Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) – direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care are competenţă numai în soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor transfrontaliere de consum, respectiv acele litigii ivite ca urmare a achiziţionării de către un consumator rezident în România a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul într-un stat membru al UE, altul decât România, precum şi acele litigii ivite ca urmare a achiziţionării de către un consumator rezident într-un alt stat membru al UE a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul în România – a recuperat pentru consumatori circa 225.000 euro, în primele nouă luni ale acestui an.
În această perioadă, ECC Romania a instrumentataproximativ4.700 de solicitări sosite de la consumatori români și155 solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda și Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reședință ale consumatorilor.
Structura reclamațiilor primite a cuprins 5 domenii principale:
- 37% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto)
- 20% îmbrăcăminte și încălțăminte
- 11% diverse produse și servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal – ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii)
- 10% mobilier, echipament pentru gospodărie și întreținere de rutină a gospodăriei (electrocasnice, mobilă)
- 9% recreație și cultură (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.)
Față de aceeași perioadă a anului trecut, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat, o scădere semnificativă, de circa 15%, acestea menținându-se totuși în vârful topului domeniilor care generează plângeri ale consumatorilor.
Totodată, față de aceeași perioadă de referință, a crescut semnificativ numărul solicitărilor care vizează achiziții online, fie că discutăm de îmbrăcăminte și încălțăminte, diverse servicii, obiecte de uz personal sau electrocasnice.
ECC Romania face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei.