De ce tarifele la RCA sunt mari în România

accident tir

Transportatorii protestează de câteva zile, iar una dintre principalele cerințe este ca statul român să plafoneze prețul RCA.

„Pentru camioane de peste 16 tone asigurarea RCA pe 12 luni costă între 18.000 și 20.000 de lei pentru clasa B0 (prima înmatriculare), în condițiile în care, în Polonia spre exemplu, o poliță RCA similară costă undeva la 4.000 de zloți, echivalentul a circa 4.600 de lei. Prețurile în România sunt foarte mari și au crescut an de an. Sperăm să găsim soluții, săptămâna viitoare, la întâlnirea cu ASF”, spune Alex Perțea, reprezentantul transportatorilor care participă la protest.

Un economist, Andrei Caramitru, a încercat să explice de la ce a pornit scandalul. Iată ce spune:

„De ce scandalul cu RCA al transportatorilor ? Pentru ca vrem totul moca și pentru ca se fură. Va explic :

Prețul RCA e dat de 2 factori cheie: valoarea medie a unui automobil și frecvența / duritatea accidentelor. La noi – avem mașini scumpe și frecvența cea mai mare din Europa de accidente. Deci – logic – RCA-ul trebuie să fie mult mai scump decât în alte țări…

Însă – noi vrem chestii moca. Și politicienii vor să ne dea asta ca să nu iasă scandal. Așa ca – de vreo 20 de ani a fost un sistem de furt prin RCA. Cum?

  • Apare un asigurator țepar care oferă rca super ieftin (în mega pierdere)
  • Încasează cash-ul (mult) dar NU plateste daunele care vin întotdeauna mai târziu . Deci se îmbogățește, are bani de șpagă multă pentru ASf.
  • Peste câștiga ani da faliment și gaura de zeci/sute de milioane de eur e plătită de ASF.

Asa a fost cu Astra, Carpatica, Euroins, City Insurance etc. o rușine ca ASF a tolerat și încurajat nenorocirea asta.

Și a funcționat pentru ca populimea a plătit puțin, unii au făcut zeci de milioane – totul acoperit din buget la final. O suveică.

Acuma – nu mai e nici un țepar în piață (asta e bine). Însă – evident – acuma prețul la RCA e cel corect. MAI SCUMP decât în străinătate pentru ca avem MAI MULTE accidente aici fiind duși cu capul pe drumuri.

Deci degeaba urla unii sau altii. Asta e realitatea ECONOMICA. Și NU poti plafona prețul la RCA pentru ca nici un asigurator normal nu ar accepta sa vândă în pierdere.”

Tarifele sunt deja plafonate

Pe de altă parte, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR), susțin că tarifele RCA sunt deja plafonate la nivelul celor din 28 februarie 2023 până în luna martie a anului în curs.

„În spiritul unei bune informări a opiniei publice, venim cu o serie de clarificări. Tarifele RCA sunt deja plafonate. Începând cu 11 aprilie 2023, tarifele RCA au fost deja plafonate la nivelul celor din 28 februarie 2023. Iniţial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu încă 3 luni, pentru ca, apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o dată, cu mici ajustări, până în luna martie a anului în curs. Nu ştim ce altă industrie se mai află într-o situaţie similară”, se menţionează într-un comunicat al instituției.

Potrivit sursei citate, dauna medie plătită în baza polițelor RCA la trimestrul trei din 2023 a crescut cu circa 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, în timp ce despăgubirile nu sunt plafonate.

Totodată, asigurătorii plătesc taxe şi contribuţii în creştere, de la 6,6% pentru RCA în 2021, la circa 13% în 2023 din valoarea primelor brute încasate la asigurarea RCA.

În plus, contribuţia asigurătorilor la FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților a crescut de la 1% în 2021, la 7% în 2023 din valoarea primelor brute încasate la asigurarea RCA, din care 5% reprezintă împrumut dat de asigurători.

„Aceste contribuţii constituie o povară financiară semnificativă – bani ce sunt alimentaţi de către asigurători din valoarea poliţelor plătite de toţi asigurații pe toate tipurile de asigurări generale, nu doar RCA. Nu se ştie când vor fi recuperate sumele împrumutate de asiguratori la FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă”, susţin reprezentanţii UNSAR.

Tarifele RCA sunt calculate în funcţie de frecvenţa daunelor RCA şi de dauna plătită în cazul fiecărui accident. Conform UNSAR, frecvenţa daunelor RCA înregistrată în cazul autovehiculelor pentru transportul bunurilor este de aproape trei ori mai mare decât media pieţei.

Astfel, frecvenţa accidentelor produse de vehiculele de transport cu o masă de peste 16 tone este de 19,1%, faţă de circa 6,6%, cât este frecvenţa medie a daunelor RCA pentru toate tipurile de autovehicule.

„Cu alte cuvinte, din fiecare 100 de astfel de vehicule de transport înmatriculate, cel puţin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale (de regulă de o gravitate semnificativ mai mare decât alte categorii de autovehicule) sau vătămări corporale şi decese. Mai mult, în plus faţă de frecvenţă, şi dauna medie despăgubită în baza poliţelor RCA pentru accidentele produse de aceste tipuri de autovehicule este semnificativ mai mare decât dauna medie înregistrată la nivelul întregului parc auto. Nu în ultimul rând, foarte multe daune se plătesc pentru accidente produse în afara ţării, în unele state neexistând limite de despăgubire pentru vătămări corporale sau deces ori chiar pentru daune materiale”, explică reprezentanţii UNSAR.

Prin urmare, comportamentul în trafic al fiecărui şofer afectează financiar toţi şoferii de RCA, precizează sursa citată.

„Tocmai de aceea, insistăm că trebuie să lucrăm la cauze şi nu la efecte, motiv pentru care UNSAR a iniţiat Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră – un proiect de ţară prin care ne propunem să aducem laolaltă organizaţii diverse, companii şi autorităţi, cu un singur scop: creşterea nivelului de siguranţă pe şoselele din România şi reducerea frecvenţei accidentelor şi a numărului de victime ale acestora. Dacă măcar jumătate din determinarea şi energia celor care au protestat zilele acestea ar fi investită în prevenţie rutieră, nu doar că multe vieţi ar fi salvate, dar şi frecvenţa accidentelor rutiere, care influenţează primele RCA, ar arăta altfel. România continuă să fie, din păcate, campioană în Europa la accidentele rutiere”, se mai spune în comunicat.

Potrivit UNSAR, este nevoie de o schimbare profundă a legislaţiei RCA, aşa cum Guvernul a promis anul trecut.

„Actuala lege şi-a demonstrat limitele de atâtea ori, iar măsurile provizorii, aşa cum este cea de îngheţare a tarifelor RCA, nu rezolvă problemele de fond cu care se confruntă deopotrivă asiguraţii, persoanele prejudiciate şi asiguratorii. Soluţiile optime vin mereu în baza dialogului. Industria de asigurări e pregătită să ofere tot sprijinul tehnic pentru modificarea actualei legi RCA şi pentru a rezolva problema în amonte, nu la vărsarea râului. Trebuie lucrat la cauze, nu la efecte”, precizează UNSAR.

Aproximativ 6.000 de camioane au participat miercuri la protestul transportatorilor, nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA, a declarat pentru AGERPRES preşedintele Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi (FORT), Augustin Hagiu.

Totodată, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a afirmat că transportatorii vor să încheie protocoale cu asiguratori din afara ţării pentru a le vinde poliţe RCA la tariful de referinţă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Negocieri fără succes

Unul dintre liderii transportatorilor şi fermierilor care protestează de cinci zile blocând șoselele de centură ale marilor oraşe, Dănuţ Andruş, a declarat sâmbătă seară, după întâlnirea avută cu conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), că nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun şi că cerinţele lor nu sunt de luat în calcul. La rândul său, preşedintele ASF, Alexandru Petrescu, a afirmat că multe dintre solicitările protestatarilor erau şi acţiuni pe care noua conducere a Autorităţii de Supraveghere Financiară urma să le ia. Protestatarii au avut sâmbătă negocieri şi la Ministerul Agriculturii şi la Ministerul Transporturilor, iar duminică, de la ora 11, vor avea discuţii la Ministerul Finanţelor.

“Din păcate, nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun. Am cerut un pachet de măsuri concrete, cum văd dumnealor problemele noastre pentru că noi, cerințele pe care le-am făcut, nu pot fi luate în calcul nicicum. Să sperăm că în zilele următoare vom primi un feedback din partea ASF-ului. Din punctul meu de vedere, neputinţa  e la ea acasă.”, a declarat Dănuţ Andruş, un lider al protestatarilor, la finalul discuţiilor de la ASF.

El a precizat că lobby-ul asiguratorilor este mai puternic decât cel al populaţiei.  

„Nu au venit cu date concrete. Cerinţele noastre nu sunt de luat în calcul.  Nu se poate, nu se poate şi nu se poate. Deci lucrurile astea, atâta timp cât lobby-ul asiguratorilor este mai puternic decât lobby-ul populaţiei, suferă toată lumea. Asta este viaţa, nu putem face nimic”, a mai transmis Dănuţ Andruş. 

De asemenea, preşedintele ASF, Alexandru Petrescu, a declarat că multe dintre solicitările protestatarilor erau şi acţiuni pe care instituţia urma să le întreprindă.

„Cunosc  agenda de probleme, cel puţin din spaţiul public, din ultimele zile, dar şi de la momentul la care am preluat în urmă cu două, trei săptămâni conducerea ASF. Multe dintre solicitările lor erau şi acţiuni pe care urmam eu, cât şi colegii mei din conducere să le luăm. Vorbim de controale, vorbim de audit, toate temele sunt pe masă (….) Toate aceste măsuri sunt gândite ca final rezultat sa fie reducerea RCA-ului”, a afirmat Alexandru Petrescu. 


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

Marian Crușoveanu, PNL: „Investițiile în infrastructura publică realizate de primarii PNL din județul Constanța reprezintă o strategie eficientă pentru valorificarea potențialului local”

Dum ian. 14 , 2024
Doctrina economică, intitulată „Prin Noi Înșine” a fost susținută activ de către Partidul Național Liberal din România, în prima parte a secolului al XX-lea. „Această filosofie economică a fost detaliată în manifestul cu același nume, redactat de Vintilă I.C. Brătianu și publicat în ziarul „Voința Națională” la 3/16 mai 1905. […]
marian crusoveanu

V-ar putea interesa și: