Pe 25 noiembrie, compania Alstom ar trebui să livreze către România primul tren dintre cele 37 rame electrice RE-IR1 din contractul semnat în 2022, iar trenul va sosi la București în perioada 2-3 decembrie 2023, după care va intra în procedurile de preluare de către ARF, anunță Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Acest prim tren ar trebui să fie testat la centrul de la Făurei în ultimele zile din decembrie și ar trebui până la final de an să obțină certificările.
În 2024, operatorul selectat, CFR Călători ar trebui să pună trenul în circulație și mai multe rame vor sosi la anul. În perioada următoare, MTI și ARF vor derula o consultare publică pentru a stabili numele comercial al noului serviciu de transport feroviar de călători al României.
O delegație a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a efectuat o vizită tehnică de trei zile la fabrica Alstom Konstal, de la Katowice (Polonia), Scopul principal al deplasării l-a reprezentat vizualizarea primei rame – Coradia Stream RE-IR 102 – aflată într-un stadiu avansat de producție – care urmează, după ce vor fi parcurse testele dinamice și statice, să fie livrată ARF, astfel încât acest tren să fie introdus în exploatare pe reţeaua feroviară din România.
Astfel, în cursul anului 2024, pe măsură ce restul trenurilor Alstom vor fi livrate (după finalizarea producției și a tuturor procedurilor legale europene și naționale), se vor introduce noi servicii de transport, pe rutele magistrale electrificate ale României.
Reamintim că valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.421.771.878 lei, fără TVA, iar finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.
Pe ce rute vor circula
ARF a semnat în 2022 un contract de 2,42 miliarde lei, fără TVA, cu Alstom pentru 37 de trenuri electrice și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani.
Dacă trenul cu numărul 1 va ajunge în România la finalul anului, abia trenul numărul 3 va intra primul în serviciu comercial. Primele două trenuri vin echipate, inițial, pentru testări și apoi vor fi echipate pentru uz comercial. Prima rută pe care vor circula cu pasageri va fi, probabil, București – Constanța.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs vor fi :
- București Nord – Constanța
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
- București Nord – Brașov – Cluj
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj
- București Nord – Brașov
- București Nord – Iași
- București Nord – Suceava
- București Nord – Galați
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria
- București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad
- Cluj – Timișoara
- Cluj – Suceava – Iași.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune.
Sursă foto: AFR, Alstom