Orașele Constanța și Cluj au aproximativ același număr de locuitori. Cu toate acestea, Clujul va avea de două ori mai multe taxiuri decât Constanța. Și diferențele sunt mai multe, toate în favoarea ardelenilor.
Haideți să vedem. Primarul din Cluj, Emil Boc, a anunțat că a participat azi (da, într-o sâmbătă, când lumea este liberă și disponibilă) la dezbaterea publică cu privire la aprobarea studiului de specialitate în ceea ce privește stabilirea numărului maxim de autorizații de taxi, a numărului maxim de autorizații pentru perioada 2020-2025 și a Regulamentului privind organizarea și executarea serviciului de transport în regim de taxi în municipiul Cluj-Napoca.
Boc spune că, în urma dezbaterii publice au fost stabilite următoarele propuneri care vor fi înaintate spre aprobare Consiliului Local:
- numărul maxim de autorizații de taxi este de 2500;
- 31 de autorizații de taxi vor fi acordate pentru mașini electrice;
- începând din 2021 toate mașinile care desfășoară activitate de taximetrie vor trebui să fie dotate cu POS, iar din 2022 norma minimă de poluare care trebuie să fie asigurată de autovehiculele destinate transportului local în regim taxi este Euro 5.
Tot Emil Boc spune că proiectele de modernizare a străzilor, dar și noile dezvoltări urbanistice ale municipiului trebuie să conțină inclusiv realizarea de stații de încărcare pentru mașini electrice. În prezent, în Cluj-Napoca avem 5 astfel de stații de încărcare. Taximetrele electrice care vor funcţiona în Cluj-Napoca vor putea fi încărcate la ele.
Și Constanța a propus, în iulie, un regulament nou pentru serviciul de taxi.
Potrivit acestuia, numărul maxim de autorizații este redus la 1.262, deci aproape de două ori mai puțin decât în Cluj. Potrivit lui Lică Neagu, liderul Camerei Taximetriştilor Constanţa, sunt în jur de 1800 de taxiuri pe străzile Constanţei. Dar, potrivit noului regulament, numărul acestora va fi redus la 1262, ţinându-se cont de faptul că legislaţia limitează la un număr de 4 taxiuri la mia de locuitori. „Propunerea de 4 la 1.000 de locuitori îmi aparţine, dar de la data respectivă, de acum câţiva ani, lucrurile s-au mai schimbat. Trebuie luat în calcul şi faptul că în timpul sezonului estival se măreşte numărul populaţiei. Acum suntem în jur de 1780 şi nu suntem suficienţi. Există o prevedere legală care stipulează că, în acord cu Camera Taximetriştilor şi în urma realizării unor studii numărul autorizaţiilor poate fi mărit”, spunea Lică Neagu pentru Replica de Constanța, în vară.
De ce are Constanța de două ori mai puține autorizații decât Cluj? Vă las pe dumneavoastră să deduceți. Poate ne răspunde și primăria.
În regulamentul din Constanța se mai prevede că maşinile va trebui să aibă obligatoriu sub 5 ani vechime în cazul autorizării şi mai puţin de zece ani, în cazul reautorizării, aer condiţionat şi cel puţin două airbag-uri. Evident, precizarea din urmă este o glumă, orice mașină mai nouă de cinci ani are obligatoriu două airbag-uri. Dacă au instalat GPS, perete despărţitor între şofer sau clienţi sau dispozitiv pentru înregistrarea precizărilor clienţilor primesc un bonus la punctaj.
Nu se pomenește nicăieri de autorizații pentru mașini electrice. Nici vorbă de, Doamne-ferește, plata cu POS, care are elimina celebrele fraze de genul: „Șefu, n-am rest!”
Principala diferență dintre cele două regulamente este însă una de substanță: cel din Cluj este gândit pentru oameni, pentru locuitorii orașului. Cel din Constanța pare gândit pentru anumite persoane.
- Constănțean impresionat de un taxi din Cluj
- Firmele de taxi din Constanța sunt pline de datorii și lucrează (majoritatea) pe pierdere. Ce profit are UBER
- UBER s-a lansat și în Iași. Pe când și în Constanța?
Ce îi leagă pe taximetriștii din cele două orașe este teama de UBER. În Cluj, UBER a ajuns, dar a fost interzis de instanță în vara anului trecut. În Constanța, nu a venit încă. În opinia mea, taximetriștii ar trebui să fie primii care susțin UBER, pentru că ar putea lucra pentru UBER, cu toate avantajele care reies de aici: știi cine este clientul, știi cât are de plată, scapi de plățile către dispecerat, etc.