Având în vedere informațiile apărute anterior în spațiul public, cu privire la situația absolvenților Universității Maritime din Constanța, de la forma de învățământ în limba română cu frecvență redusă (IFR), care doresc să obțină brevete de ofițer maritim sau certificate de capacitate și ținând cont de întrebările absolvenților adresate Autorității Navale Române (ANR) și a discuțiilor purtate pe diferite rețele de socializare, inclusiv a informațiilor care se regăsesc pe site-ul Universității Maritime din Constanța, ANR a făcut pe 24 iulie ma multe precizări.
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, așa cum se regăsesc în OG 42/1997 (R) și OMT 1354/2007, activitățile de educare, respectiv pregătirea profesională şi perfecționarea personalului navigant român, se desfășoară numai printr-o formă de pregătire aprobată. Forma de pregătire aprobată pentru obținerea și menținerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor personalului navigant reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educație, de formare profesională sau de perfecționare, aprobate de Autoritatea Navală Română. Autoritatea Navală Română are obligaţia să monitorizeze permanent respectarea condițiilor în baza cărora au fost aprobate formele de pregătire, modul de derulare a acestora, inclusiv calificarea şi experienţa personalului didactic şi ale instructorilor, precum şi baza tehnico-materială de care dispune furnizorul de educație pentru pregătirea viitorilor navigatori. Monitorizarea se efectuează exclusiv pentru forma de pregătire aprobată conform documentației pe care furnizorul de educație o înaintează Autorității Navale Române spre verificare și aprobare.
Autoritatea Navală Română a informat conducerea Universității Maritime din Constanța, prin adresă scrisă, în data de 20.03.2024, faptul că, începând cu anul universitar 2023-2024, diplomele de studii, adeverințele sau orice alte documente eliberate studenților/absolvenților în cadrul formelor de învățământ în limba română cu frecvență redusă și în limba engleză cu frecvență, nu sunt recunoscute de către ANR în vederea emiterii brevetelor sau certificatelor de capacitate. Pentru cele două forme de învățământ anterior amintite, Universitatea Maritimă din Constanța nu a depus niciun document în vederea aprobării acestora, singurele documente depuse fiind pentru forma de învățământ cu frecvență în limba română.
ANR aduce la cunoștința celor interesați că lista programelor educaționale, vocaționale și de calificare aprobate de Autoritatea Navală Română, cu formele de învățământ aferente este publică și poate fi consultată prin accesarea următorului link: https://portal.rna.ro/SiteAssets/servicii/personal-navigant/LISTA%20CURSURI%20SI%20PROGRAME%20APROBATE.pdf.
ANR a detaliat formele de învățământ aprobate ale Universității Maritime din Constanța, pentru a elimina orice eventuale nelămuriri ale studenților care urmează o formă de pregătire în prezent sau ale absolvenților anului 2024:
- Forma de învățământ cu frecvență în limba română – aprobarea este parțială, deoarece în urma analizei documentelor pentru toate cele trei specializări (Navigație, Electromecanică, Electrotehnică) a fost respins modulul de limba engleză conform modelului de curs IMO 3.17 și pentru modelele de curs IMO 7.03 (nivel operațional) și 7.01 (nivel managerial) aprobarea a fost emisă sub rezerva prezentării unui plan de rectificare. Având în vedere că până la data prezentei planul de rectificare nu este aprobat, Autoritatea Navală Română nu va mai recunoaște diplomele de studii, adeverințele sau orice alte documente emise studenților sau viitorilor absolvenți de către acest furnizor de educație, pentru toate cele trei specializări, până la rectificarea observațiilor și neconformităților comisiei de verificare.
- Forma de învățământ cu frecvență redusă și forma de învățământ cu frecvență în limba engleză nu sunt forme de învățământ aprobate de Autoritatea Navală Română conform prevederilor Ordinului MT nr. 1354/2007, nefiind depus niciun document în acest sens.
Universitatea Maritimă din Constanța a informat Autoritatea Navală Română în luna aprilie 2024 că va propune studenților de la forma de învățământ cu frecvență redusă ce intenționează să se adreseze către ANR în vederea obținerii brevetului maritim, trecerea la forma de învățământ cu frecvență, dându-le posibilitatea recuperării cursurilor ce nu erau incluse în forma de învățământ cu frecvență redusă.
„În concluzie, referitor la afirmațiile Universității Maritime din Constanța de pe site-ul propriu, prin care susține că forma de învățământ cu frecvență redusă este auditată periodic de ANR și că forma de învățământ cu frecvență în limba engleză este certificată de ANR, acestea nu se susțin, fiind forme de pregătire neaprobate de către Autoritatea Navală Română, absolvenții acestor forme de învățământ neputând obține documente eliberate de ANR.”, a transmis ANR.
Pai sa inceapa ANR sa verifice „doctoratele ” asa ziselor cadre universitare, de pregatirea carora depinde calitatea absolventilor.Chiar este mare surpriza cu numarul mare de superdoctori ai acestei scoli
Pai de ce am fost acreditati anr pana în 2023 decembrie și după nu? Ce s-a schimbat? Avem 3 ani de umc ifr acreditati în care am putut scoate carnete de ofițer aspirant(cadet) și am putut susține examene de calificare Motorist pe baza unei adeverințe umc în cadrul anr.
Acum nu se mai eliberează carnete când aud ca ești ifr, și nici de motorist nu mai poți da examen ca ai adeverința de ifr. De ce toate aceste schimbări brusc, și dacă am început în anul 2020 acreditati, nu așa ar trebuii să terminam în 2024? Nu poți schimba regulile în timpul jocului când noi eram deja anul 4 cu 1 semestru terminat. Cu 4-5 luni înainte de licență și brevet ne spui ca nu suntem buni.
Ești pe lângă subiect. O mare parte din cadrele ANR au terminat UMC și surpriza vine acum la final, la forma de învățământ IFR! Nu îți știu situația dar mi se pare ca ești frustrat.
Trecând de la aberația ta la subiect, la IFR chiar se face școală și examenele sunt la fel ca cele de la ZI. În plus față de acest lucru, studenții IFR, naviga pe funcții nebrevetate, chiar și de 10 ani, ceea ce face ca interacțiunea profesor – student sa fie mult mai intensa.