Anul 2018 a fost un an altfel decât ceilalți. Un an plin de speranțe, care a început și se termină în forță pentru Sindicatul Liber al Navigatorilor.
Iată câteva exemple numai din luna ianuarie. Aceasta debuta cu repatrierea ultimilor membri ai echipajului navei Geo Star, abandonata in portul Agigea in martie 2017 si vanduta pentru recuperarea salariilor, inchiderea cu success a cazului Tanase ( accident la bord soldat cu pierderea vederii la un ochi) prin plata compensatiei pentru accident in conformitate cu contractul ITF-dupa 5 luni de la preluarea lui, negocierea contractelor colective de munca cu Asociatia Armatorilor din Norvegia (Oslo, 22-24 ianuarie 2018) , negocieri incheiate cu un plus de 2,5% la salariile navigatorilor romani. Tot in ianuarie 2018 s-a initiat dialogul cu ANR privind amendamentele propuse de SLN la implementarea Conventiei MLC 2006 si analizarea propunerilor ANR cu privire la procedurile standard pentru implementarea MLC 2006 in legislatia maritima. Discutiile cu Ministerul Muncii si Ministerul Sanatatii privind Agreementul Social Romania-Norvegia a fost si el demarat, in paralel cu preluarea a 5 cazuri grave ale unor navigatori prin actiune comuna cu Inspectoratul ITF Romania. Tot in ianuarie 2018 s-a initiat de catre SLN prima analiza a viitorului proiect European Skillsea (Blue Print Maritime – SkillSea)- un plan ambitios de re-grupare si re-gandire a strategiei invatamantului de marina (nivel academic sau vocational) . La acest proiect participa 27 institutii de invatamant si cercetare, organizatii de prestigiu European din domeniu maritim precum si ETF, organizatiile reprezentative ale navigatorilor din Polonia(Solidarnosc), Romania (SLN) si Marea Britanie (Nautilus International), membre in Comisia SSDC Maritime Transport Sector si Asociatia Armatorilor Europeni. Tot in ianuarie 2018 s-au initiat primele negocieri bilaterale intre SLN si Ver.Di (organizatia reprezentativa a lucratorilor transportatori din Germania) in vederea implementarii unor contracte colective de munca negociate de SLN pentru un nr. de nave ale unor propietari din Germania si astfel crearea unor locuri de munca la un nivel standard international pentru navigatorii romani care lucrau pe aceste nave.
Un start asadar puternic si bogat in activitati care s-a mentinut pe parcursul intregului an
Anul 2018 pe scurt
-Repatrierea echipajului Geo Star si plata 100% a salariilor navigatorilor de in suma de 180.000 usd
-Participarea la elaborearea Proiectului European Blue Print Maritime-SkillSea 2019-2022
-Negocierea anuala a Contractelor Colective de Munca tip ITF cu partenerii de negociere si cresterea cu 1-2,5% a salariilor contractuale a navigatorilor
-Initierea discutiilor in vederea semnarii Acordului Social intre Romania si Norvegia
-Semnarea MOU cu organizatia reprezentativa din Germania Ver.Di care a dus la peste 30 de noi locuri de munca
-initierea unor amendamente si introducerea unor articole din Contractul Colectiv de Munca in Normele de Implementare a MLC 2006
-participarea prin luari de cuvant si initiative in cadrul sedintelor Sectiunii Transport Maritim – UE de la Brussels (masuri pentru prevenirea atacurilor pirateresti, asistenta medicala la bord, dumpingul social, etc)
-elaborarea a 4 editii a revistei Cap Compas care sunt distribuite gratuit membrilor de sindicat si la bordul navelor unde acestia lucreaza
-participarea la interviuri si emisiuni pe teme importante pentru navigatori, (nationale si internationale)
-intalniri cu Ministrul Secretar de Stat Ministerul Transporturilor pe teme de legislatie maritima
-intalniri cu Secretarul General din cadrul Ministerului Sanatatii pe tema Acordului Social Romania-Norvegia
-participarea la peste 80 de sedinte extraordinare in cadrul Comitetului Executiv SLN
-participarea activa la conferinta nationala pe tema elaborarii Codului Maritim Roman-Universitatea Ovidius
-participarea la elaboarea studiului sociologic privind activiatea pe mare
-intalniri cu diversi armatori pentru demararea proiectului Cadetu Roman – elaboarea contractului cadru privind conditiile de preluare a cadetilor
-participarea la Conferinta Internationala a Ofiterilor Barklav
-discutii la Ministerul Justitiei privind Normele de implementare a MLC 2006 in legislatia nationala
-reluarea discutiilor si redactarea propunerii legislative de modificare a HG 245/2003 si OG 42/1997 privind prelungirea Carnetului de Marinar la 5 ani
-propunerea legislativa de modificare a OM 1252/2014 pentru derogare de la stagiul de ambarcare de 5 ani si modificarea certificatului de competenta pentru Aj. Of. Mecanic si introducerea lui in regula de competente A-III/5
-implementarea programului privind protectia datelor personale
-participarea in calitate de Co-organizator la sedinta C.Ex. ETF la Palatul Parlamentului – Bucuresti 23-24/5/2018
-participare la SCOCEEN – Split 5-7 iunie 2018 cu un material privind situatia navigatorilor din Romania
-participare alaturi de FNSP la dialogul cu sindicatele DP Word Romania in cadrul comisiei speciale infiintate de ITF – Departamentul maritim si portuar
-organizarea Zilei Internationale a Navigatorului in Romania – 25 iunie 2018
-participarea in calitate de co-organizator a Zilei Marinei Romane 15 August 2018
-participarea la Congresul ITF – Singapore 14-20 Oct 2018
-transparenta decizionala MT – crearea strategiei maritime – amendamente introduce de SLN( nu era inclus personalul navigant)
-contactarea ANAF (care incepuse o actiune de verificare a veniturilor navigatorilor) si lamurirea anumitor aspect legale cu aceasta institutie in ceea ce priveste activitatea navigatorilor si explicarea aspectului care generase aceasta actiune.
-conlucrarea cu MAE pentru rezolvarea problemelor a peste 30 de navigatori aflati in pericol, in diferite porturi ale lumii, in decursul anului 2018
-participarea la adunarea ISWAN – International Seafarers Welfare Assistance Network – Helsinky 23-24 noiembrie 2018 si prezentarea modelului de servicii din Romania.
-propunerea SLN in cee ace priveste Legea Off Shore in sensul de a avea angajati si lucratori romani pe platformele de extractie din Marea Neagra
-activitatea contabila SLN/ITF fost auditata de expertul audit extern ITF in perioada 3-5 decembrie 2018 si a fost gasita ca foarte buna, in finalul raportului de audit fiind specificat “fara probleme” .
-organizarea Pomului de Craciun si Serbarea 2018 – un numar record de copii ai navigatorilor membri de sindicat – 894 – s-au bucurat de darurile oferite de mosul de la SLN, din fonduri proprii, bazate pe cotizatiile membrilor si fondurile primite de ITF
-serviciile de bunastare a navigatorilor din porturile maritime coordonate de Sindicatul Liber al Navigatorilor si ITF Seafarers Trust au fost apreciate la modul superlativ de mai multe organizatii internationale (ICMA, LIFE, Mission to Seafarers) in cadrul reuniunii ISWAN de la Helsinki, modelul din Romania este dorit a fi implementat in mai multe tari din Europa dar si de pe alte continente.
-SLN a preluat 367 de cazuri ale navigatorilor pe parcursul anului 2018 si a acordat asistenta lor sau a familiilor pentru rezolvarea problemelor – s-au recuperat aproximativ 490.000 usd.
Cele mai dese probleme intalnite au fost neplata salariilor, accidente, decese, disparitii, rapiri in zona Golfului Guineea
-peste 600 de navigatori au apelat la informarea gratuita oferita de SLN pe parcursul anului 2018, cu peste 200 mai multi decat in anul 2017, ceea ce arata ca aceast proiect de informare de-a lungul anilor este considerat util de tot mai multi navigatori.
Activitatea Inspectoratului ITF a fost una buna. S-au inspectat peste 100 de nave iar bilantul a fost unul pozitiv. S-au recuperat pentru navigatorii straini, care au ajuns cu probleme in porturile maritime romanesti, suma de 837.408 usd (490492 usd salarii si 346.916 usd compensatii decese).
Cele mai multe probleme: neplata salarii, salarii sub minimul ILO (1050 usd/luna-timonier), lipsa contractelor ITF in cazul navelor sub pavilion de complezenta sau a contractelor colective de munca in cazul navelor sub pavilioane nationale.
Conlucrarea cu departamentul PSC din cadrul ANR a fost una buna si corecta. Nerespectarea MLC 2006 a stat la baza mai multor plangeri catre PSC Romania luandu-se masuri de retinere a navelor respective de catre inspectorii PSC. Aceste actiuni de retinere a navelor s-au finalizat cu remedierea problemelor gasite la nave de catre armatori in proportie de 100%.
C.H.