Mii de constănțeni branșați la sistemul centralizat de încălzire îngheață de frig în case. Săptămâna aceasta, copiii din 11 școli și licee nu au avut căldură.
Coșmarul nu se va termina prea curând. Problemele lor vor mai dura circa 5 – 6 ani, a anunțat pe 2 februarie 2023 conducerea orașului.
Directorul general al SC Termoficare Constanța, Liviu Popa, a declarat, într-o conferință de presă că avariile apar din cauza stării precare a conductelor și că situația din oraș se va schimba doar atunci când proiectele de înlocuire a rețelelor de termoficare vor fi finalizate.
„Sistemul de termoficare este foarte vechi, în jur de 40 de ani, și trebuia înlocuit de circa 15 ani. Atât cât operatorul a putut să țină în funcțiune au mai fost amânate proiectele. În 2019 s-a constatat gravitatea în furnizarea energiei termice către populația Constanței și s-a făcut o strategie pentru încălzirea populației în următorii 20 de ani. Toată capacitatea noastră de a face reparații este axată pe menținerea magistralelor în funcțiune. Din nefericire, atunci când după 10 – 15 ore de lucru cu echipele de intervenție reușim să pornim, la umplerea din CET Palas a magistralei apar alte avarii. Starea de coroziune a conductelor vechi este atât de mare încât orice efort suplimentar, însemnând presiune sau dilatație, determină apariția unor noi avarii.“, a declarat Liviu Popa.
Prezentă la conferința de presă, city managerul Felicia Ovanesian a fost mai pesimistă.
Aceasta a spus că abonații vor scăpa de avarii după ce se va finaliza înlocuirea tuturor conductelor: „4 – 5 – 6 ani de acum încolo.“
„În 3 – 4 ani, lucrurile vor sta mai bine în Constanța decât în celelalte orașe.“, a completat Liviu Popa. Nu e prima dată când face astfel de comparații: Sunteți supărați că nu aveți apă caldă? Termoficare Constanța spune că a citit în presă că în București e mai rău
Constănțenii au părăsit în masă sistemul centralizat
Constănțenii s-au debranșat în număr foarte mare de la sistemul centralizat de încălzire, în ciuda procedurii greoaie și a piedicilor puse. S-a ajuns la un număr atât de mic încât se pune problema rentabilității întregului sistem.
În 2011, la RADET Constanța erau branșate 85.305 de apartamente din municipiu. Cifra era comparabilă cu cea din 2005, când erau 86.410 apartamente. Așadar, în șase ani s-au pierdut puțin peste 1.000 de abonați.
Din 2011 a început însă un declin abrupt: 2013 – 80.210 abonați, 2015 – 69.059, 2019 – 47.079, 2021 – 44.198 de apartamente. În 2022 mai erau branșate circa 33.000 de apartamente. A scăzut mult și numărul agenților economici branșați, de la 1.430 în 2011 la numai 946 în 2021.
Liviu Popa a declarat că la 1 septembrie 2022, sistemul centralizat are 1.134 de asociații de proprietari, cu un număr de 33.495 de apartamente.
Acest neica NIMENI nu ne spune adevarul ,el stie ca nici in 10 ani nu se va rezolva problema ! Un descreierat a ales cea mai costisitoare solutie, aceea prin care sa se schimbe tevile si …centrala ! Asta fiind in avantajul unor firme abonate la lucrari publice si nicidecum nu va fi in interesul consumatorilor.Mai mult ,lucrarea facandu-se cu bani europeni ,nefinalizarea ei la termen va obliga statul sa returneze milioanele de euro incasate si va duce la falimentul bugetului local
Buna seara.
Atunci când vorbim de apartamentele dintr-un condominiu, termenul corect din punct de vedere legal este „apartamente deconectate” în loc de „apartamente debranșate” Legea 325/2006 actualizata, Art. 5 pct. 41 și 42).
Are vreo importanta? Desigur ca da.
Potrivit aceleiași legi, relația contractuala dintre furnizor și client se încheie la nivel de branșament, acest fiind locul în care intervine schimbarea proprietății asupra instalațiilor.
Pana la contor dreptul de administrare a instalațiilor aparține RADET, iar după contor dreptul de administrare aparține asociației de proprietari.
Concluzia este următoarea: legea nu permite RADET sa impună niciun fel de condiții pentru deconectarea unui apartament dintr-un condominiu.
Singurele condiții cumulative pentru deconectarea unui apartament dintr-un condominiu sunt stabilite de Legea 325/2006 Art. 33 alin. 2: acordul asociației de proprietari privind instalarea unui nou sistem de încălzire și anunțarea RADET cu privire la intenția de deconectare.
Conform Art. 33 alin. 5 din legea 325/2006 RADET are doar dreptul și obligația de a realiza efectiv deconectarea, de a pune „dopuri”.
Profitând de faptul că Legea 325/2006 Art. 33 alin. 5 a desemnat-o entitate unică cu drept de a pune „dopuri” în apartamentele deconectate, RADET (Termoficare) Constanța – condusă de domnul din imaginea de mai sus – pretinde suma de 500 Lei fiecărui constănțean pentru „a-l deconecta” de la instalațiile interioare ale blocului.
Aceasta înseamnă că pentru un apartament de 2 camere – care necesită 8 dopuri – RADET (Termoficare) Constanța pretinde constănțenilor 62,5 Lei pentru lipirea fiecărui dop (echivalentul a 12,5 Euro).
Pentru un instalator cu calificare de nivel mediu, montarea unui dop durează cu mare lejeritate circa 10 minute, care cuprinde toți timpii necesari lucrării – stabiliți potrivit standardelor de normare a muncii în vigoare -, inclusiv deplasarea la locul de deconectare și revenirea la atelier.
RADET (Termoficare) Constanța pretinde suma de 500 lei chiar dacă dopurile sunt montate de meseriașul angajat de constănțean să realizeze noua instalație de încălzire deservită de centrala pe gaz, amenințând pe cei care nu-i plătesc 500 lei că îi reclamă la Politia locală pentru deconectare ilegală (!).
Aceasta este o fațetă a planului „legal” gândit de domnul din imaginea de mai sus, pentru „a-i lecui” pe constănțeni de la deconectarea de la instalațiile interioare ale blocurilor.
RADET (Termoficare) Constanța se împotrivește constant și cu înverșunare deconectării constănțenilor de la sistemul falimentar de încălzire pe care îl „administrează”, dar nu cu temeiuri și argumente legale, ci numai interpretând legea în prin prisma intereselor proprii, care sunt contrare legii și constănțenilor, beneficiind deseori de „complicitatea” autorităților de reglementare.
Această atitudine a RADET (Termoficare) Constanța este dovedită de Decizia ICCJ nr. 521/2018 (https://www.scj.ro/1093/Detalii-jurisprudenta?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=150037#highlight=##%20Regia%20Autonom%C4%83%20Distribu%C5%A3ie%20Energiei%20Termice%20Constan%C5%A3a%20(R~A~D~E~T~%20Constanta), în care Înalta Curte de Casație și Justiție a respins definitiv recursul înaintat de RADET unui număr de 15 constănțeni cărora le-a refuzat deconectarea, pe care i-a târât prin instanțe pentru un refuz dovedit nelegal.
În loc să ofere servicii la standarde europene, RADET (Termoficare) Constanța face tot ce-i stă în putință să țină cu forța constănțenii conectați la sistemul său de distribuție extrem de precar și foarte prost administrat.
Acum, pentru că legea nu-i mai permite refuzarea deconectării, RADET (Termoficare) Constanța a găsit o nouă soluție pentru împiedicarea/întârzierea constănțenilor să se deconecteze. Prin interpretarea abuzivă a Art 32 alin. 5 din Legea 325/2006 și născocirea unui asa zis aviz de deconectare, pentru emiterea căruia pretinde fiecărui constănțean care se deconectează suma de 700 lei (!!!), astfel: 200 Lei pentru analiza unui dosar de deconectare care conține circa 25-40 pagini de documente solicitate, precum și 500 Lei pentru așa zisa deconectare. În proporție de peste 98% RADET (Termoficare) Constanța nu efectuează deconectarea, doar încasează nejustificat 500 Lei de la fiecare constănțean solicitant al deconectării. .
De ce constănțenii nu (mai) așteaptă RADET (Termoficare) Constanța să facă deconectarea?
Pentru că RADET a instituit avizul de deconectare și procedurile prevăzute în acesta astfel încât întârzie deconectarea până la limita de începere a sezonului rece, împiedicând astfel constănțenii să-și realizeze noul sistem de încălzire până la sosirea anotimpului răcoros, cu costuri mai reduse.