normal s-ar fi propagat înaintea avionului sunt combinate împreună provocând acel boom sonic. Aceasta compresie rezulta o singura unda de soc ce circula cu viteza sunetului.