Primăria Constanța organizează concurs pentru ocuparea funcției de director al Clubului Sportiv Municipal, înființat recent. Procedura a fost demarată în august 2022. O singură persoană și-a depus dosarul, care a fost acceptat (detalii AICI).
Aceasta mai are de trecut un singur hop, pe 15 septembrie. Este vorba despre susținerea proiectului de management. Nu se dă un concurs propriu-zis. Dacă va convinge comisia, va deveni director pentru următorii patru ani.
O persoană din interiorul clubului ne-a atras atenția asupra unei condiții de participare care a avut darul să cearnă candidații, în opinia sa. Condițiile specifice de participare au fost următoarele:
- studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în unul dintre domeniile următoare: în domeniul fundamental științe sociale ramura de știință – științe juridice sau în domeniul fundamental știința sportului și educației fizice;
- vechime în specialitatea studiilor necesară exercitării funcției, de minimum 9 ani;
- absolvirea unui program internațional de management sportiv organizat de către o entitate internațională recunoscută pe plan sportiv internațional.
- sunt apte din punct de vedere medical (fizic și neuropsihic);
- nu au împlinit vârsta standard de pensionare, conform legii.
Punctul al treilea ne-a atras atenția. Vorbim despre o funcție de conducere la un club sportiv municipal. De ce este nevoie de „absolvirea unui program internațional de management sportiv organizat de către o entitate internațională recunoscută pe plan sportiv internațional”? Cine face un astfel de curs în mod uzual? Este o cutumă această cerință sau este numai o condiție cu dedicație?
Exemplul din Medgidia…
Pentru a găsi răspunsul, am căutat să vedem care au fost cerințele în cazuri similare. De pildă, la Clubul Sportiv Medgidia, unul cu rezultate foarte bune. Primăria Medgidia a organizat concurs pentru director în ianuarie 2021. Iată condițiile specifice:
- studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
- vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei – minimum 2 ani;
- experienţă de minimum 2 ani într-o funcţie de conducere.
Așadar, nici vorbă de „absolvirea unui program internațional de management sportiv organizat de către o entitate internațională recunoscută pe plan sportiv internațional”. Repetăm, asta nu l-a împiedicat pe directorul care a câștigat concursul să aibă rezultate de excepție. Primăria Medgidia, ca și cea din Constanța, este condusă de un membru PNL.
…dar și din alte orașe
Am căutat anunțuri pentru concursuri similare organizate de primării din România, pentru a vedea dacă se mai regăsește undeva o astfel de prevedere ca în Constanța sau cel puțin similară (de pildă, cursuri organizate în România). Nu apare o astfel de condiție nici la Primăria Satu-Mare, nici la Primăria Zalău, nici la Primăria Sighișoara, nici la Primăria Reșița, nici la Primăria Focșani, nici la Primăria Bacău. Nu am reușit să găsim o condiție similară la nicio primărie din România.
Cum face ministerul
Am aruncat apoi o privire la condițiile puse de Ministerul Tineretului și Sportului pentru funcții de director al cluburilor sportive din subordinea sa. Am crezut că aici vor fi condiții mai dure. Ei bine, nici ministerul nu cere „absolvirea unui program internațional de management sportiv organizat de către o entitate internațională recunoscută pe plan sportiv internațional”, ci numai studii universitare, de master și vechime. Detalii AICI. Cei care dau concurs la minister devin funcționari publici, nu au contract de management.
Explicația viceprimarului Ionuț Rusu
I-am cerut lui Ionuț Rusu, unul din cei doi viceprimari ai municipiului Constanței și cel care se ocupă de CSM, să ne ofere o explicație pentru introducerea acestei condiții. Acesta a precizat că toate condițiile, inclusiv această prevedere specifică, au fost aprobate prin hotărâre de consiliu local. Așadar toți consilierii, PNL, PSD, USR, au fost de acord cu inserarea ei. Primăria este însă cea care a organizat concursul.
Iată răspunsul complet al viceprimarului.
„Dorim să facem din CSM un club cat mai performant la nivel național. In acest sens, este necesara si o profesionalizare a managementului, ce include o relație contractuala, bazată exclusiv pe competențe si performanță.
Managementul modern al cluburilor sportive presupune, pe langa o etica a muncii inalta, si competențe foarte specifice.
Tinand cont de faptul ca sportul in general trebuie sa aplice politici si strategii care sa fie in concordanta cu cele europene dar si cu cele de nivel mondial,ținând cont si de importanta cooperarii cu diverse entități internationale, detinerea de catre candidat a unui asemenea curs/ program, releva pe de o parte cunostinte dobandite care pot fi aplicate de catre acesta ca parte a planului de management, cat si abilitati de comunicare intr-o limba straina.
Aceste considerente s-au avut in vedere atunci cand au fost propuse si aprobate aceste conditii specifice. Aprobate prin HCL, evident. Ne dorim ca cele mai competente si pregatite persoane la cel mai inalt nivel, cu viziune moderna si pentru viitor sa poate conduce un club si un proiect de asemenea avergura.
Rezultatele evaluarii dosarelor vor fi, probabil, pe site-ul primariei, iar dosarele admise înseamnă ca indeplinesc toate cerintele din HCL.”
Contracost
Programe de genul celor cerute de Primăria Constanța se pot face în mai multe locuri din Europa. Am găsit un site specializat care are aproape 100 de oferte. Se pot face cu normă întreagă sau la frecvență redusă și durează, de obicei, 6 semestre sau trei ani. Un astfel de curs în Croația, de pildă, costă puțin peste 4.200 de euro pe an.
Miza: câteva milioane de euro
Postul de director al CSM implică și o mare responsabilitate financiară. Chiar și acum, la scurt timp de la înființare, clubul are un buget de circa două milioane de euro din fonduri publice, adică din banii pe care constănțenii și firmele din Constanța îi plătesc la bugetul local. Mai exact, este vorba despre 9.907.000 lei, adică circa două milioane de euro. Cea mai mare parte a banilor, 9.357.000 de lei, se duc pe funcționare, în timp ce restul, 550.000, sunt folosiți pentru secțiunea de dezvoltare. Detalii AICI.
Cine este directorul interimar
Directorul interimar al CSM este Andrei Talpeș.
„De-a lungul anilor, am implementat proiecte de succes pentru sportul constănțean. Prin constituirea Clubului Sportiv Municipal Constanța vrem să extindem modelul pentru mai multe discipline sportive. Constanța este un oraș care de-a lungul anilor a dat nenumărați campioni. Acum avem ocazia să contribuim la creșterea unor viitoare generații de campioni”, a declarat Andrei Talpeș la numire, în ianuarie 2022.
Andrei Talpeș este președintele Asociației Județene de Baschet și team manager al echipei BC Athletic, potrivit informațiilor de pe site. Asociația a derulat și derulează mai multe proiecte sportive finanțate de Primăria Constanța încă de pe vremea fostului primar. Membrii echipei de baschet au fost premiați cu bani anul trecut de primarul Vergil Chițac.
Cât se câștigă
Directorul CSM are un salariu brut de 12.200 de lei pe lună, iar cel adjunct primește 11.200 de lei. Lista salariilor valabilă din mai o puteți consulta mai jos.
Un comentariu la “Ca la noi la nimeni. Ce condiție au impus Primăria Constanța și consilierii locali pentru postul de director al Clubului Sportiv Municipal”