Pe una dintre autostrăzile importante pentru constănțeni – cea care va ocoli Bucureștiul prin nord – s-au făcut descoperiri arheologice deosebite. Unele obiecte datează din anul 5.000 î.H.
Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a anunțat azi că a fost într-o vizită pe șantierul 𝗟𝗼𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝟭 𝗡𝗼𝗿𝗱 al 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶𝗶 𝗕𝘂𝗰𝘂𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶 #𝗔𝟬, unde antreprenorul a început lucrările de cercetare arheologică, lucrări care se desfășoară în paralel cu etapa de proiectare.
- au început lucrările de cercetare arheologică în teren, care vizează 12 situri, atât a cele 4 situri prevăzute în documentația Studiului de Fezabilitate, cât și a celor 8 situri suplimentare, găsite pe teren;
- activitatea de cercetare arheologică se desfășoară pentru primele 2 situri din zonele Bâcu (Giurgiu) și Zurbaua (Ilfov), cu 7 arheologi, 6 utilaje, 8 camioane și 60 muncitori, iar în perioada următoare este prevăzută începerea activității si pe siturile nr. 3 și 4 din Buftea (Ilfov);
- pe situl 1 (Bâcu) a fost descoperită o locuire din perioada secolelor VI-VII p. Chr., iar pe situl 2 (Zurbaua) au fost descoperite vestigii din Neolitic, Epoca Bronzului, Hallstatt, La Tene, secolele VI-VII p. Chr.;
- au fost executate lucrările de deminare ale terenului pe întregul traseu, cu excepția celor două zone de pădure, între km 7+000 – km 9+000 și km 13+400 – km 14+400, unde este nevoie de emiterea avizelor necesare pentru scoaterea din fondul forestier;
- a executat materializarea traseului de autostradă.
„Chiar dacă s-au găsit situri arheologice suplimentare, acestea nu vor impacta negativ, din punct de vedere al termenului de execuție, graficul lucrărilor. Constructorul va depune săptămâna viitoare documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire necesară începerii execuției lucrărilor înainte de termenul prevăzut în graficul contractual.” a declarat acesta.
Activitatea de cercetare arheologică pentru situl 1 (Bâcu) este coordonată de arheolog Florentin Munteanu, iar pentru situl 2 (Zurbaua) de Silviu Ene, arheolog la Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan”.
Contractul prevede executarea și a două pasaje supraterane:
- Pasaj peste CF101 București – Pitești DN7, cu o lungime de 733 m
- Pasaj peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea, cu o lungime de 650 m
Valoarea contractului este de 815,07 milioane de lei, fără TVA, finanțare din fonduri europene nerambursabile, iar termenul de finalizare al lucrărilor este de 34 luni, din care 12 luni pentru etapa de proiectare și 22 luni pentru etapa de execuție a lucrărilor.
Lotul 1 Nord al Autostrăzii Bucureștiului, se află între A1 și DN1, de la Dragomirești la Corbeanca și are o lungime de 17,5 km.