Circa 600.000 de locuri de muncă din România vor fi afectate, în următorul deceniu, de transformarea digitală generată de noile tehnologii.
Un raport PwC’s Workforce Disruption Index arată că cele mai expuse domenii sunt industria manufacturieră, agricultura și utilitățile, unde locurile de muncă au cea mai mare probabilitate de a fi înlocuite, relevă sursa citată. În primul rând, în aceste domenii va fi nevoie de îmbunătățirea abilităților digitale ale angajaților. Inovarea și digitalizarea vor contribui la eficientizarea proceselor de producție, estimându-se că vor avea un aport la creșterea produsului intern brut al României de 66 de miliarde de dolari, până în anul 2029, dar impun și aplicarea unor strategii, inclusiv la nivelul guvernului, pentru dobândirea și îmbunătățirea cunoștințelor digitale ale lucrătorilor atât prin programe de recalificare, cât și prin regândirea programei de învățământ.
Potrivit raportului PwC, vor fi create 325.000 de noi locuri de muncă în următorul deceniu, în timp ce pentru alte 275.000, lucrătorii trebuie să-și îmbunătățească abilitățile digitale, întrucât noile tehnologii vor elimina, treptat, activitățile repetitive.
„Prin urmare, preocuparea pentru educație și recalificare, inclusiv a guvernelor, poate să atenueze presiunea asupra persoanelor cu abilități care vor fi tot mai puțin cerute pe piața muncii în viitor”, subliniază Ionuț Sas, Partener PwC România, citat în comunicatul transmis de compania de consultanță.
Noile tehnologii vor genera noi locuri de muncă în special în domenii precum sănătate, educație sau servicii financiare, se mai arată în raportul PwC.
În ceea ce privește educația în domeniul agricol, carențele sunt foarte mari, în România. Multe dintre liceele de profil au fost închise, în ultimele decenii, și încă persistă mentalitatea că agricultura este apanajul celor mai puțin instruiți.
Acum, ministrul agriculturii, Petre Daea, intenționează să preia controlul asupra liceelor agricole și să le ia sub patronajul ministerului pe care îl conduce, începând chiar din anul școlar 2019-2020. Însă numai o schimbare la nivelul subordonării școlilor de profil nu va fi suficientă, pentru ca sectorul agricol din România să poată face față noilor provocări tehnologice.