Guvernul României a emis două ordonanțe de urgență care reglementează șomajul tehnic, adică suspendarea contractului individual de muncă.
Avocatul constănțean Emil Tatu a trecut în revistă, pe site-ul cabinetului său, prevederile cele importante pentru angajați si angajatori din OUG 30/2020 si OUG 32/2020.
Iată ce spune:
„Avem OUG30/2020. Avem si OUG 32/2020. O varza legislativa (sa-mi fie iertat cuvantul), rezultata din heirupism, razgandism, staicanumaifacemasa-ism, la-loc-comanda-ism, hai-sa-i-ametim-ism si alte isme specifice.
Sa incercam sa deslusim cumva ce si cum se aplica in situatia angajatorilor care au fost nevoiti sa emita decizii de suspendare a contractelor individuale de munca (adica sa trimita oamenii in somaj tehnic popular vorbind), dar mai ales ce efecte vor resimti oamenii. (am eliminat text inutil din textul ordonantei, pentru o mai usoara citire si intelegere. Cu text italic (inclinat) sunt comentariile mele.
ART. XI din 30/2020 modificat de 32/2020 prevede in esenta ca:
- Pe perioada starii de urgenta, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirus, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut (5429 lei -adica nu se vor primi de la stat mai mult de 4071,75 lei brut pentru fiecare salariat)
- De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.
- Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii,
- Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj. (un fel de mutat al banilor dintr-un buzunar in altul, pe sistemul noi ii dam angajatorului brut, dar el retine contributiile si ne da inapoi ce a retinut. frumos, nu?? mai urmeaza).
- Pentru calculul impozitului pe venit se aplica aceleasi prevederi din Codul Fiscal ca in cazul salariului(art. 78)
- Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj. (de principiu va fi 25 mai daca platile se fac in aprilie. in teorie asta presupune si faptul ca timp de o luna mai pot fi rulate sumele reprezentand obligatiile fiscale)
- Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. (scria deja exact asta in Codul Fiscal!)
- În situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de urgenta, acesta NU beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin. (1).
În situatia în care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin. (1) aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
Atentie, aceia dintre dvs care sunteti angajati cu mai multe contracte suspendate, comunicati cu angajatorii, stabiliti care dintre ei vor formula cererea pentru dumneavoastra in functie de cele mai mari drepturi salariale.
Atentie angajatori, cereti angajatilor sa va comunice daca au si alte contracte de munca si sa va comunice unde sunt mai bine platiti, riscati sa formulati o cerere care sa va aduca probleme mai tarziu fata de respectivul angajat
In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia poate fi suplimentata de angajator cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conformitate cu prevederile art. 53 alin. (1) din Codul Muncii.
Ei bine, aici este cea mai mare nedreptate/ajutor din intreaga Ordonanta paramodificata, in conditiile in care potrivit art. 53 angajatorul, in lipsa unei astfel de prevederi ERA OBLIGAT SA PLATEASCA INDEMNIZATIA DE 75% INDIFERENT DE CAT RECUPERA DE LA STAT.
Pentru cititorii angajatori, Guvernul v-a dat o mare mana de ajutor daca nu va permite bugetul (si nu va permite, nu-i asa?), NU veti suplimenta ceea ce primiti de la stat pentru fiecare anagajt pana la 75% din salariul de baza decat daca doriti. Perfect!
Pentru cititorii angajati : Guvernul a limitat indemnizatia la 4071.75 lei brut! Frumos, nu? Codul Muncii e absolut degeaba in situatia actuala, e scos din uz pur si simplu!
PROCEDURA:
- In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei , angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale
- Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute mai sus.
- Plata indemnizatiei se va face catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale. (statul plateste direct sumele in contul angajatorului, angajatorul retine contributiile legale).
- Plata sumei se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social. (Repetir, daca nu era clar de prima data).
Atentie!
- Documentele se depun in luna curenta (aprilie) pentru plata indemnizatiei din luna anterioara (martie).
- Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. ( adica cererea depusa azi 01.04.2020 ar trebui solutionata pana cel mult la data de 16-17.04.2020 cu plata cu tot. S-o vedem si pe-asta!)
- Plata indemnizatiei se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor.
Concluzie:
Stimati angajati, nu va asteptati la primirea vreunei sume de bani inainte de data de 20.04.2020. Daca totusi primiti indemnizatia mai devreme, inseamna ca avem un stat functional care a procesat cererea anagajatorului dvs mai devreme de 15 zile si a efectuat si plata foarte repede. Realist, nu?
In rest, sa fim sanatosi cu totii, angajati si angajatori!”
Precizare: textul a fost preluat de pe site-ul Avocatconstanta.com, cu acceptul autorului.