Viaţa lui Karl Hauptmann pare la prima vedere un joc de noroc. La o privire mai atentă însă, realizezi că este un joc de şah, unde fiecare mutare este gândită în avans, pentru ca în final să poată striga „mat. Şah mat“.
Doctor în economie, germanul Karl Hauptmann „pariază“ pe pieţele financiare de aproape 30 de ani. După ce şi-a finalizat studiile, omul de afaceri a început să lucreze în domeniul financiar, în special ca bancher de investiţii, un job unde riscul este „felul de mâncare principal“ al fiecărei zile. Fost director al operaţiunilor internaţionale ale băncii de investiţii Merrill Lynch (divizia de wealth management a Bank of America) şi vicepreşedinte al Bankers Trust International, Karl Hauptmann a fondat la începutul anilor ’90 Telor Capital Management, propriul fond de investiţii cu sediul la Praga, în Cehia, prin intermediul căruia activează pe pieţele din Europa Centrală şi de Est.
În România a mizat iniţial pe domeniul imobiliarelor, însă apoi a ales un segment pe care l-a descoperit în 1987 şi care continuă să îl fascineze şi astăzi – vinul.
El este unul dintre acţionarii producătorului de vin Alira, care deţine un domeniu de 80 ha la Aliman în judeţul Constanţa. În acest business s-a asociat cu contele Stephan von Neipperg (care are câteva podgorii în Bordeaux) şi cu omul de afaceri român Ghenadie Bobeică.
„Am investit cu succes în câteva businessuri din România, şi nu a durat mult până să descopăr vinurile locale şi să mă îndrăgostesc de ele. Eram deja un pasionat de vin“, povesteşte Karl Hauptmann.
Astfel, în 2006 l-a rugat pe vinificatorul francez Mark Dworkin să găsească un petic de pământ în România care să fie perfect pentru a crea vinurile „pe care eu eram sigur că România le poate produce.“ Aşa a apărut Alira. De altfel, în timpul unei plimbări prin ţară în căutarea terenului perfect, Mark Dworkin a avut nevoie de doar o privire pentru a sări din maşină (la propriu) pentru a vedea mai îndeaproape terenul asupra căruia îi căzuseră ochii. Palma de pământ era undeva pe dealurile de la Aliman şi Rasova, o zonă cu tradiţie în domeniul vinului.
„Mi-amintesc exact momentul când m-am îndrăgostit de vin. Era Londra anului 1987 şi participam la un prânz de afaceri care se tot prelungea pentru că un coleg japonez continua să comande vin după vin. Toate sticlele proveneau din Franţa din diferite regiuni şi toate erau deosebite. Atunci am descoperit cât de complex poate fi vinul şi totodată ce potenţial de business poate avea licoarea lui Bachus“, îşi aminteşte Karl Hauptmann.
De atunci a continuat să investească în domeniu, iniţial în Bulgaria, apoi în China şi pe piaţa locală, unde început în 2006.
„Sunt om de afaceri şi investitor de foarte mulţi ani, însă întotdeauna am iubit agricultura, aşa că am vrut să fac o investiţie pentru suflet. O podgorie de vin a fost răspunsul corect.“ Prima investiţie a făcut-o în 1999 în Bulgaria, în regiunea Bessa Valley, una dintre cele mai vechi şi cele mai cunoscute de la sud de Dunăre. Apoi a început colaborarea cu Mark Dworkin şi „vinurile create au fost o reuşită.“ Şapte ani mai târziu a descoperit în sud-estul României un alt tărâm al făgăduinţei în care a investit deja până acum 8 milioane de euro. Pasiunea lui pentru agricultură nu s-a limitat însă la vin, investitorul german având şi o fermă de câteva zeci de mii de vite în Santiago del Estero, în Argentina. Statul sud-american a devenit în ultimele decenii un nume atât în lumea vinului, cât şi în cea a cărnii de vită, două produse care se completează şi merg de minune împreună.
„Fiecare vin are în spate o poveste. Acesta este unul dintre secretele pe care le-am descoperit de-a lungul timpului. Un altul este faptul că nu există două sticle la fel sau două podgorii care să poată da două vinuri identice.“ Gustul poate diferi chiar şi în cazul aceluiaşi vin, ocazia şi compania fiind factori definitori în evaluarea băuturii.
Citiți mai mult în Ziarul Financiar.