Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) atrage atenția opiniei publice și Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului asupra situației îngrijorătoare în care se află litoralul românesc.
Recent, Litoralul nostru a fost martorul unor schimbări profunde, în special în zonele Mamaia și Năvodari, unde dezvoltarea imobiliară rapidă a dus la aglomerări excesive, deși au fost create și noi unități de cazare. Fenomenul a fost amplificat de campanii negative care au pus în discuție aspecte precum lățimea plajelor și calitatea nisipului, dar și alte ”probleme” care apar întotdeauna la debutul sezonului, precum alge, bacterii, mai nou holeră sau mine, creând o imagine distorsionată a Litoralului în ultimii doi ani.
”În România, toată lumea are o părere despre Litoralul românesc. Nimeni nu are păreri despre ramuri industriale, despre industria prelucrătoare, dar toți au păreri despre turism și fotbal, la care ne ”pricepem” cu toții. De ce? Pentru că suntem beneficiari. Campania anti-plajă, pe tema ”plajelor prea largi” și a nisipului cu scoici, a parcărilor extrem de scumpe și a lipsei de parcări, a afectat considerabil imaginea Litoralului în ultimii 2 ani. Domnul Cadariu, ministru timp de 2 ani și jumătate, a fost absent în privința industriei turismului, neînțelegând și neacordând atenție Litoralului. Nu s-a preocupat de imaginea Litoralului nici măcar o secundă. Multe dintre aceste teme ar fi trebuit rezolvate de către patronatele hoteliere dar acestea nu au făcut-o, iar ministerul de resort nu a alocat 3 ani niciun leu pentru promovarea litoralului, mai ales în timp ce acesta a fost atacat pe orice tema posibilă”, declară Alin Burcea, prim vicepreședinte ANAT.
Iată care sunt, din punctul nostru de vedere, principalele probleme ale litoralului românesc dar și soluțiile pentru rezolvarea lor:
1. Plaja are nisip și scoici. Cu toate că ANAT a solicitat în repetate rânduri Apelor Române Dobrogea, acestea nu au și, de asemenea, nu par interesate să achiziționeze mașini pentru sfărâmat scoici.
2. Licitațiile pentru plajă sunt întârziate, iar în acest an nu toate s-au desfășurat la timp. Plajele sunt costisitoare și sunt neglijate de către Apele Române Dobrogea. ANAT solicită ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor să reevalueze strategia plajelor în întregime.
3. ANAT solicită ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului alocarea de fonduri pentru promovarea Litoralului. De asemenea, Organizațiile de Management al Destinației (OMD-uri), care acumulează milioane de euro anual, ar trebui să investească aceste sume eficient, pentru promovare și dezvoltare. Din păcate, rezultatele promovării încă nu se văd.
4. Costurile hoteliere explodează. TVA pentru cazare a crescut de la 5% la 9% începând cu 1 ianuarie, iar de la 1 septembrie se vehiculează posibilitatea altor creșteri ale cotei TVA pentru alimentația publică. Cum putem să mai promovăm un Litoral scump, cu probleme de imagine?
5. ANAT solicită ministrului Turismului să implementeze fiscalizarea miilor de apartamente închiriate, ceea ce ar aduce venituri extrem de importante la bugetul de stat.
6. ANAT solicită cooperarea cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului în elaborarea unei strategii pentru participarea Litoralului românesc la târgurile internaționale de turism.
„Asociația Națională a Agențiilor de Turism face un apel către toți factorii implicați să se unească în eforturile de a revitaliza și dezvolta Litoralul românesc, astfel încât acesta să rămână o destinație atractivă și durabilă pentru turiști din întreaga lume. Să nu uităm că Litoralul aparține patrimoniului turistic național, a fost mândria turismului românesc și acum necesită, mai mult ca oricând, atenția tuturor.”, au transmis reprezentanții ANAT.