Nimic nu a stat în calea dragostei constănțenilor pentru mașini, în ultimii cinci ani. Nici lipsa locurilor de parcare, nici stâlpișorii, nici aglomerația din trafic sau investițiile în transportul în comun. Locuitorii orașului au cumpărat, din primăvara lui 2017 până în prezent, aproape 30.000 de autoturisme, majoritatea la mâna a doua. Asta înseamnă că, în ultimii 16 ani, pe șoselele din Constanța au apărut în medie 16 mașini pe zi.
În aprilie 2017, potrivit documentelor oficiale ale Primăriei Constanța, în municipiu erau 118.325 de autoturisme înmatriculate în Constanța. În realitate sunt mai multe, pentru această cifră nu ia în calcul autovehiculele înmatriculate în alte județe, leasing-urile, de pildă, și nici pe cele înmatriculate în alte țări. La o populație de 316.845 persoane, rezultă că gradul de motorizare era de 37,34%. Cu alte cuvinte, mai mult de un constănțean din trei avea mașină.
Tot reprezentanții primăriei ne-au comunicat că, în toamna acestui an, numărul autoturismelor înmatriculate în Constanța a ajuns la aproape 148.000, adică a crescut cu circa 25%! Datele sunt preluate de la SPIT Constanța, care are cea mai clară evidență. Gradul de motorizare se apropie așadar de 50%. Un constănțean din doi deține un autovehicul. Dacă excludem minorii, procentul crește semnificativ. Numărul de mașini pe cap de locuitor din Constanța este mai mare decât în țări foarte bogate, precum Elveția.
O treime sunt rable
Înainte de a continua, o precizare: parcul auto din Constanța este vechi, cu toate problemele care se nasc de aici. La ultima verificare în datele SPIT, un număr de 55.637 de autoturisme erau mai vechi de 15 ani și aveau norma de poluare de cel mult Euro 3. Se vede cu ochiul liber asta, se și poate mirosi. Multe din aceste mașini, care trec ITP-ul într-un mod numai de ele știut, arată ca niște locomotive cu aburi. Este o problemă pe care vrea să o rezolve inclusiv Comisia Europeană. Iată ce spunea ministrul Mediului în iunie 2021: „Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR. Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani. Este o măsura asumată de Guvern prin faptul că am mers mai departe pe această linie cu infrastructura de transport finanţată parţial prin PNRR şi o asumare de reformă în acest domeniu. Va exista pentru maşinile mai vechi de 15 ani cu siguranţă o măsură într-un timp relativ scurt. Se discută acum la nivel guvernamental cu ministerele de resort care ar fi varianta”, spunea atunci ministrul a TVR1, întrebat despre o posibilă viitoare taxă auto. În obișnuitul stil românesc, nu s-a întâmplat nimic.
Unde-s parcările?
Constănțenii își cumpără mașini deși nu au unde să le parcheze. În Constanța, numărul total al locurilor de parcare era de circa 30.000, incluzându-le aici și pe cele din Mamaia, și pe cele din centrele comerciale. O parte din cei care și-au cumpărat mașini au crezut poate afirmațiile actualului primar, Vergil Chițac, PNL care promitea, în campania electorală, așa: „În Constanța Altfel, automobiliștii au locuri legale și civilizate de parcare.” Liberalul a scris în programul său electoral și unde va construi parcări. Iată: parcare pe trei nivele la Poartă 1 dig, parcare etajată la intrarea în Mamaia lângă Pavilionul expozițional, parcare etajată în Mamaia Nord în cadrul unui sistem amplu „Park and Ride”. Vorbea și depre un pasaj subteran la intersecţia Cumpenei cu I.C. Brătianu.
Promisiunile au continuat și după câștigarea alegerilor. Vergil Chițac, PNL și USR PLUS au semnat un acord guvernare locală prin care promiteau o parcare subterană în parcul Teatrului de operă și balet „Oleg Danovski” (o promisese și Decebal Făgădău), o parcare subterană la Poarta I și o altă parcare supraterană pe malul portului, pe strada Traian. „Aceste trei parcări vor oferi suficiente locuri de parcare pentru a decongestiona centrul, lăsând circulația liberă pentru transportul în comun și deplasarea pietonilor”, se arată în protocol. „Vom construi parcări „Park and Ride” la intrările dinspre Nord, Sud si Vest în oraș pentru ca mașinile celor care nu sunt rezidenți dar muncesc în Constanța să nu mai aglomereze circulația rutieră. În cartiere vom construi parcări noi subterane sau supraterane dintr-un fond de investiții de 15 milioane de lei alimentat inițial de la bugetul local”, se precizează în document. Una peste alte, Chițac, PNL și USR PLUS au promis că trebuie să existe cel puțin o parcare pe o rază de 500 m de locul în care te afli și o parcare la 500 m de casă.
Ce (nu) a făcut în realitate primăria
De la vorbă la faptă e cale tare lungă. În peste doi ani de mandat, primăria nu se poate lăuda decât cu un lucru pe care l-a făcut și fost administrație: trasarea unor dungi pe asfalt. Așa spune instituția că a creat noi locuri de parcare. Primăria a făcut totuși un pas. Recent a început demersurile pentru construirea a patru parcări supraetajate. Pe data de 6 octombrie a fost lansată pe platforma de achiziții publice licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate. Conform caietului de sarcini, suprafața totală a celor patru parcări este de aproximativ 4600 mp, iar zonele vizate sunt: strada Progresului din zona Km 4-5; strada Căpitan Dobrilă Eugeniu, din zona Grădinița Amicii; zona Dacia de pe bulevardul Tomis Zona Piața Tomis 3; Aleea Hortensiei din zona Cireșica.
Care este drumul
În ritmul acesta, cu 16 de mașini care intră în oraș în fiecare zi, Constanța va fi, curând, paralizată. Pur și simplu nu se va mai putea circula la orele de vârf. Soluția nu este să se construiască noi parcări, pentru că asta nu va face decât să crească numărul de mașini. Toate orașele civilizate din lume au investit masiv în transportul în comun și au creat o infrastructură prietenoasă pentru mersul pe jos și cu bicicleta. Un exemplu elocvent am întâlnit recent în Londra. Două grupuri au plecat în același timp de la hotel spre gară. Când primul s-a urcat în taxi, al doilea a plecat spre stația de autobuz. La gară a ajuns primul – cu câteva minute bune – grupul care a luat autobuzul. Traseul a traversat centrul Londrei, o zonă foarte aglomerată. Autobuzele au însă bandă dedicată. Evident, drumul cu autobuzul a fost și mult mai ieftin. Cu toate acestea, nici Londra, care a introdus și o taxă imensă dacă intri cu mașina în centru, nu a rezolvat problema traficului. Fără investiții în transport în comun modern, cu benzi dedicate, în trotuare și eventual în piste de biciclete ne vom petrece din ce în ce mai multe ore în trafic.
Lor nu le pasă
La noi însă, primarul și cei care conduc primăria au locuri de parcare rezervate și gratuite în fața instituției. Dacă ar căuta în fiecare dimineață ca noi, un loc, și l-ar plăti, poate că altfel ar gândi problema. În plus, primarul Chițac locuiește în Eforie, la o casă. Acolo nu plătește parcarea. De altfel, primarul a fost surprins recent în Mamaia în timp ce încerca să plătească parcarea seara, într-un interval orar în care parcarea nu se plătește, dovadă că habar nu are ce scrie în actualul regulament, propus chiar de către el.
Constantenii au locuri de parcare.Pe trotuar si pe terenuri virane .Verzi nu mai sunt demult. Daca se face un sondaj parcari vs spatii verzi castiga parcarile. Din păcate
Hai bun ,dacă altceva nu aveați și voi ce publica. Mă uimește idioțenia la orice colț, unde și la ce absolut nivel a ajuns, și culmea e că nu se mai sfârșește. Bine, nu aveți încredere în mine, mai luati-o și voi cu bicicleta prin Constanța, căutați și opriți în parcările alea etajate, și căutați poate pe la naftalină pe acolo și niște toalete publice, că suntem mai rău ca in Africa. Mulțumesc frumos
Și dacă te uiți la cei ce coboară din masini, dacă mai coboară vreodată,sunt niște burtoși cu fețe nefericite și pămintii din lipsă de mișcare.