Vineri, 10 iunie, în ședința extraordinară de Consiliu Municipal a fost introdus un proiect de hotărâre care prevedea adiționarea contractului dintre Primăria Constanța și Polaris M. Holding. Proiectul a fost propus fără ca societatea de salubrizare să-și fi exprimat acordul în acest sens. Ba dimpotrivă, a trimis un înscris oficial în care a precizat că nu este de acord, înscris care nu a fost prezentat consilierilor municipali.
„Ne poate duce la ideea că ni s-a pus o bombă cu ceas și putem să avem o situație similară ca la București, prin care noi să votăm un act adițional, iar ulterior prestatorul să nu fie de acord cu el, să ajungem într-un litigiu și în situația în care gunoaiele pot rămâne pe stradă neridicate și în alte situații din punct de vedere foarte critice atât pentru noi, cât și pentru domnul primar.”, a declarat liderul consilierilor PNL, Adriana Arghir, în ședința reunită a comisiilor 3 și 5 ale Consiliului Municipal Constanța.
La ședință a participat și city managerul Felicia Ovanesian, care a tunat și a fulgerat împotriva Polaris și a ceea ce (nu) a făcut Polaris în ultimii 4 ani, deși dumneaei ocupă această funcție numai de un an și jumătate.
Înainte de a vă prezenta acuzațiile, e important de subliniat faptul că, la scurt timp după ce a fost numită în funcție, aceasta a participat la o întâlnirea cu conducerea Polaris în care a recunoscut că nu a citit contractul dintre firmă și Primărie, deși acesta este publicat de mulți ani pe site-ul primăriei și deși în campania electorală a criticat în mai multe rânduri, alături de primar, activitatea firmei.
În ședința despre care vorbim, city managerul a criticat dur activitatea Polaris.
„În anul 2018, prin hotărârea 517, dacă nu mă înșel, din luna decembrie, Consiliul Local Constanța a aprobat act adițional, prin care a pus în sarcina Polaris obligația colectării și transportului selectiv. Cuprindea inclusiv criteriile de performanță, inclusiv faptul că în anul 2019 trebuiau să colecteze și să transporte selectiv 50% din deșeurile municipale și similare, în anul 2020 nu știu cât, în anul 2021 nu știu cât. Acea hotărâre nu se pune în practică pentru că nu are tarife. Aceeași hotărâre prevede că tarifele urmează să fie aprobate la o dată ulterioară. Noi în 2018 eram deja în întârziere patru ani pe punerea în operă a Legii 99/2014. Am aprobat prestarea efectivă a serviciului de colectare și transport selectiv, am aprobat criteriile de performanță și am spus că tarifele le vom aproba la o dată ulterioară. Ce credeți că se întâmplă din decembrie 2018 până în prezent? Negociem tarife. Noi avem un punct de vedere asupra documentelor pe baza cărora tariful trebuie reglementat, Polaris are alt punct de vedere asupra modalității de stabilire a acestor servicii. Ne prefacem că negociem. Ne prefacem că negociem de patru ani de zile.”, a spus Felicia Ovanesian.
Acesta a spus că „nu se va ajunge niciodată la un acord pe tarife”. În opinia sa, consilierii locali ar trebui să stabilească tarifele, dar dacă Polaris nu e mulțumit, poate ataca în instanță, iar aceasta va decide tarifele.
A urmat un lung șir de acuzații extrem de grave la adresa companiei, despre care a spus chiar că este incapabilă să ofere serviciile cerute.
„Ideea mea fermă pe care o afirm public: Polaris nu are în acest moment capacitatea de a organiza serviciul de colectare și transport selectiv. Acesta este motivul pentru care se agață și speculează orice aspect pentru a nu perfecta actul adițional.”, a afirmat city managerul.
Acesta a spus că a cerut Polaris să curețe bulevardul Tomis înainte de ora 7.00, ca să nu îi aglomereze traficul (a folosit persoana I singular).
„De o lună de zile am spus că bulevardul Tomis trebuie curățat înainte de ora 7.00, deci să fie lună, pentru că îmi intră cu mașinile la ora 7.00 și îmi blochează tot traficul. De o lună de zile Polarisul nu este în stare să aibă bulevardul Tomis măcar de la Capitol și înspre port curățat la 7 dimineața. În condițiile în care în caietul de sarcini scrie că eu pot să-i pun să lucreze numai noaptea. Deci o bucată de doi kilometri de bulevard ei nu sunt în stare să o termine până la ora 7.00 dimineața ca să nu mai blocheze traficul?”, a continuat Felicia Ovanesian.
Acesta a mai spus că Polaris refuză să monteze GPS-uri pe mașini. Acesta a existat pe mașini până în septembrie 2020.
„Din rezultatul GPS-urilor aplicate numai pe mașini, nu și pe măturători, rezulta că nu-și fac nici 30% din treabă.”, a mai spus Ovanesian, punctând că acum sunt alte vremuri și că nu mai stă să se uite cu ochiul pe trotuar dacă s-a măturat sau nu.
Felicia Ovanesian le-a mai spus consilierilor că Polaris nu va pleca nicăieri.
„Ei nu pleacă nicăieri, pentru că vor avea notă de constatare negativă pe SICAP și nu vor mai participa la nicio licitație de acum în vecii vecilor. Deci Polaris trebuie să devină partenerul nostru și să-și facă treaba în Constanța.”, a mai spus.
În discuție a intervenit și Georgiana-Raluca Trandafir, avocata care a reprezentat Primăria Constanța în dosarul în care administratorul Polaris M Holding, Eduard Martin, a fost acuzat de evaziune fiscală.
„În acest moment, pe rolul Tribunalului București, secția penală, este un dosar penal care are ca obiect săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală. Până la sfârșitul anului 2019, se pare că Polaris a introdus cheltuieli fictive.”, a spus aceasta. „Exact.”, a acompaniat Felicia Ovanesian. „Este greu să stabilim acum care sunt costurile lor, dar am zis hai să vedem după primul an. Prezentați documente și sunteți deschiși cu documentele contabile. Ei au spus da, au fost o perioadă cooperanți, au depus balanțe analitice. De exemplu, la finalul anului 2020 au avut un profit de 7,5%.”, a mai spus aceasta.
Felicia Ovanesian a vrută să tragă o concluzie:
„Nimeni nu vrea ca Polaris să presteze la mai puțin decât i se cuvine. Există dispoziții legale exprese care spun că trebuie să îi decontez absolut fiecare leuț cheltuit și să îi acord posibilitatea de a realiza și un profit. Vrem să primească ceea ce este corect.”, a spus aceasta.
Polaris și Eduard Martin, achitați de ÎCCJ
Polaris și Eduard Martin au fost cercetați penal într-un dosar început în 2015, în care au fost acuzați de abuz în serviciu și dare de mită. Judecătorii de la Înalta Curte de Casație și Justiție au decis, definitiv și irevocabil, că nu sunt vinovați. Atât Polaris M Holding, cât și Eduard Martin au fost achitați pentru toate acuzațiile aduse.
În cadrul procesului s-au prezenta probe extrem de concludente din care a rezultat că tarifele practicate de către companie în municipiul Constanța sunt mai mici decât majoritatea celor din alte orașe ale țării, desființând astfel acuzațiile care spuneau că tarifele au fost supraevaluate și că s-ar fi acordat mită pentru încheierea contractului.
Ce spun reprezentanții Polaris
Am solicitat un punct de vedere reprezentanților Polaris M Holding referitor la acuzațiile aduse de city manager. Aceștia au declarat că vor solicita daune pentru orice declarație calomnioasă, nesusținută de realitatea faptică, mai ales după ce a fost constatat definitiv de către Înalta Curte de Casație și Justiție că nici încheierea contractului și nici desfășurarea acestuia nu au fost desfășurate sub auspicii penale.
Ședința poate fi urmărită mai jos.