Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța este una dintre instituțiile privilegiate din oraș în ceea ce privește locurile de parcare. Are nu mai puțin de 12. Toate sunt pe spațiul public, iar patru dintre ele stau blocate cu lanțul inclusiv în weekend, când instituția este închisă.
CCINA funcționează în sediul de pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu, colt cu strada Sucevei, într-o clădire relativ nouă, relativ modernă, dar care are o hibă enormă: nu are locuri de parcare proprii. Soluția pentru angajații și oficialitățile care mai vin, din când în când, la sediu era să parcheze pe locurile amenajate de municipalitate pe Alexandru Lăpușneanu. Nu sunt deloc puține, pentru că vizazi de clădirea Camerei este parcul Tăbăcărie, deci locuri libere se găsesc în zonă. Ce-i drept, trebuie să te deplasezi pe jos până la trecerea de pietoni și să traversezi bulevardul.
Reprezentanții CCINA, instituție condusă de Mihai Daraban, care de ceva vreme este și președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, s-au decis că au nevoie de locuri de parcare pe care să le ocupe numai ei, nu să le împartă cu locuitorii blocurilor din zonă. Zis și făcut. În 2011, primarul Radu Mazăre, PSD, propune consilierilor un proiect de hotărâre prin care Consiliul Local acordă, cu titlu gratuit, Camerei de Comerț Constanța, nu mai puțin de 12 locuri de parcare, pentru o perioadă de 49 de ani. Patru dintre ele sunt pe strada Sucevei, opt pe Lăpușneanu. Atribuirea terenului s-a făcut cu votul tutror consilierilor. Aceștia s-au gândit probabil la faptul că CCINA este o organizație neguvernamentală de utilitate publică și non profit, așa se descrie pe propria pagină de internet, creată pentru a reprezenta, apăra şi susţine interesele membrilor săi şi ale comunităţii de afaceri, în raport cu autoritățile publice şi cu organismele din ţară şi din străinătate.
Mai mulți cititori ne-au semnalat faptul că parcarea CCINA este blocată cu lanțul, inclusiv în weekend, când instituția nu are programul cu publicul și parcarea este goală. Am verificat la fața locului timp de mai multe weekend-uri și am aflat că este adevărat. Am solicitat Poliției Locale Constanța să ne spună dacă instituția are voie să pună blocheze cu lanțul parcarea. Reprezentanții acesteia au fost în control, au întrebat ce se întâmplă și ne-au spus că terenul este atribuit prin hotărâre de consiliu și că, da, poate fi blocat cu lanțul, dar că nu sunt blocate decât patru locuri, care sunt păstrate pentru oficialități. Am luat legătura și cu reprezentanții CCINA și i-am întrebat de ce blochează parcarea în weekend.
„E parcarea pentru conducere și oficialități. Dacă vă spun că am lăsat-o liberă și au fost persoane care au lăsat mașinile acolo cu zilele… Trebuie să avem un loc invitați”, a spus un reprezentant al CCINA, pe care-l cităm din memorie, în urma unei convorbiri telefonice.
Acesta a precizat că celelalte opt locuri sunt necesare pentru angajații care vin la muncă. Nu ne-a lămurit două chestiuni. Prima: unde ar trebui să parcheze constănțenii care locuiesc în zonă, care se confruntă cu aceeași lipsă a locurilor de parcare ca și angajații CCINA. Răspunsul a fost că instituția îi mai lasă și pe localnici să parcheze. A doua nelămurire: de ce CCINA nu plătește niciun leu pentru aceste locuri de parcare? CCINA Constanța desfășoară și activități eonomice și financiare. De fapt, aceasta este latura sa cea mai dezvoltată, anul trecut a avut, în medie, 31 de angajați care se ocupat de aceste activități, spre deosebire de numai 8, însărcinați cu activitatea fără scop patrimonial.
Camera are venituri de la membrii săi, dar și din diferitele evenimente pe care le organizează, în special târguri. Vorbim aici despre târguri de îmbrăcăminte și încălțăminte, de nunți, de ambarcațiuni și auto (din ce în ce mai rare), etc. Cei care doresc să participe plătesc. Așa se face că CCINA Constanța a raportat, pentru anul 2017, venituri totale de 7.106.438 lei și cheltuieli totale de 7.082.703 lei. Rezultatul la finalul anului 2017: un excedent de 23.735 lei.