După o serie de demersuri prin care au fost sesizate problemele cu care se confruntă comunitatea portuară și care pun în pericol competitivitatea portului Constanța, cele două organizații reprezentative – Organizația Operatorul Portuar și Federația Națională a Sindicatelor Portuare (FNSP) – își exprimă public îngrijorarea în privința evoluției stiuației în portul Constanta în actualul context regional politic și economic.
Comunitatea portuară cere încă o dată Ministerului Transporturilor să intervină cu măsurile legale ce se impun pentru intrarea în normalitate a activității în Portul Constanța.
Iată ce spun reprezentanții organizației, într-un comunicat de presă:
Facem un apel către politicieni să-și îndrepte atenția către portul Constanta și să ia măsuri pentru ca lucrurile în acest obiectiv strategic pentru țară și economie să se schimbe în bine.
De asemenea, îi cerem președintelui țării, Klaus Johannis, să-și exercite rolul de mediator într-o problemă majoră a economiei naționale, care implică un obiectiv strategic al țării și regiunii.
Ne menținem poziția în privința necesității de a schimba complet conducerea CN APMC și de a desemna un management independent din punct de vedere politic, performant și competent, cu un plan managerial care să vizeze eficientizarea activității portului Constanta, în beneficiul economiei naționale pe termen scurt, mediu și lung.
Acesta ar fi un primul pas în vederea rezolvării ulterioare a tuturor problemelor de pe platforma portuară privind încheierea contractelor de subconcesiune, a contractelor de închiriere a infrastructurii de transport naval, politica tarifară, transparența în exploatarea domeniului portuar și Master Planul Portului Constanța.
În absența unei evidente lipse de reacție din partea Ministerul Transporturilor, precum și din partea Guvernului și Președinției în vederea remedierii unor probleme vitale ce pot afecta și alte ramuri industriale interconectate cu activitatea portuară, cele două organizații reprezentative vor continua toate acțiunile deja inițiate, unele aflate pe rolul instanțelor de judecată. Vom continua protestul public, respectând reglementarile legale în vigoare și vom sprijini organele de control care acum anchetează abuzurile sesizate în activitatea administrației portuare.
Problemele sesizate de noi sunt extrem de grave, iar amânarea rezolvării lor este de natură să pericliteze în mod iremediabil situația Portului Constanța. Pentru comunitatea portuară, lupta de atragere și menținere a portofoliului de clienți este acerbă. Competiția de care portul se lovește în reigune sporește, iar eforturile noastre unilaterale nu pot compensa condițiile neperformante și abuzive impuse de autoritatea care administrează portul Constanța.
Avem un port cu un potențial enorm, subutilizat, fără o strategie comercială coerentă prin care să atragă investiții și clienti, în condițiile în care piața se rafinează și trebuie să ne aliniem noilor cerințe. Sunt mulți operatori care pleacă din Portul Constanta, iar restructurările sunt la ordinea zilei. Declinul acesta poate fi inversat, întrucât potențialul economic al portului a fost confirmată de-a lungul anilor.
Soluțiile sunt simple și se află la dispoziția organelor de decizie. Ne putem uita la modelul unor porturi europene care au trecut deja prin faze similare și au găsit soluțiile optime.
Despre Organizația Patronală ”Operatorul Portuar” Constanța
Reunește 36 de companii care își desfășoară activitatea pe domeniul portuar.
În cadrul companiilor membre ale Organizației Patronale își desfășoară activitatea peste 6.000 salariați, ceea ce reprezintă mai bine de 60% din numărul total de persoane angajate pe domeniul portuar.
Companiile membre ale Organizației Patronale, prin activitatea desfășurată, contribuie cu peste 85% la veniturile Administrației Portului Constanța (CN APM).
Contribuția Organizației Patronale la bugetul local prin activitatea desfășurată este de cca 2 milioane de euro între 2011-2013, ceea ce reprezintă aproximativ 30% din respectivul buget.
Contribuția Organizației Patronale la bugetul de stat este de 45 milioane de euro/3 ani (2011-2013).