Primăria Municipiului Constanța a pus în mișcare un proiect ambițios de regenerare urbană, care vizează transformarea unor foste zone industriale degradate într-un ansamblu modern și funcțional. Planul include elaborarea unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ), menit să dicteze noile direcții de dezvoltare controlată a orașului.
Pentru acest proiect major, a fost lansată o licitație publică, cu o valoare estimată la 1.758.000 de lei, fără TVA.
Scopul principal al acestui demers este îmbunătățirea calității vieții locuitorilor, atragerea investițiilor publice și private, și optimizarea infrastructurii și traficului urban. În documentele oficiale, au fost identificate șase mari zone industriale care urmează să fie transformate: Halta Traian, Palas-CET, Oil Terminal, Caraiman, Valu lui Traian și Oierie Palas. În prezent, aceste spații fie sunt abandonate, fie nu mai sunt utilizate.
Revitalizarea urbană
Reconversia și regenerarea urbană se vor desfășura pe o suprafață de aproximativ 420 de hectare, situată în jurul unor importante artere ale orașului, precum Bulevardul I.C. Brătianu, Șoseaua Mangaliei și Bulevardul Aurel Vlaicu. Obiectivul este de a trata aceste zone ca un ansamblu funcțional, unde dezvoltarea să fie coerentă și orientată spre inovare, accesibilitate și protecția mediului.
Printre principalele activități ale proiectului se numără reconfigurarea și modernizarea infrastructurii de transport, implementarea unor sisteme de management inteligent al traficului și fluidizarea circulației. Un alt punct de interes îl constituie relocarea Gării CFR și construirea unui hub de transport intermodal, conectat direct la autostrada din proximitate, transformând zona într-un nod esențial pentru mobilitatea urbană.
Regenerarea verde – o prioritate
O dimensiune importantă a proiectului o reprezintă dezvoltarea infrastructurii verzi. Se dorește promovarea mijloacelor de transport nepoluante, extinderea pistelor și traseelor pentru biciclete, și amenajarea unor coridoare ecologice care să faciliteze mobilitatea durabilă. În plus, stațiile de transport public vor fi echipate cu sisteme electronice inteligente și servicii Wi-Fi, pentru a oferi informații în timp real, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități.
Intervenții în zonele feroviare și clădirile degradate
Un aspect cheie al proiectului constă în reabilitarea clădirilor degradate și construirea de noi structuri moderne, în locul celor aflate într-o stare avansată de degradare. În zonele traversate de căi ferate, sunt prevăzute pasaje rutiere și pietonale, atât supraterane, cât și subterane, pentru a facilita fluxul de circulație și accesibilitatea.
Spații verzi, parcuri tematice și zone de agrement
Pe lângă modernizarea infrastructurii, proiectul prevede crearea unor parcuri tematice, spații verzi și terenuri de sport, oferind astfel locuitorilor noi oportunități de relaxare și recreere. Acestea vor fi completate de zone pietonale și puncte de belvedere, care vor contribui la revitalizarea întregii zone.
Licitația publică și următorii pași
Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 14 octombrie 2024, iar valoarea estimată a contractului se ridică la 1.758.000 de lei. Prin acest proiect, Primăria Constanța dorește să transforme zonele industriale abandonate într-o parte vibrantă și inovatoare a orașului, pregătită să atragă investiții și să ofere o calitate a vieții superioară.
Caietul de sarcini poate fi consultat mai jos.
Revitalizarea jafului din banul public ! Nimic altceva. S- au băgat milioane de euro în spatiile de frecat menta comerțului la gara Constanța. Curtea de conturi tace ,eficienta aruncării banilor comunității când se va constata ?
Înainte să mutăm gara din loc, hai să construim stadionul.
Relocarea gării CFR la marginea orașului mi se pare o imensă greșeală. Locuitorii orașului trebuie să aibă un acces facil la gară din orice parte a orașului pentru că sunt trenuri care ajung și pleacă în miez de noapte plus că sunt și foarte mulți navetiști cu trenul. Când ar trebui ei să se trezească dimineața ca să ajungă la gară? Mi se pare o imensă bătaie de joc la adresa constănțenilor să se propună asemenea proiecte fără un referendum și consultare publică. A mai vrut un PNL ist de la București să mute și Gara de Nord cine știe unde, dar acolo au fost proteste și s-a renunțat la proiect.
La Bruxelles gara a fost pastrata si restaurata pentru valoarea ei istorica dar si pentru a pastra intacta valoarea zonei, a sitului urban. Regenerarea urbana a constat in mutarea in subteran a liniilor de cale ferata, eliminand astfel dezavantajele unei gari in centrul orasului.