În ultimii ani, s-a pornit o vânătoare de vrăjitoare împotriva primarilor din județul Constanța, inspectorii Curții de Conturi făcând adevărate descinderi în instituțiile publice. Aceste controale ar fi trebuit să vină în sprijinul și în îndrumarea aleșilor locali, având ca interes comun legalitatea și transparența cheltuirii banului public. Din păcate, s-au transformat însă într-o prigoană, doar-doar or găsi ceva inspectorii. Așa s-a ajuns ca instanțele de judecată să fie asaltate cu nenumărate procese ale administrațiilor publice locale împotriva deciziilor Curții de Conturi Constanța, primari care fac împrumuturi la bancă pentru a acoperi prejudicii produse, culmea, prin investiții în comunitatea locală. Toate acestea deoarece inspectorii Curții de Conturi au analizat oportunitatea investițiilor, și nu doar legalitatea.
Asupra oportunității investițiilor și cheltuirii banului public primarul ar trebui să fie cel care decide, deoarece el va da socoteală în fața alegătorilor, din taxele și impozitele cărora el administrează localitatea. Nu poate decide un inspector al Curții de Conturi dacă este necesară sau nu o investiție în comună sau oraș, ci se poate pronunța strict asupra legalității cheltuirii acelor bani.
De asemenea, primarii au reclamat de-a lungul timpului o adevărată campanie împotriva instituțiilor mass-media, inspectorii Curții de Conturi fiind interesați să impute toate contractele pe care ziarele sau televiziunile le aveau cu instituții publice. Asta deși Legea administrației publice impune aleșilor locali să facă publice toate actele administrativele și informațiile de interes public la nivelul comunităților locale. De asemenea, având în vedere profilul economic al județului nostru, sunt localități care au nevoie de promovare mediatică pentru a putea atrage turiști sau investitori, primarii care au nevoie să facă publice facilitățile oferite oamenilor de afaceri interesați.
Astfel, ceea ce acum câțiva ani era perfect legal, brusc a devenit nelegal, trădând tematica expresă a controalelor. Ceea ce este cu adevărat revoltător este faptul că inspectorii Curții de Conturi acționează cu dublă măsură, chiar discreționar. Astfel, ceea ce primarilor din județul Constanța le este interzis, primarilor din alte județe din țară le este cu totul acceptat. Măsurile inspectorilor sunt neunitare, interpretative, lăsând impresia unor „execuții” cu o cu totul altă comandă decât cea a administrării corecte a banului public.
În acest sens, în calitate de deputat de Constanța, i-am cerut domnului Mihai BUSUIOC, președintele Curții de Conturi a României, să precizeze care sunt motivele pentru care contractele de publicitate încheiate de către administrațiile primăriilor din județul Constanța atât cu presa scrisă, cât și cu radiourile și televiziunile locale, sunt considerate de către instituția pe care o conduce fie inoportune, fie neconforme cu legislația aflată în vigoare atunci când sunt efectuate controalele Curții de Conturi asupra activității financiare a primăriilor. „Vă solicit clarificări, deoarece, potrivit mai multor sesizări primite la cabinetul meu parlamentar, am putut constata că există o practică neunitară la nivelul controalelor efectuate de inspectorii Curții de Conturi: ceea ce pentru autoritățile administrației publice locale din județul Constanța este interzis, pentru alte autorități ale administrației publice locale din țară este permis. Față de situația semnalată, vă solicit, domnule președinte, să îmi precizați care sunt motivele care stau la baza acestor practici neunitare în efectuarea controalelor Curții de Conturi și cum intenționați să sprijiniți autoritățile administrației publice locale, astfel încât acestea să cunoască și să respecte legislația utilizată de inspectorii Curții de Conturi la momentul efectuării controalelor specifice”, se arată în documentul pe care l-am înaintat către președintele Curții de Conturi a Românie și în urma căruia aștept un răspuns scris.
Robert Boroianu
Deputat PNL Constanța