Procedura de atribuire a contractului de achiziţie a corvetelor multifuncţionale, în valoare de 1,6 miliarde euro, a fost suspendată de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, a declarat, joi, pentru Agerpres, ministrul Apărării, Gabriel Leş.
„A fost depusă o solicitare pentru anularea acestei proceduri. A fost admisă de către CNSC şi s-a suspendat în acest moment. Ni s-au cerut nişte documente. Acum se lucrează la tot dosarul să îl punem la dispoziţie. Nu ştiu ce se va întâmpla pe viitor. La momentul acesta avem procedura suspendată”, a afirmat Leş.
Ministrul susţine că întârzierea desemnării furnizorului corvetelor multifuncţionale reprezintă o problemă pentru sistemul militar românesc, în condiţiile în care Forţele Navale Române au nevoie de aceste nave de luptă. În acelaşi timp, Gabriel Leş a precizat că suspendarea procedurii de către CNSC ar putea afecta şi execuţia bugetului pe anul în curs, în sensul că MApN ar putea fi în situaţia de a nu cheltui cei 2% din Produsul Intern Brut, aşa cum s-a angajat.
„Şi aşa programul acesta este extrem de întârziat. Orice întârziere duce la imposibilitatea creării unei capabilităţi de care avem atât de mare nevoie. Este o procedură pe care aş dori să o finalizăm, ca să închidem în acest an bugetul de 2%. Este un deziderat pe care ni-l dorim cu toţii şi să ştim că am pornit nişte programe în industria de apărare”, a subliniat Gabriel Leş.
În cursă se aflau trei mari competitori: olandezii de la Damen, italienii de la Ficantieri şi francezii de la Naval Grup.
Francezii, care s-au asociat cu Șantierul Naval Constanța, deținut de controversatul om de afaceri Gheorghe Bosânceanu, a dat în judecată Guvernului României, prin Ministerul Apărării Naționale, în urma licitației, dar apoi a renunțat la proces. Olandezii și-au făcut puțin PR în această perioadă, spunând că dețin șantierul din Mangalia, cumpărat de la coreeni, și că pot face lucruri grozave aici. Francezii l-au avut de partea lor pe fostul președinte Traian Băsescu, omul care s-a afișat de multe ori alături de Gheorghe Bosânceanu.
Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:
- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.
- Condiții tehnice de bază: să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.
Care sunt ofertanții și ce soluții au propus:
- Naval Group – nava Gowind 2500 și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet și sistem tactic Thales.
- Damen – corveta Sigma 10514 cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon (ESSM și RAM), sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales.
- Fincantieri – o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi – denumită Abu Dhabi Enhanced – și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet.